jaarlijst 2013

collage

Er was ooit een jaar dat mousique er wel erg vroeg bij was met het publiceren van de jaarlijstjes; dit jaar zijn we eerder een van de laatsten. Maar dat maakt het niet minder leuk, want wat kunnen we er weer heerlijk op los ouwehoeren over het al dan niet terechte van deze notering of gene overzicht. Afijn, daarvoor staan de comments weer geheel ter uwer beschikking, en ook om uw eigen jaarlijst daar te vermelden uiteraard. 2013 was een goed muziekjaar. Dit zijn de bescheiden lijstjes van onze redactie:

Peter

Arcade Fire reflektor1 Arcade Fire – reflektor
2 The National – trouble will find me
3 These New Puritans – field of reeds
4 British Sea Power – from the sea to the land beyond
5 Cloud Boat – book of hours
6 Mark Kozelek & Jimmy Lavalle – perils from the sea
7 Olafur Arnalds – for now i am winter
8 Sebastian Plano – impetus
9 Witxes – a fabric of beliefs
10 Herrek – waktu dulu
11 Iron & Wine – ghost on ghost
12 Hidde van Schie – the mirror & the razorblade / dusty diamond eyes
13 Phosphorescent – muchacho
14 Cody – fractures
15 True Widow – circumambulation
16 Thomas Dybdahl – what’s left is forever
17 John Grant – pale green ghosts
18 Girls In Hawaii – everest
19 Dans Dans – i/ii
20 Sommerhus – s/t

De 13 beste platen van Peter’s lijst zijn vanavond (21u) te horen in de uitzending van Radio Mousique.


David

jon-Hopkins-Immunity-184881 Jon Hopkins – immunity
2 Tom Russell – aztec jazz
3 Darkside – psychic
4 Jason Isbell – southeastern
5 Arcade Fire – reflektor
6 Hiss Golden Messenger – haw
7 Vampire Weekend – modern vampires of the city
8 Oliver Wilde – a brief introduction to unnatural light years
9 Grouper – the man who died in his boat
10 Deer Tick – negativity


Kees

madensuyu cover1 Madensuyu – stabat mater
2 Vampire Weekend – modern vampires of the city
3 These New Puritans – field of reeds
4 Cold War Kids – dear miss lonelyhearts
5 Herrek – waktu dulu
6 Daniel Amos – dig here said the angel
7 Suuns – images du futur
8 Deafheaven – sunbather
9 Anna von Hausswolff – ceremony
10 Bart van der Lee – ballads for the heathens or dying


Daan

Nick Cave The Bad Seeds push the sky away1 Nick Cave & the Bad Seeds – push the sky away
2 Mark Kozelek & Jimmy Lavalle – perils from the sea
3 Chantal Acda – let your hands be my guide
4 The National – trouble will find me
5 Bifrost Arts – he will not cry out
6 These New Puritans – field of reeds
7 Few Bits – s/t
8 Gungor – i am mountain
9 Marble Sounds – dear me, look up
10 Jan Swerts – anatomie van de melancholie


Theiz

third man beyond the heliosphere• The Thirdman – beyond the heliosphere
• Daniel Bortz – patchwork memories
• Daan – le franc belge
• Vector Lovers – iphonica
• Tigerskin – all those goodbyes
• Carl Finlow – boot loop ep
• Drone Lock – cluster ep , ribbons ep & tommorow morning ep
• Volor Flex – unlit
• Mark Kozelek and Jimmy Lavelle – perils from the sea


oud-redactieleden:

Daniel

robert-randolph-family-band-lickety-split1 Robert Randolph – lickety split
2 Dan Zanes & Elisabeth Mitchell – turn, turn, turn
3 Robert Glasper – black radio 2
4 Valerie June – pushin’ against a stone
5 Mavis Staples – one true vine
6 The Blind Boys of Albama – i’ll find a way
7 Lecrae – church clothes vol. 2
8 Brandy Clark – 12 stories
9 Ibrahim Maalouf – illusions
10 Armand Hammer – race music

