mousique’s jaarlijst 2012

christian scottPerfume GeniusBurial, Kindred EP, coverbeach housegojira l'enfant sauvagethe xx

Nou mensen, daar komen ze dan: de langverwachte jaarlijstjes van uw Mousique-redactie. Zoals u kunt zien lopen de smaken aardig uiteen (wie had ook anders gedacht), en toch zijn er zo hier en daar verrassende overlappen te zien. Opvallend is dat Perfume Genius drie keer op nummer 1 staat en dat ook the XX en Bill Fay (ontdekking!) veel genoemd worden; en dat het bejubelde Alt-J (behalve bij Theiz) bij niemand in de lijst is opgenomen.

Zoals gewoonlijk staan de comments geheel ter uwer beschikking om uw eigen jaarlijst te vermelden danwel elkaars lijstjes te becommentariëren. In januari maken we dan weer een mousique-totaal lijst, zoals we vorig jaar ook deden.

Daniel

We openen met de lijst van
oud-redactielid en mousique-oprichter Daniel:

christian scott01. Christian Scott – Christian aTunde ADJuah
02. Dion – Tank full of blues
03. Bill Fay – Life is people
04. Otis Taylor – Contraband
05. Bruce Springsteen – Wrecking ball
06. Robert Glasper Experiment – Black radio
07. De La Soul – First serve
08. Michael Kiwanuka – Home again
09. Emeli Sandé – Our version of events
10. Cody Chestnutt – Landing on a hundred

Eervolle vermeldingen: Mumford & Sons – Babel (nog niet vaak genoeg kunnen beluisteren), Sinead O ‘Conner – How about I be me (and you be you)? (idem), Frank Ocean – Channel orange, Dr John – Locked down, Lost In The Trees – A church that fits our needs, Leonard Cohen – Old ideas.


Daniël

Van onze andere Daniël (met puntjes), hebben we dit jaar helaas ook weinig mogen vernemen, want hij komt normaliter toch geregeld met bijzondere dingen aanzetten die de rest van de redactie nog niet of onvoldoende kent. Daniël is vooral offline actief geweest dit jaar, wat niet wil zeggen dat hij geen tijd heeft genomen om te luisteren naar goede muziek, getuige zijn excellente jaarlijst:

Perfume Genius01. Perfume Genius – Put your back n 2 it
02. Neil Halstead – Palindrome hunches
03. Swelter – Mountains for everyone
04. Sinead O’Connor – How about I be me (and you be you)?
05. Adrian Crowley – I see three birds flying
06. Damien Jurado – Maraqopa
07. Mumford & Sons – Babel
08. Father John Misty – Fear fun
09. Bruce Springsteen – Wrecking ball
10. The Welcome Wagon – Precious remedies against satan’s devices

Eervolle vermeldingen: Blaudzun – Heavy flowers, Sun Kil Moon – Among the leaves.
Enigzins tegenvallend vanwege voorgaande geniale platen: Leonard Cohen – Old ideas en Kathleen Edwards – Voyageur.


David

Ook David zet Perfume Genius
op nummer 1:

Perfume Genius01.Perfume Genius – Put your back n 2 it
02.Lost in the trees – A church that fits our needs
03.Patrick Watson – Adventures in your own backyard
04.John Talabot – Fin
05.Bill Fay – Life is people
06.Olafur Arnalds – Another happy day
07.Swelter – Mountains for everyone
08.Liz Green – O, Devotion!
09.Fiona Apple – The idler wheel
10.Broeder Dieleman – Alles is ijdelheid

Nummer 1 is echt nummer 1, de rest vind ik erg moeilijk te plaatsten, maar ik denk dat het zo klopt.
Bij mij hebben Damien Jurado, Blaudzun, Julia Holter, Marvin Etzioni en Great Lake Swimmers het net niet gehaald.


Mathijs

Mathijs (aka Theiz) levert u niet alleen een top 10,
maar bij wijze van service ook een minirecensie per album. Handig!

Burial, Kindred EP, cover01. Burial – Kindred (ep)

Wat een plaat, de dubstep voorbij en beland in een soort geluidslandschap waar flarden van techno, house en andere electronica in een soort spookachtig leeg landschap rond dolen.

02. Alt-J – An awesome wave

Heerlijk, onnavolgbaar en toch catchy, een blijvertje en in veel jaarlijstjes terug te vinden dit jaar denk ik.

03. the XX – Coexist

Mooi, breekbaar en heerlijk melancholisch.

04. Amatorski – TBC

Alleen al om de meesterlijke track soldier hoort deze plaat in mijn jaarlijst!

05. Sigur Ros – Valtari

Een nieuwe Sigur Ros en eentje die mijn goedkeuring veel beter weg kan dragen dan de voorganger…. Fijne ambient-like Sigur Ros zoals ik dat graag hoor.

