recensie: Cody – fractures

cody-fracturesIk ben deze weken weer helemaal in de ban van Fractures, het tweede album van de Deense band Cody. Eind vorig jaar kwam de plaat al uit, maar in de Benelux vond een officiële release pas in februari van dit jaar plaats (gelukkig, want dan kan hij toch nog mee naar mijn jaarlijst van 2013). Ik had het album al een paar keer op mijn mp3-speler beluisterd en was er al erg gecharmeerd van, maar de plaat heeft even nodig gehad om echt naar de diepte van mijn hart te zinken. Momenteel voelt de plaat voor mij als High Violet van The National, ook al zo’n melancholische troostplaat. De vergelijking met The National is ook op zijn plaats als we het hebben over de sfeer van de muziek (hoewel de sounds van Cody minder rock en meer americana bevat) en het stemgeluid van zanger Kasper Kaae. Zijn zachte bariton voegt warmte toe aan de muziek, maar ook (net als bij The National) melancholie.

o_codySommigen beweren dat Cody (de bandnaam is een verwijzing naar Come On Die Young van Mogwai) te brave muziek maakt. Ik ben het daar niet mee eens. Ingehouden, dat is het zeker, maar op de manier dat er continu spanning heerst die nergens echt tot ontlading komt. Weer een goede vergelijking met The National, ik zal daar maar over op houden (hoewel het geen schande is om met die band vergeleken te worden, me dunkt).
De muziek varieert van ingetogen en klein tot rijk georchestreerd (blazers, strijkers, piano, accordeon, klarinet, contrabas, koorzang) en groots (bijvoorbeeld bij het slot van Caroline). Maar nergens wordt het bombastisch of gemakkelijk. Misschien kan ik hier voor de verandering eens een verwijzing naar Efterklang maken.

Liedjes die er echt uitspringen zijn: Disharmony, Mirror, Caroline, August en Close The Door. De teksten gaan vaak over onfortuinlijke mensen die het in het leven op zijn zachtst gezegd niet altijd mee zit. Toch is Fractures geen depressief album, integendeel. Ondanks alle melancholie waarin de plaat gedrenkt is beurt het toch op. En dat is de laatste keer dat ik een verwijzing maak naar The National.

release: 01-02-2013 (NMS/N.E.W.S.)

2 gedachtes over “recensie: Cody – fractures

1. Fraai album inderdaad. Ik vond “Fractured” er toen vooral uitspringen…heerlijk melancholisch en de enige die ik in mijn toenmalige (:-)) radioprogramma heb gedraaid.