Daniël

Perils From the Sea1 Sun Kil Moon & The Album Leaf – perils from the sea
2 Joseph Arthur – the ballad of boogie christ
3 Phosphorescent – muchado
4 The National – trouble will find me
5 Spain – the morning becomes eclectic session
6 Arcade Fire – reflektor
7 Jon Hopkins – immunity
8 Jason Isbell – southeastern
9 Hayden – us alone
10 Anna von Hauswolff – ceremony

Wim

Hard voor de zaak

• Ash Borer – bloodlands
• Centuries – tedium vitae
• Fates Warning – darkness in a different light
• Gorguts – coloured sands
• Locrian – return to annihilation
• Nails – abandon all life
• Retribution Gospel Choir – 3
• Shining – one one one
• Ulcerate – vermis
• Windhand – soma
• Sub Rosa – more constant than the gods
• Castevet – obsian
• Deafheaven – sunbather
• Lumbar – the first and last days of unwelcome
• Russian Circles – memorial
• Kayo Dot – hubardo
• Vaura – the missing

Het middenveld

• 65daysofstatic – wild light
• Midlake – antiphon
• Manic Street Preachers – rewind the film
• Joseph Arthur – the ballad of boogie christ
• Run The Jewels – run the jewels
• Sound Of Contact – dimensionaut
• Seventh Key – i will survive
• Coney Hatch – four
• Harem Scarem – moods swings II
• Steve Gunn – time off
• Stryper – no nore hell to pay
• Daniel Amos – dig here said the angel!
• The National – trouble will find me
• Toad The Wet Sprocket – new constellation
• The Icarus Line – slave vows
• Son Lux – lanterns
• Carlton Melton – always even
• Daniel Norgren – buck
• Jesse Dee – on my mind / in my heart
• Erin McKeown – manifestra
• Langhorne Slim & The Law – the way we move
• Watermelon Slim & The Workers – bull goose rooster
• Cold Satellite – cavalcade
• Prefab Sprout – crimson / red
• Stromae – racine carrée
• Richard X. Heyman – x
• Richard Thompson – electric
• Neko Case – the worse things get, the harder i fight, the mor i love you
• The Haxan Cloak – excavation
• Bassekou Kouyate & Ngoni Ba – jama ko

Zachtaardigheid

• Iron and Wine – ghost on ghost
• Dolly Varden – for a while
• Hammock – oblivion hymns
• Hiss Golden Messenger – haw
• Patty Griffin – american kid
• Patty Griffin – silver bell
• William Tyler – impossible truth
• Simon Scott – below sea level
• Anaïs Mitchell & Jefferson Hamer – child ballads
• Little Lonely – little lonely
• Roy Harper – man & myth
• Jonathan Wilson – fanfare
• Glen Campbell – see you there
• Ron Sexsmith – forever endavour
• Mount Moriah – miracle temple

81 gedachtes over “jaarlijst 2013

  1. ik heb er dus maar een top 20 van gemaakt, een top 10 is een godsonmogelijke opgave voor een muzikale veelvraat als ik. een top 20 eigenlijk ook, maar tenminste iets minder `mission impossible’; nu heb ik tenminste het gevoel dat ik meer platen/artiesten recht heb kunnen doen. overigens maakt het bij mij niet zo heel veel uit of een plaat nu op nummer 19 of 3 staat, het zijn gewoon de beste 20. en `beste’ betekent dan weer niet dat persé kwalitatief goed, want dan zou Nick Cave zeker ook in moeten staan, die plaat is namelijk echt heel goed, maar imho voegde het ook weer niet zoveel toe aan `s mans ouvre. De platen die mijn top 20 hebben gehaald zijn toch vooral platen die me hebben geraakt of die vernieuwnd zijn. Wat dat betreft heeft Arcade Fire de absolute nummer 1 positie voor mij, omdat Reflektor een meestwerk is en omdat de band zichzelf keer op keer zo opnieuw uitvindt; met Reflektor op absoluut indrukwekkende wijze.