06. Sterac – The secret life of machines (remixed and remastered)

Het origineel is destijds aan mij voorbij gegaan, dus nu de herkansing: techno zoals techno bedoeld is!

07. Arafúra – Humores I-IV

Prachtige muziek uit Tilburg, met dank aan Daan voor de ontdekking.

08. Neurosis – Honour found in decay

Prachtige plaat, en de broodnodige dosis herrie in mijn jaarlijst; prachtige herrie wel te verstaan.

09. Hauschka – Salon des amateurs (remixes)

Electronische herintrepretaties van “akoestische” muziek, geïnspireerd op electronische muziek. Dat leverde een paar pareltjes op.

10. Stubborn Heart – Stubborn heart

met post-dubstep geïnjecteerde singer-songwriter-meets-pop-plaat, leuke ontdekking.


Daan

Ons jongste redactielid Daan maakt het helemaal bont met het aantal appendices
(de vraag was gewoon om een top 10 in te leveren Daan)…😉

Perfume Genius1. Perfume Genius – Put your back n 2 it
2. Beach House – Bloom
3. Soulsavers – The light the dead see
4. Peter Broderick – http://www.itstartshear.com
5. ME – RESERVOIRS
6. Damien Jurado – Maraqopa
7. Lost in the Trees – A church that fits our needs
8. The Welcome Wagon – Precious remedies…
9. Sufjan Stevens – Silver & gold
10. Adrian Crowley – I see three birds flying

Ook heel mooi:
Swelter – Mountains for everyone, Mensenkinderen – Het land dat ooit vol eerbied zong, Arafúra – Humores I – IV, Efterklang – Piramida, Hammock – Departure songs, Sun Kil Moon – Among the leaves, Shearwater – Animal joy, How To Throw A Christmas Party – Christmas island, Kim Janssen – Ancient crime, Vandryver – Stabs of joy, Wooden Saints – I know why your house is on fire, Sigur Rós – Valtari (wel minder indrukwekkend dan het werk hiervoor), Peter Broderick – These walls of mine (wat een genie, wat een duizendpoot), Weerthof – Hoi (wat een titel, wat een teksten).

Hadden wellicht in mijn top 10 kunnen komen als ik het vaker had beluisterd of eerder had ontdekt:
Olan Mill – Paths, Broeder Dieleman – Alles is ijdelheid, Dakota Suite – An almost silent life, Mark Tranmer – How scarlet the leaves, Greg Haines- Digressions
… en nog vele anderen waarvan ik de titels niet weet, omdat ik ze nog moet ontdekken in 2013 of later.

Gek genoeg bijna helemaal langs me heengegaan: Alt-J en Grizzly Bear.

Tegenvallers:
– Mumford & Sons (hoewel ik dit te veel van hetzelfde wel had verwacht)
– Karen Peris – Violet (het doet me pijn deze persoonlijke heldin bij de tegenvallers te zetten, maar ze weet niet die snaar te raken die wel geraakt wordt met The Innocence Mission. Slecht is het natuurlijk niet. En misschien ook een kwestie van wat vaker horen. De release viel wat laat in het jaar).

Beste concert: Spinvis in Paradiso


Kees

Kees, normaal nogal lang van stof, houdt het nu
voor de verandering juist kort en bondig:

beach house01. Beach House – Bloom
02. Frank Ocean – Channel orange
03. Swans – The seer
04. Bob Dylan – Tempest
05. Piano Magic – Life has not finished with me yet
06. The XX – Coexist
07. Birdt – Place for one day
08. Olan Mill – Paths
09. Marvin Etzioni – Marvin country!
10. Halls – Ark

Beste single van het jaar: Frank Ocean – Pyramids
Beste clip van het jaar: Kanye West & Jay-Z – No church in the wild
Beste re-release: The 77’s – Sticks and stones
Beste concert van het jaar: de Matthäus Passion door het Concertgebouworkest o.l.v. Iván Fischer op 30 maart 2012 in het Concertgebouw te Amsterdam


Wim

Wim’s jaarlijstje
in willekeurige volgorde:

the weeknd• The Weeknd – Trilogy
• Otis Taylor – Otis Taylor’s Contraband
• Pig Destroyer – Book Burner
• The Pines – Dark So Gold
• John Talabot – fIN
the pines dark so gold• Rush – Clockwork Angels
• All Star Galaxy – Forever Endeavour
• Sukilove – Drunkaleidoscope
• Locrian – The Clearing & The Final Epoch
• Gojira – L’Enfant Sauvage
gojira l'enfant sauvage• Carlton Melton – “Photos of Photos”
• Actress – R.I.P.
• El-P – Cancer For Cure
• Baroness – Yellow & Green
• Peaking Lights – Lucifer & Lucifer In Dub
nachtmystium silencing machine• Nachtmystium – Silencing Machine
• The Walkmen – Heaven
• Lorn – Ask The Dust
• Iris DeMent – Sing The Delta
• Winterpills – All My Lovely Goners


