Thomas Dybdahl – what’s left is forever

Whats-Left-Is-Forever-Thomas-DybdahlVoor wie Thomas Dybdahl niet kent, eerst een korte introductie. Dybdahl komt uit Noorwegen, voordat hij met zijn eerste solo-ep’tje kwam (in 2000) was hij gitarist bij de band Quadraphonics. De eerste twee ep-tje’s onder zijn eigen naam (op zijn zolderkamer in elkaar geknutseld) deden nog niet veel stof opwaaien, maar in 2002 kwam hij met zijn eerste studioalbum (… that great october sound), waarmee hij eerst in eigen land en later (na een Europese release in 2004) onverwacht groot succes boekte. Ik leerde Dybdahl in die tijd ook kennen; hij werd gezien als een nieuw Scandinavisch talent in de singer songwriter traditie, verwijzingen naar Nick Drake en Jeff Buckley waren niet van de lucht. Zijn volgende albums Stray Dogs (Eureopese release 2005) en One Day You’ll Dance For Me, New York City vestigden zijn naam verder. Dit werd nog versterkt doordat Dybdahl in die periode met een aantal andere gerenommeerde Noorse muzikanten (o.a. van Jaga Jazzist) een supergroep vormde: The National Bank. In 2006 kwam hij met het in mijn ogen voorlopige hoogtepunt in zijn ouvre: Science. Het 2010 album Waiting For That One Clear Moment viel mij persoonlijk wat tegen na Science: wat killer en gladder, onpersoonlijker. Een goed album, maar ik werd er niet lyrisch van.

Niettemin heeft Dybdahl een onmiskenbaar unieke sound ontwikkeld, waarvan de basis ligt in folk, jaren `70 singer/songwriter, jazz en blue-eyed-soul, aangevuld met wat zoetige orchestraties en de nodige pit dmv subtiele electronica. Zijn ongelofelijk mooie fluweelzachte stem is dan zijn sterkste wapen.

Thomas-Dybdahl-2013Op What’s Left Is Forever werkte Dybdahl samen met de gelauwerde producer Larry Klein (o.a. Joni Mitchell). In diens studio The Village werd het album in slechts 6 dagen opgenomen. Het album heeft hierdoor een prettig intieme, warme sfeer en ademt een spontaniteit die grenst aan een live-ervaring. Larry drukte zijn stempel op ieder aspect, van songwriting tot editing, maar wel op een manier die dienstbaar was aan de muzikanten. De opnames zijn voornamelijk digitaal gedaan (Thomas heeft een voorkeur om zo te werken), maar voor een aantal details zijn oude analoge apparatuur gebruikt, zoals een taperecorder voor een natuurlijke warme echo. Ook werden de meeste electrische gitaren opgenomen met een microfoon die in het midden van de ruimte werd geplaatst en de piano werd met vilt geprepareerd voor een zachtere klank. Deze werkwijze heeft geresulteerd in een album dat helder en open klinkt, en tegelijk warmte ademt, veel meer dan op WFTOCM. Het album ligt voor mij meer in het verlengde van Science, hoewel op dat album meer folk/country elementen waren te horen en WLIF een nadrukkelijker soulstempel heeft. Nog een saillant detail: alle vocalen zijn liggend op de grond opgenomen.

Ik geef toe: Dybdahl opereert regelmatig op de gevaarlijke grens tussen kunst en kitsch, sommigen zullen hem veel te zoet vinden, maar hij is mijn `guilty pleasure’. Luisterend naar zijn muziek en uit volle borst meezingend met zijn prachtige teksten wordt ik weer opgeladen met positieve energie.

Uitgebracht op het grote Universal zou dit perfect gebalanceerde album wel eens de opmaat kunnen vormen voor zijn doorbraak naar een breder publiek. Het zij hem gegund in elk geval.

release: 16 september (Universal)

5 gedachtes over “Thomas Dybdahl – what’s left is forever

  1. Ik had nog nooit eerder van deze kerel gehoord. Erg zoet. Maar ook regelmatig heel lekker zoet hoor.🙂

  2. Mmm, zelf heb ik ‘October Trilogy’ (die box met de eerste drie albums van TD lag ooit verkeerd geprijsd bij de Mediamarkt en was toen voor mij😉 ), maar die is voor mij wel de limit van zoetheid. Maar goed, ik zal dit album een kans geven. U hoort nog van mij!

  3. Album beluisterd. Er staan zeker mooie liedjes op, maar het meeste beklijft toch niet zo. Ik houd het maar bij die box, denk ik…
    Trouwens, over ‘guilty pleasures’ gesproken… Is dat geen idee voor een nieuwe rubriek op Mousique? Ik heb er ook wel een paar…😉

  4. Pingback: jaarlijst 2013 | mousique.nl

Reacties zijn gesloten.