    In mijn lijst komt My Baby ook niet voor; als ze er in moesten dan op nummer 0 (omdat ze buitencategorie zijn). My Baby Loves Voodoo is absoluut een van de vetste platen die ik in 2013 hoorde!

    • Heeft de tand des tijds – voor zover je daar in een jaar over kunt spreken – toch niet doorstaan helaas. Alsnog een mooie plaat hoor.

  2. Gaaf hoor, al die lijsten zo onder elkaar. Ik vind vooral die van Wim knap beknopt 😉

    Ik voel toch ook nog even behoefte om op mijn lijst een aanvulling te maken. Namelijk deze:

    Net buiten mijn top-10 vielen Julianna Barwick, Low, The Weeknd, Drake, Nick Cave, Son Lux.
    Tegenvallers waren Arcade Fire, Eels en Kanye West.

    Het mooiste liedje van 2013: Low – Plastic Cup

    De beste videoclip van 2013: Woodkid – I Love You

    De beste concerten (die ik zelf bezocht): 1) Kraftwerk (Evoluon Eindhoven, 17 oktober 2013)
    2) Low (De Duif Amsterdam, 9 mei 2013)
    3) Herrek (WORM Rotterdam, 21 februari 2013)

  3. Ja, als we aan top 20´s gaan beginnen, dan heb ik er nog wel een paar die net buiten de boot vielen:

    José James – No Beginning No End

    M.I.A. – Matangi

    Eminem – The Marshall Matters LP Vol. 2

    Gregory Porter – Liquid Spirit

    Bilal – A Love Surreal

    Maar eigenlijk vind ik dat iedereen zich gewoon aan top 10 moet houden… Maar dat is slechts de bescheiden mening van een oud-redactielid.
    Verder vind ik het interessante lijstjes / lijsten! 😉

    • Ja, die Peter zit ons zelf eerst aan alle kanten te binden, en gaat vervolgens zelf lekker los met z’n top 20… Ach, van mij mag hij: hij is toch de ‘opperzangmeester’ van Mousique 😉

  4. Fraaie lijstjes! Ik snap je punt hoor van de TOP20, doe ik zelf ook. Laat die TOP-fascisten maar lekker 😛
    Ik kom spoedig ook met de mijne, maar kan verklappen dat Herrek en Madensuyu ook hoog zijn geëindigd. Hidde van Schie zit wel in de overige 100 goede platen, maar niet de bij de eerste 20. En toch zit hij op andere wijze weer wel in mijn TOP20 😉

    Mousique toppers zijn Sun Kil Moon & The Album Leaf aka Mark Kozelek & Jimmy Lavelle, These New Puritans, Jon Hopkins en (*kuch* om onbegrijpelijke reden *kuch*) Arcade Fire.

    • Hebben we toch weer wat gemeen: met die twee toppers en je mening over de laatste Arcade Fire… Ben je dan toch echt mijn broer? 🙂

      • Haha, ja mijn muziekbroer! Madensuyu heb ik op 2, omdat nummer 1 al sinds januari vast staat. Met Woodkid ben ik het trouwens ook roerend eens! TNP en Mark Kozelek & Lavelle hebben het ook niet tot mijn eindlijst geschopt….

        Nick Cave waardeer ik meer in zijn vroegere periode en ik deel verder Peter’s mening daarover; kwalitatief goed, maar voegt niet zoveel toe. Het is, zij het op hoog niveau, zelfs een tikje gemakkelijk wat hij hier doet, maar ik zal de laatste zijn om deze held af te serveren.

        TOP10 zou ik zelf idioot vinden gezien de ruim 600 releases die mijn oren gepasseerd zijn. Eigenlijk is mijn TOP20 dan nog te kort, maar zoals Peter zegt beter te doen en meer een juiste weerspiegeling van mijn muziekjaar.