Peter

En tot slot dan
de jaarlijst van Peter:

the xx01. The XX – Coexist
02. Efterklang – Piramida
03. ME – RESERVOIRS
04. Christian Scott – Christian Atunde ADJuah
05. Brasstronaut – Mean sun
06. Dez Mona – A gentleman’s agreement
07. Bat For Lashes – The haunted man
08. Shearwater – Animal joy
09. Fenster – Bones
10. Dakota Suite – An almost silent life

11. Andrea Schroeder – Blackbird
12. Halls – Ark
13. Exitmusic – Passage
14. Sylvain Chauveau & Stephan Mathieu – Palimpsest
15. Olan Mill – Paths
16. Colin Vallon Trio – Rruga
17. Perfume Genius – Put your back n 2 it
—————-
18. dEUS – following sea
19. Broeder Dieleman – alles is ijdelheid
20. Woven Hand – the laughing stalk

Wat mij betreft was 2012 een jaar met veel erg goede muziek (maar ook weinig echte uitschieters). Een top 10 vond ik te weinig recht doen aan de kwaliteit van de releases dit jaar, daarom noem ik ook de nummer 11 t/m 20 (en stiekem nog wat meer).

NB: de nummers 17 t/m 1 zijn in de uitzending van Radio Mousique op 2 januari a.s. te beluisteren.

dEUS heeft de top 10 niet gehaald, maar openingsnummer Quatre Mains geldt wat mij betreft wel als HET popliedje van 2012. Een aantal anderen die zelfs de top 20 niet haalden, maar die ik toch nog even wil noemen: Tall Ships (everything touching), Peter Broderick (2x), Get Well Soon, Hammock, Sigur Ros, Smashing Pumpkins, I Like Trains.
Mount Eerie (clear moon/ocean roar) moet ik zeker ook nog even noemen. Ik heb die muziek nog maar net ontdekt, daarom durf ik hem niet op te nemen in mijn jaarlijst; als ik dat zou doen zou hij w.s. op nummer 1 terecht komen en ik kan nog moeilijk zeggen of dat feitelijk wel terecht is. Feit is dat het indrukwekkende muziek is die moeilijk in een hokje is te plaatsen en die me al weken volledig in zijn ban heeft…

Tot slot ben ik een beetje verbaasd dat Alt-J het in zoveel eindlijstje erg hoog schopt; voor mijn gevoel is het toch niet veel meer dan een aardig bandje, zoiets als Cloud Control in 2010 (daar luister ik nu ook nooit meer naar)…

127 gedachtes over “mousique’s jaarlijst 2012

  1. Verrassende lijstjes, met toch ook wel een aantal gangbare namen…
    en Theiz compenseert zijn Amatorski van 2011 met de Arafúra van 2013?🙂
    Swans en Bob Dylan gebroederlijk naast elkaar, kom er maar op…wel het lijstje met de meeste overeenkomsten met de mijne😉

    Kortom, mooi wArk heren!

    (alleen mag ik dat zeggOn, ja dat mag ik toch wel zeggOn? die nieuwe layout vind ik werkelijk vreselijk….)

  2. ha ha JW, ik ben niet zo een muzikale veelvraat, ik kom gewoon niet aan genoeg albums voor mijn lijst uit 2012, Sterac is ook een re-release.

  3. @JW, dat mag joe wel zAggn hoor, smaken verschillen he. maar wat vind je er precies vreselijk aan? is het lettertype niet goed leesbaar?

  4. Geeft nAks Theiz…het is een prachtig album van Amatorski🙂

    En sorry peTer, dat was een ongenuanceerde opmerking van mij…ik hield van de intieme, donkere Mousique lay-out die past bij hetgeen jullie doen; met sneeuwvlokken en al. Deze vind ik wat kil en minder overzichtelijk. Het is zeker strakker en zakelijker en waarschijnlijk beter geschikt voor diverse applicaties, maar het nodigt minder uit tot het klikken op de stukken die eerder mooi onder elkaar te zien waren. Als ik kijk naar de Subs, dan vind ik ook daar dat de lay-out er één van een koude krant is en dat zou ik ook graag anders zien. Ik wilde hen juist eens naar jullie (oude) vormgeving laten kijken😉
    Maar het zal waarschijnlijk ook een kwestie van wennen zijn….het voelde nu alleen alsof ik thuis kwam en het hele huis in een kleur geschilderd was die ik zelf niet had uitgekozen…zoiets. Stoor je daar niet aan, want een week later ben ik er vast aan gewend. Het was gewoon even schrikken. Op de één of andere manier vond ik het midden van de nieuwe lay-out ook meer aan de zijkant horen.