    • dat valt me toch echt een beetje tegen hoor van jou, JW, die zich anders nooit zo laat besmetten door het `ik-ben-een-snob-dus-ik-moet-alles-wat-maar-een-beetje-naar-een-hype-riekt-wel-afserveren’ virus. een hype was het, de release van Reflektor, maar ik snap werkelijk niet dat serieuze muziekliefhebbers niet horen hoe goed het album is. en dat is weer niet persoonlijk bedoeld, ik begrijp het echt niet.

      • ik ben geheel virus-vrij….en laat me NOOIT besmetten door of iets een hype is of niet
        het feit dat serieuze muziekliefhebbers dit niet waarderen, tja trek je conclusies 😛

    • maar reken maar dat ik e.e.a. uit jouw lijstje zal gaan diggen, Daniel.. enne, dat album van Valerie June vond ik ook geweldig. maar ook weer niet zo geweldig dat…

    • Valerie June heb ik wel aangeschaft, maar kreeg uiteindelijk geen plekje in de top tien. Wel erg mooi album.

  5. Hele mooie lijstje zie ik hier voorbij komen. Ik heb nog het een en ander te beluisteren…
    Mijn Top 13 mooiste en beste albums uit 2013:
    1 Christina Pluhar + L’Arpeggiata – Mediteraneo
    2 Sigur rós – Kveikur
    3 James Blake – Overgrown
    4 Wardruna – Runaljod-Yggdrasil
    5 Rim Banna – Revelation of ecstasy & rebellion
    6 Fat Freddy’s drop – Black bird
    7 Sofia Jannok – Áhpi
    8 Bombino – Nomad
    9 Alela Diane – About farewell
    10 Mercan Dede – Dünya
    11 Pearl Jam – Lightning bolt
    12 Gregory Porter – Liquid spirit
    13 Eva Quartet & Hector Zazo – The Arch

  6. David, wat een geweldige plaat is die van Tom Russell, draai em nu voor de vijfde keer sinds gisteravond. Doet me denken aan een combi van de oude Tom Waits en sommige Springsteen ballads, maar gek genoeg ook aan Neil Diamond. Prachtplaat!

    • Ik kende wel wat ouder werk van Tom Russell, maar zit nu ook gekluisterd aan mijn headphones naar Aztec Jazz te luisteren… Deze release was mij totaal ontgaan dit jaar. Prachtig album!

  7. O ja, Tom Russell. Ook vergeten. Ik luisterde zojuist naar The Death of Jimmy Martin op Russells Facebookpagina. Fraai hoor! Begin jaren negentig kocht ik Poor Man’s Dream (1990) en daar bleef het bij…

    Dit overdenkende en het onmatige karakter van mijn lijst voor ogen hebbende: ik heb The Lone Bellow (idem, geproduceerd door Charly Peacock) ten onrechte niet vermeld. Net zoals de op dit moment ziek zijnde Doug Pinnick (dUg Pinnick – Naked).

    Kurt Vile schijnt vooral hoge hogen te gooien met het eerste liedje (Wakin On A Pretty Day) van Wakin On A Pretty Daze.

  8. @Daniel: ik heb Lecrae hier op de computer staan (legaal gratis) maar moet bekennen dat ik nog niet naar het album heb geluisterd… Die Robert Randolph, is dat zijn beste? Tonio K schrijft mee, dus ik zal hier niet onderuit kunnen. Brandy Clarke ook pas ontdekt! Net zoals Ashley Monroe (ook van Pistol Annies).

    • Leuk dat je Lecrae gedownload hebt! Sowieso miste ik de hiphop een beetje in je lijst 😉
      Armand Hammer zou je ook ‘ns moeten checken.
      Ik vind dit album van Randolph idd zijn beste tot nu toe, denk ik.

  9. Mooie lijstjes indeed, ik kom er niet aan toe alles te beluisteren wat ik nog niet gehoord heb uit de lijstjes, maar hoop voor eind februari wel alles nr 1 noteringen een keer beluisterd te hebben.

    Ik ben in mijn lijst overigens Jan Swerts vergeten, Anatomie van de Melancholie hoort ook zeker in mijn lijst.