  5. Haha, ik ben degene die het meest in de clinch ligt met JW, maar tegelijk de meeste overeenstemming met hem heb in eindlijstje én zijn mening over de lay-out.
    Maar ik ga er verder niet over zeuren op het Feest van de Vrede🙂 Mooie lijstjes mannen. Ik ga dat Geniale Parfum toch eindelijk maar eens aanschaffen, denk ik…😉

    • Waar is dat eindlijstje van Jan Willem dan te lezen als ik vragen mag. Ben wel heul benieuwd.

  6. JW, het doet me vreugd te horen da tje je hier thuis voelt.
    we zijn momenteel aan het verbouwen, let maar niet op de rommel… koffie?

    • es gibt kein kestbrood in belgie JW, wrijf het er maar in🙂

      Idd mooie lijstjes, ik zal PG ook een beluisteren.

  7. Mooie lijstjes heren! En een eer dat ik die mag openen…! Waarmee de eerste plaat die de lezers van Mousique onder ogen komen, een onvervalste jazz-dubbelaar is.
    Maar het is duidelijk: Perfume Genius is de grote winnaar. Die moet ik toch nog eens beter checken.
    Leuk vind ik, dat Wim ook Otis Taylor in z’n lijstje heeft staan. Maar ik had stiekem ook Dion bij jou verwacht, Wim. Misschien wel ipv Iris Dement bijvoorbeeld (die ik nu toch ook nog eens ga beluisteren).
    Ik ben twee eervolle vermeldingen vergeten, ontdekte ik later:
    Giant Giant Sand – Tucson, A Country Rock Opera
    Van Morisson – Born To Sing: No Plan B

    Goede kerstdagen allemaal!

  8. Ik heb getwijfeld over Dion. Maar omdat dit album – hoe goed ook – in het voetspoor van de voorafgaande twee treedt, viel het buiten de top-20. Betrekkelijk allemaal, natuurlijk, want het blijft een prachtig werk. Dat geldt ook voor Iris DeMent. Met de teksten erbij laat dit album zich pas langzaam maar zeker gelden. Maar dan! Cody ChesnuTT ook overwogen. O ja, Daniel, heb je de nieuwe Greg Brown al (gehoord)? Zijn vorige viel wat tegen, deze is weer van de gebruikelijke klasse.

    Ik ben geneigd om Theiz gelijk te geven wat Alt-J betreft. Telkens wanneer ik een liedje van dit album hoor, kan ik een gevoel van verwondering en bewondering niet onderdrukken.

    By the way, Theiz, de nieuwe Burial viel hier deze week in de bus. Fraai! Ik heb nog overwogen om onze ‘ Cactusfoto’ (bij Chris Cornell) aan de lijsten toe te voegen…🙂

    • Die burial staat hier in bestelling, weer prachtige muziek, heb de kindred ep en street halo ook te pakken gekregen op vinyl🙂

  9. O ja, Daniel, je hebt helemaal gelijk wat Van Morisson betreft. Die is mij ook over het hoofd gezien. Sterker nog, ik heb het album nog niet eens. Ook twijfel over de nieuwe Darrell Scott…

  10. Ha Wim, je hebt gelijk natuurlijk, Tank Full Of Blues was mijn kennismaking met Dion – dat geeft zijn album voor mij een extra cachet, waar het voor jou in het verlengde van zijn voorgaande werk ligt. Dat maakt extra nieuwsgierig naar Iris DeMent, vergeleken met haar voorgaande albums – wat maakt deze zo bijzonder voor jou dat ze in je top-zoveel staat? Ik moet haar zeker gaan beluisteren! En dan Greg Brown! Ik wist niet eens dat hij een nieuw album had!

  11. Wim, ik ontdek net dat ik dat album van DeMent al één of meer luisterbeurten gegeven heb dit jaar! Eén nummer, het aangrijpende The Night I Learned How Not To Pray, heb ik zelfs geciteerd in een preek. Toch is het album me verder helemaal niet bijgebleven; er ging niet eens een belletje rinkelen… Waarschijnlijk te snel afgehaakt, ik weet nu wel weer dat ik het vrij ‘monotoon’ vond destijds ten opzichte van haar andere werk. Maar waarschijnlijk is dit dus typisch een plaat die moet bezinken…

  12. @Wim: nieuwe Burial staat in mijn weeklijst….fraaie single en vooral dat eerste nummer!!!