    En ik ontdek nu op het sluiten van het jaar ook nog weer platen van 2013 die aan mij voorbij zijn gegaan.

    niet de albums van het jaar voor mij maar ook goed:

    Benjamin Damage – Heliosphere

    Deepchord – 20 Electrostatic Soundfields

    Epm Selected vol 1

    Burial – Rival Dealer ep

    • Ik vind die nieuwe Burial interessant, maar voor mij kan het niet op tegen Zijn vorige twee ep’s. Mans beste werk blijft voor mij de remix van de wayfaring stranger cover van Jamie Woon

  10. Mijn jaarlijstje 2013:

    1 Braids – Flourish // Perish
    2 Julia Holter – Loud City Song
    3 Julianna Barwick – Nepenthe
    4 The Haxan Cloak – Excavation
    5 Nancy Elizabeth – Dancing
    6 Laura Marling – Once I Was an Eagle
    7 Alela Diane – About Farewell
    8 Jon Hopkins – Immunity
    9 Marsen Jules Trio – Présence Acousmatique
    10 Adam Michalak – Returning to Essence
    11 Goldfrapp – Tales of Us
    12 Tim Hecker – Virgins
    13 Sigur Rós – Kveikur
    14 Daughter – If You Leave
    15 The National – Trouble Will Find Me
    16 Emilíana Torrini – Tookah
    17 Dear Reader – Rivonia
    18 Rose Windows – The Sun Dogs
    19 Savages – Silence Yourself
    20 Midlake – Antiphon

  11. Mooie lijstjes! Ook bedankt weer voor de mooie recensies van het afgelopen jaar trouwens. 😉 Hieronder mijn lijstje:

    1. Mister and Mississippi – Mister and Mississippi
    2. Mensen Zijn Gemaakt Van Dun Papier – Jonas Winterland
    3. Liquid Spirit – Gregory Porter
    4. Lone Bellow – Lone Bellow
    5. Flowers For My Father – Sadistik
    6. Lanterns – Son Lux
    7. Kveikur – Sigur Ros
    8. Tookah – Emilliana Torinni
    9. Metanoia – Daniel Versteegh
    10. Hokey Fright – The Uncluded

  12. stephan en Michael, bedankt dat jullie je lijstjes hier willen delen.
    stephan doet me die geweldige plaat van Savages herinneren, die ik bij het maken van mijn eigen lijst een beetje was vergeten; ik weet niet of ie er uiteindelijk in was gekomen (er was dit jaar zoveel goeds), maar nu ga ik hem zeker weer eens draaien…
    bij Michael vind ik Liquid Spirit terug, wat me weer aangename herinneringen brengt aan die nieuwe plaat van Mr. Porter, waarvan ik eerlijk gezegd de voorganger toch beter vond.

  13. Beste collega’s/vrienden. Ook de mijne staat online (incl. recensies, luisterfragmenten en 100 andere tips): http://www.subjectivisten.nl/caleidoscoop/2013/12/top-2013.html

    In het kort:
    01. Igorrr – Hallelujah (Ad Noiseam)
    02. Madensuyu – Stabat Mater (Suyu Makinesi)
    03. Oiseaux-Tempête – Oiseaux-Tempête (Sub Rosa)
    04. Dale Cooper & The Dictaphones – Quatorze Pièces De Menace (Denovali)
    05. Clara Engel – The Bethlehem Tapes (Reverb Worship)
    06. Graveyard Tapes – Our Sound Is Our Wound (Lost Tribe Sound)
    07. Ventura – Ultima Necat (Africantape/Vitesse)
    08. Plan Kruutntoone – Als Alles Er Af Is (Plan Kruutntoone)
    09. Herrek – Waktu Dulu (Snowstar)
    10. Chloe Charles – Break The Balance (Make My Day)
    11. Flying Horseman – City Same City (Unday/N.E.W.S.)
    12. Angèle David-Guillou – Kourouma (Village Green)
    13. Nancy Elizabeth – Dancing (Leaf)
    14. The Doomed Bird Of Providence – Blind Mouths Eat (Front & Follow)
    15. This Quiet Dust – This Quiet Dust Lp (Catgang Productions)
    16. AC Berkheimer – Equation Of State (Subroutine)
    17. Wild Wild Ambient Boys – We Don’t Rock (esc.rec)
    18. Mat3r Dolorosa – Think About Your Future Now (Jarring Effects)
    19. A Naifa – As Canções D’A Naifa (Antena Portuguesa)
    20. L’Arpeggiata/ Christina Pluhar – Mediterraneo (Virgin)