    Dat Alt-J vind ik erg gekunsteld klinken met geknepen zang die me ook niet aanspreekt….ik snap het succes niet zo, maar dat geeft ook niks eigenlijk

  13. 1. Nils Frahm – Felt
    2. Hammock – Departure Songs
    3. Erased Tapes Collection IV
    4. Sigur Rós – Valtari
    5. Peter Broderick – http://www.itstartshear.com
    6. John Mayer – Born and Raised
    7. Keane – Strangeland
    8. Perfume Genius – Put Your Back N 2 It
    9. Nils Frahm – Screws
    10. Machine Head – Unto the Locust

    Beste single: Hammock’s remix van Rhian Sheehan – Borrowing the Past
    Beste concert: Erased Tapes 5th Anniversary met Nils Frahm, Ólafur Arnalds en A Winged Victory for the Sullen in STUK (Leuven)

  14. Mooi lijstje, Bram! Keane en John Mayer vergeef ik je en twee keer Nils Frahm is misschien wat veel van het goede, maar ik vind het ook wel weer leuk als mensen helemaal warmlopen voor een artiest🙂

  15. Nou mensen, wat gaat zo’n jaar toch snel voorbij. Ben al zelfs bijna een jaar bij de redactie. 2012 is het jaar dat ik het meest intensief naar muziek geluisterd heb. Het klinkt misschien stom, maar als ik dit zo eens lees, ben ik eigenlijk best tevreden met mijn eigen lijst.😛 Veel mooie ontdekkingen gedaan, en ja: niet alles kan in zo’n top 10. Maar heb wel redelijk veel uit dit jaar geluisterd. Dat is mij hiervoor nooit gelukt. Bovendien heb ik het idee dat iedereen wel de lijst heeft samengesteld die bij hem (waar zijn die vrouwen hier eigenlijk?;)) past. Er valt nog wel wat te beluisteren voor mij als ik de lijstjes zo bekijk. The XX zal ik bijvoorbeeld nog maar eens een kans geven (niet dat hun vorige kans mislukt is trouwens).
    Bedankt voor jullie inbreng zowel muzikaal als op sociaal gebied dit jaar!
    @Bram: goed je hier te zien! Vooral vaker reageren, das lachen. Ben blij zoveel Erased Tapes te zien. Vooral goed dat Nils Frahm zo nog voorbij komt. Zowel Felt als Screws vind ik erg mooi. Felt had best nog in mijn top 10 kunnen komen eigenlijk.

    • Oh ja, en erg gaaf dat je Arafúra in je lijst hebt staan, Theiz. Fijne invloed had die bespreking.🙂
      Pssst, Bram heeft nog cello gespeeld voor die plaat van Arafúra.

  16. Haha ik zal dit eens wat vaker in de gaten houden! Ik had het vermoeden dat hier men meer fan van Erased Tapes zou zijn, maar dat valt mee. Toplabel. En ja, Keane, John Mayer en vooral Machine Head passen niet echt in de sfeer van de rest van mijn lijstje. Maar ik heb dan ook een brede muzieksmaak.

    • Nou, Bram, zowel Peter als Kees als Mathijs ik zijn liefhebbers van Erased Tapes. Men luistert hier allen nog al veel. Dus kan er gewoon ook heel veel niet in de lijstjes belanden.

    • Ik heb heel veel van Erased Tapes, maar de ene Frahm is niet heel onderscheidend van de andere, hoe fraai hij het allemaal ook brengt. Zelfde geldt voor de heer Arnalds…. Maar wat Daan zegt snijdt wel hout: er zijn zoveel meer vissen in de zee….600 vissen in mijn geval…dus ja, dan enkel albums van dit jaar, geen lp’s, geen digitale releases, geen compilaties, geen mini’s…en dan uiteindelijk een lijst waar Erased Tapes dan wellicht niet tussenzit.

  17. Bart (Swelter) Drost reageerde via FB met zijn lijstje, die ik dus hier maar even doorplaats:

    1. Perfume Genius – Put Your Back N2 It
    2. Lambchop – Mr. M
    3. Glen Hansard – Rhytme And Repose
    4. I Like Trains – The Shallows
    5. Sinead ‘O Connor – How About I Be Me
    6. Neil Halstead – Palindrome Hunches
    7. Bill Fay – Life Is People
    8. Adrian Crowley – I See Three Birds Flying
    9. Calexico – Algiers
    10.Elliott Brood – Days Into Years

    Ook mooi:
    Mumford & Sons, Spain, Angus Stone, Leonard Cohen,
    Bruce Springsteen, Father John Misty, The Wooden Sky

    • bedankt Bart; je lijstje sluit prima aan bij de Mousique-cultuur (whatever that may be). het had zomaar van een redactie-lid kunnen zijn…

  18. Zekers! En ik zie ook de nodige overeenkomsten met Daniël D. Kunnen we hier van een Drost(e)-effect spreken?

  19. Ok, mijn gospellijstje van 2012. Dit in zeer brede zin, want er zitten verbasend veel verschillende stijlen in. En voor de Mousique mensen staan er waarschijnlijk een of twee titels in die ze zelfs kennen en/of waarderen (bijv. 1, 3, 6 7 en 10). Ok, there we go:

    1) Homemade Worship By Handmade People – Rend Collective Experiment (Experimental / Folk Rock, 2012-01-10)
    2) Pure and Simple – Gaither Vocal Band (Country / Southern Gospel(!)), 2012-09-11)
    3) Precious Remedies Against Satan’s Devices – The Welcome Wagon (Indie / Gospel, 2012-06-11)
    4) The Hurt & the Healer – MercyMe (Rock, 2012-05-22)
    5) Miracle – Third Day ((Southern) Rock, 2012-11-06)
    6) The loudest sound ever heard – The Choir (Alternative Rock, 2012-05-15)
    7) A Creation Liturgy – Gungor (Rock / Alternative, 2012-10-09)
    8) Where I Find You – Kari Jobe (Worship, 2012-01-24)
    9) Rebel Transmission – Newworldson (Soul, 2012-04-17)
    10) The Good Life – Trip Lee (Hip Hop / Rap, 2012-04-10)

    Mooiste song van 2012: Come to Jesus – Gaither Vocal Band

    • Mooi zo, The Welcome Wagon in je lijstje!!🙂 Dat kan mijn goedkeuring wel wegdragen. Gungor vind ik overigens ook een prima band. Een erg fris geluid in de aanbiddingsscene. Heb ze laatst nog live mogen zien.

  20. Zo, dan maak ik ook maar een lijstje, speciaal voor jullie!

    1. Efterklang – Piramida
    2. Lost in the Trees – A Church That Fits Our Needs
    3. mewithoutYou – Ten Stories
    4. Ólafur Arnalds & Nils Frahm – Stare
    5. Godspeed You! Black Emperor – ‘Allelujah! Don’t Bend, Ascend!
    6. The Black Atlantic – Darkling, I Listen
    7. Broeder Dieleman – Alles is IJdelheid
    8. A Silver mt. Zion – The West Will Rise Again
    9. BEAK> – BEAK>>
    10. Celer & Machinefabriek – Maastunnel / Mt. Mitake & Numa / Penarie & Hei / Sou 7″ serie

    Gedeelde 11e plaats voor Menomena – Moms, Blaudzun – Heavy Flowers, Sea+Air – My Heart’s Sick Chord, ME – Resevoirs en Clark – Iradelphic

    Concert van het jaar: Collin Stetson, Ekko 27 november

    • Prachtige aanvulling, Roald! Machinefabriek is niet bij te houden, maar die release van Ólafur Arnalds en Nils Frahm is gewoon tot mijn schaamte langs me heen gegaan. Samen met wat andere namen valt er dus nog wat te beluisteren. Ik heb er vertrouwen in. Van de nieuwe Godspeed werd ik overigens wel wat nerveus. Te veel chaos voor mij. Terwijl ‘Lift Your Skinny Fists’ voor mij één van dé aankopen dit jaar was.

      • Stare is een 4 nummers tellende epee (10″), dus die heb ik zelfs bewust aan me voorbij laten gaan. Net als die dubbele 7″ van A Silver Mt Zion.

        Wel interessante namen! Die Beak> (met die gast van Portishead) is ook steengoed…

      • Ik vind het wel fijn dat die nieuwe van GY!BE wat meer energie heeft, nerveus vind ik hem niet perse.. Productie is trouwens wel heel raar, vooral qua drums. Maar dat maakt het ook wel weer interessant.

  21. Leuk lijstje Dick! The Welcome Wagon vind ik zeker goed, maar niet zo excellent als het debuut. Heeft waarschijnlijk te maken met de mindere invloed van Sufjan nu😉
    The Choir heeft mijn top 10 net niet gehaald, maar het is wel een prachtplaat!

  22. De lijst van Kwetal (www.stilllife.nl)

    Complimenten voor jullie site. Ben inmiddels vaste bezoeker!

    1. Damien Jurado -Maraqopa
    2. Peter Hammill – Consequences
    3. Will Johnson – Scorpion
    4. Lambchop – Mr. M
    5. John Fullbright – From the ground up
    6. Jim White – Where it hits you
    7. Dark Dark Dark – Who needs who
    8. Dare Dukes – Thugs and China dolls
    9. Dead Can Dance – Anastasis
    10. The Parlor Soldiers – When the dust settles

  23. Een enkele reagering op het bovenstaande:
    * Machine Head is fraai. Maar wél een album uit 2011. Onlangs verscheen Machine F**king Head Live.
    * Goed om The Choir in ‘de gospellijst’ te zien (zeg ik met Kees). Dat die lijst kennelijk moet bestaan roept wel vraagtekens op. En mocht deze toch bestaansrecht hebben: ook aan Charlie Peacock (No Man’s Land, beste album in twintig jaar of zo…!) gedacht? Of Brian Houstons fraaie Shelter? Tips!
    * Mooi Kwetal, dat je Dare Dukes noemt. Veel over getwijfeld. Hier maanden geleden ook al genoemd als bijzonder fraai plaatje. Wat Will Johnson betreft: ik twijfel nog (maar steeds minder). John Fullbright? Inzake deze elementaire singer-songwriterzaken prefereer ik John Statz.Die klinkt wat meer gerijpt.