    Voor de liefhebber heb ik ook twee Mixcloudsessies online gezet:
    http://www.mixcloud.com/senzor/senzor-am-top2013-20-11/ (#20-11)
    http://www.mixcloud.com/senzor/senzor-am-top2013-10-01/ (#10-01)

    Het was een druk maar mooi muzikaal jaar. Ik wens jullie al het beste voor 2014!!!
    (waar Snowbird en A Winged Victory For The Sullen alweer hun opwachting maken….)

    • Even denk je dat je 2013 op muzikaal gebied goed gevolgd hebt en dan komt Jan Willem Broek met zijn lijstje….
      Moet nog veel ontdekken blijkbaar. 😉

    • Prachtige lijst, JW. Ook een hele mooie nr. 2 en 9.. 😉
      Dat album van Angèle David-Guillou is trouwens ook een aanrader; ik gaf een kopietje aan vrienden van me, die van mooie muziek houden, maar het allemaal niet zo bijhouden en die waren diep onder de indruk: wat een heerlijke neo-klassiek tristesse!

  14. Komt ie:

    1. Ólafur Arnalds – For Now I Am Winter
    2. Hammock – Oblivion Hymns
    3. Eefje de Visser – Het is
    4. Sigur Rós – Kveikur (met o.a. de hit Yfirborð)
    5. Disclosure – Settle
    6. Chantal Acda – Let Your Hands Be My Guide
    7. Mister & Mississippi – Mister & Mississippi
    8. The National – Trouble Will Find Me
    9. Chase & Status – Brand New Machine
    10. Nils Frahm – Spaces

    • Mooi lijstje Bram! Ik had Hammock en Sigur Ros eigenlijk op resp. 1 en 2 bij jou verwacht… 😉

  15. Ik zal ook maar eens een lijstje opstellen dan.

    1. Kurt Vile – Wakin On A Pretty Daze
    2. Vampire Weekend – Modern Vampires Of The City
    3. Jonas Winterland – Mensen Zijn Gemaakt Van Dun Papier
    4. Jan Swerts – Anatomie Van De Melancholie
    5. Stuart Warwick – The Butcher’s Voice
    6. Daft Punk – Random Access Memories
    7. Mark Kozelek & Jimmy Lavalle – Perils from the Sea
    8. Rhye – Woman
    9. Jon Hopkins – Immunity
    10. The National – Trouble Will Find Me

    Net niet: Atoms For Peace, Arcade Fire en Nick Cave. Te weinig geluisterd, maar kanshebbers waren Revere en Darkside.

    • Ha, daar is hij dan: Kurt Vile! Leg jij eens uit waarom dat zo’n goede plaat is, DJ! Ik ben daar oprecht benieuwd naar. Mooie nr. 2 ook 😉

      • Kurt Vile beheerst de kunst van de herhaling gewoon perfect. Met name het eerste nummer kan ik blijven luisteren, omdat hij daarin een aantal thema’s op telkens nieuwe wijzen eindeloos door elkaar weeft. De plaat meandert heerlijk en heeft een soort algemene loomheid en traagheid over zich, wat het een beetje zwoel maakt. Kurt Vile heeft geen haast en de luisteraar wordt dan ook uitgenodigd om 70 minuten lang even in zijn tempo te leven. Typerend daarvoor is de zin “phone ringing of the shelf”. Laat die telefoon maar rinkelen, de wereld draait ook wel door als je hem niet opneemt. Daarnaast vind ik de wat gruizige productie erg goed bij de muziek passen.