    • Goeie vraag, Wim over die ‘gospellijst’! Maar die Charlie Peacock ga ik zelf zeker ook nog eens checken…

  24. @Daniel, gelukkig toch wat hiphop bij jou er in. Zelf heb ik die Kendrick Lamar gemist. Volgens zoon Job is zijn plaat dé hiphopplaat van het jaar. Ken jij hem? Ik hoorde wat ‘snippets’ en die klonken wel vet!

  25. Nou ja, alles in het betrekkelijke getrokken natuurlijk. Want Killer Mike is er ook nog. En THEEsatisfaction… Kendrick Lamar half om half gehoord. Rapt heerlijk soepel!

      • Dat denk ik niet, want The Weeknd vind ik meer Soul/R&B… Daar zit niet heel veel hiphop bij…

      • @Kees: ‘Good kid, mAAd city’ is inderdaad hét hiphopalbum van het jaar. Briljant in vele opzichten, een revival van de vette G-funk van midden jaren negentig, Dr Dre written all over it. Maar dat betekent niet dat-ie automatisch in m’n jaarlijstje komt (om dezelfde reden dat ‘Watch The Throne’ of ‘My Beautiful Dark Twisted Fantasy’ er bijvoorbeeld voorgaande jaren ook niet in stonden). Maar ik raad je zeker aan om hem een keer te checken, ik vermoed dat je hem geweldig vindt.
        Overigens verdient het laatste album van Fresku ook een eervolle vermelding.

      • Dat Theesatisfaction waar Wim het over heeft, is trouwens ook erg goed. Ik kende het niet en ben het gaan checken. Komt uit de hoek van Shabazz Palaces, dus totaal andere koek (heel minimalistisch, jazzy, veel r&b), maar dat zal jou denk ik ook wel aanspreken, Kees.

  26. Goed, het ei is eruit en mijn TOP20’12 staat inmiddels online: http://www.subjectivisten.nl/caleidoscoop/2012/12/top2012.html

    In het kort:
    01. Eva Quartet & Hector Zazou – The Arch (Elen Music)
    02. Swans – The Seer (Young God)
    03. Piano Magic – Life Has Not Finished With Me Yet (Second Language)
    04. Matt Elliott – The Broken Man (Ici D’Ailleurs)
    05. Mount Eerie – Clear Moon/ Ocean Roar (7 E.P.)
    06. Glissando – The World Without Us (Gizeh)
    07. Mi & L’Au – If Beauty Is A Crime (Alter K/Important)
    08. Andrea Schroeder – Blackbird (Glitterhouse)
    09. Blackie & The Oohoos – Songs For Two Sisters (Unday/N.E.W.S.)
    10. Soulsavers – The Light The Dead See (V2)
    11. Olan Mill – Paths (Facture)
    12. I Like Trains – The Shallows (I Like Records)
    13. 2:54 – 2:54 (Fiction)
    14. Dead Can Dance – Anastasis (DCD/PIAS)
    15. Breathless – Green To Blue (Tenor Vossa)
    16. Jessica Bailiff – At The Down-Turned Jagged Rim of the Sky (Kranky)
    17. Mary & Me – We Go Round (Pikebole)
    18. Dark Dark Dark – Who Needs Who (Melodic)
    19. Birdt – Place For One Day (Birdt)
    20. A Naifa – Não Se Deitam Comigo Corações Obedientes (Antena)

    maar tussen de 80 overige namen staan vast nog bekende namen….

  27. wow! Hector op nr. 1 hoe kan het ook anders.
    en Andrea toch betrekkelijk hoog in de lijst, verrassend!
    verder veel bekende namen en ook nog een paar die ik zeker moet checken…
    thanx

    • graag gedaan🙂
      ja die Zazou is gewoon van een andere klasse…die MOEST op 1. voor de rest deel ik jouw analyse dat het jaar weinig echte grote uitschieters kent…
      en Andrea blijf ik draaien, geweldig album

      • Prachtige lijst, Jan Willem! Na jouw mini-college over Zazou én je bespreking van dit album, verrast die notering mij ook niet. Wel bijzonder om zo’n artiest ook zo postuum te eren. Verder zie ik wel de nodige overeenkomsten. Soulsavers viel bij mij buiten mijn top-10, maar had zeker in mijn top-20 gekomen…😉
        Dead Can Dance vind ik wel mooi, maar ander werk van hen mooier… En dit album vond ik ook niet zo verrassend… (begin van een fittie?🙂 )

      • kleine fittie dan, want al was het de lelijkste cd van Dead Can Dance ever, je zet de albums af tegen de rest van wat er dat jaar uit is gekomen; daarbij vind ik hem veel beter dan hun laatste cd en een enorme groeiplaat, dus uiteindelijk vaak gedraaid en veel van genoten…

        die van zazou is inderdaad postuum uitgebracht, maar geheel nieuw…en daarbij zijn de dames van de Eva Quartet springlevend🙂