  16. Overigens komen twee van mijn mooiste ontdekkingen van het afgelopen jaar niet uit 2013. Shearwater – Rook en Tiny Ruins – Some Were Meant For Sea zouden anders ook hoog in mijn lijst terechtkomen.

  17. Nog één opmerking dan: opvallend dat – op een forum waar Perfume Genius vorig jaar menige nr. 1-positie veroverde – Stuart Warwick nergens voorkomt. Op heeft mousique Stuart over het hoofd gezien? In dat geval: gauw luisteren! http://stuartwarwick.bandcamp.com/

    • Dirk-Jan, wil je niet voor mousique komen schrijven? in de laatste comments geef je in een adem een puntige recensie van Kurt Vile én een geweldige muzikale tip! inderdaad, over het hoofd gezien (geldt in ieder geval voor mij). dank.

      • Ja, Dirk-Jan: doe eens gek en versterk de Mousiquale gelederen!
        En aan puntige recensies is blijkbaar ook behoefte 😛

      • Ja, Dirk-Jan, doen! 🙂 Ik krijg door je recensie bijna het idee dat ik die Kurt Vile toch beter had moeten beluisteren.

      • peTer, bedankt voor het compliment! (Net als veel anderen ben ik daar gevoelig voor :)). Met die epistels van Kees is het inderdaad voorstelbaar dat puntige recensies ook gewaardeerd worden. Maar goed, die open kans had ook kunnen laten liggen, want eigenlijk was het al een eigen doelpunt. Hoe dan ook, het lijkt mij wel leuk om in de komende maand 2 of 3 gastrecensies te schrijven en als dat van beide kanten bevalt (ik ben niet echt gewend om over muziek te schrijven), dan kom ik de gelederen graag versterken.

    • ha die Michiel. en sommigen noemen ons obscuur, jij overtreft dat met gemak 13 keer… en wederom die bizarre plaat van Igorrr, leuk!

      • Haha, nou van de albums jullie lijstjes heb ik meer dan de helft niet meegekregen, dus als k weer hongerig ben weet ik jullie menu te vinden 🙂
        Door alle langskomende jaarlijstjes realiseerde ik me hoeveel je als muziekmaker toch deels last krijgt van ‘beroepsdeformatie’, en ook dat inspiratie eigenlijk een behoorlijk parasitair iets is. Maar het leek me toch leuk om lijstjes vanaf die kant te benaderen: je bent wat je eet. En daarmee via een omweg diegenen te ‘eren’ die mijn 2013 als muziekbereider als muziek-eter hebben beïnvloed.
        (mn lichaam schreeuwt trouwens wel weer om een goede hap metal, want het was een wat metaal-loos dieet dit jaar)

      • Stromae vind ik ook erg goed.
        Hé Michiel, probeer Deafheaven eens: een fijne mix van zwart metaal, schoenenstaren en after-rock….

    • leuk dat ook Stromae in je lijst staan, niet helemaal mijn ding, maar het heeft wel iets heel aanstekelijks en het is een Waal die de moeite doet om vlaams te spreken, heel sympathieke gast.

  18. Pingback: De beste albums van 2013, volgens de betweters | Tbeest's Blog

  19. Muzikale fijnproevers, ik heb zo veel mooie lijstjes voorbij zien komen.
    Graag nodig ik jullie uit om wekelijks mee te stemmen met de beste single/promo van de week in de Eigenwijze 30 via e-mail eigenwijze30@golfbreker.com
    De stem top 300 staat op de website, maar je kan ook je tips doorgeven. Je mag op meerdere singles/promo’s per week stemmen.
    Samen kunnen we deze lijst nog meer originaliteit en kwaliteit geven.

  20. Pingback: Concertverslag: Madensuyu (Rotown Rotterdam, 11 januari 2014) | mousique.nl

Reacties zijn gesloten.