      • Ik heb hem niet zo heel veel gedraaid, eigenlijk alleen op onze vakantie in Frankrijk. Het sloot trouwens wel perfect aan bij het boek Games of Thrones dat ik toen las… Apart dat jij, die toch heel veel mooie muziek luistert en zo waardeert, dit er dan zo bovenuit vind steken… Of is hier de invloed van de fan groter dan de kritische luisteraar?😉

      • Dit laatste opmerking is wel een knokkelbijter…maar enfin, de invloed van de fan is intrinsiek en zal ik nooit uit kunnen schakelen, maar ook los daarvan is dit een uitstekend album (ook volgens andere geschreven pers). En er zijn weinig mensen die kunnen tippen aan de zang van zowel Brendan als Lisa, die mij altijd tot op het bot raken…zo beter?🙂

      • Knokkelbijter… Mooi woord! Daar zouden Brendan en Lisa vast heel mooi over kunnen zingen…🙂
        Ach, het is een fraai album hoor, maar het heeft mij niet zo gegrepen als de albums uit mijn top 10 en zelfs top 20…

      • Trouwens bij The xx hoor ik je ook niet klagen, terwijl die echt niets veranderd hebben…mooi album ook, iets kaler dan de vorige, maar een herhaling van zetten😛

      • Daar ben ik het voor de verandering dan niet mee eens. Ik vind de instrumentale invulling op Coexist een stuk beter en rijker dan op het eerste album. Die steeldrums bijvoorbeeld (of hoe noemde jij ze ook alweer)!! En er is meer electronica en de beats zijn ook beter.

      • Maar er is niets wezenlijks gewijzigd, behalve dat het kaler is en de uitvoering -volgens jou dan- beter. Ook als ik zo 4 a 5 recensies en die van de OOR erop nasla lees ik enkel: er is niets veranderd…meestal gevolgd door: en dat is niet erg in dit geval. Ik vind het ook een mooi album, alleen het is kul om te stellen dat ik een Dead Can Dance album met een bekend geluid moet verdedigen (niet al te serieus genomen hoor) terwijl The xx met hetzelfde fraaie kunstje er gewoon wel mee weg komt.

      • en zelf hoop ik dat ze op een volgend album echt het roer omgooien, want hoe vaker ik ze draaiden hoe meer de muziek me begon te irriteren…dat lome, verveelde, dat gekunsteld onderkoelde, iets dat ik met het debuut veel minder heb en daardoor wel hoog in mijn lijst had staan (en daarbij nog een bloedmooie epee); ach ja, smaken en ding’n

      • Ik hoor meer veranderingen dan die andere recensisten. Misschien schrijf ik daarom niet voor Oor…🙂
        Maar het gaat me niet alleen om de wijzigingen in het totaalgeluid. The XX raakt mij gewoon meer. Hoe zij spelen met stilte en er dan zo’n lichte versnelling komt. Tja, dat maakt voor mij Coexist een beter album dan de laatste van De Mogelijk Dansende Dood…

  28. Dat lome en onderkoelde moet ik ook weer niet elke dag horen. Dat kan ik wel met Beach House. Vandaar dat die op 1 staat🙂

  29. Hoi Mousiquanten!

    Mooie lijstjes. Zo te zien is er een hoop dat ik gemist heb. Dat wordt smullen! Ook al heb ik dus nog een hoop huiswerk te beluisteren ben ik het eens met de stelling dat 2012 weinig echt woeste uitschieters. Hier in semi-willekeurige volgorde mijn kleine duit in het zakje. :

    • Paul Hoek – Beginner (De neerlandse taal opnieuw uitgevonden. Selectief luisterbaar, zeer ongrijpbaar, onmiskenbaar goed!)
    • Plugs – We are plugs (Atoms for peace, maar dan beter, afwisselender en spannender. En de productie is een muziekinstrument op zichzelf)
    • Disasterpeace – Fez – original soundtrack (Game-muziek opnieuw uitgevonden)
    • Igorrr – Hallelujah (Het werd verdorie hoog tijd dat iemand dit album maakte!! Kwam ineens genadeloos m’n jaarlijst binnenstormen)
    • Salt Supply – A Lighter Weight – A Stronger Back (Klein maar groots)
    • Piano Magic – Life Has Not Finished With Me Yet (Ze kunnen het nog steeds. En hoe.)
    • Frank Ocean – Channel Orange (Fuck blanke singersongwriters met gitaren en mutsjes)
    • Debruit – From the Horizon (Vive La France? Vive L’Afrique!!)
    • Birdt – Place for one day (Go Birdt! Met dit album gaan ze de alt-folk voorbij. Gaat het dan eindelijk gebeuren?)
    • Grimes – Visions (Lang leve jonge alto meisjes.)

    Eervolle vermeldingen:
    Post Modern Dead Era – Deluge Collective B (DIY product waar ik stiekem erg vaak naar luisterde. Vooral in Tilburg op de een of andere manier) // Brandt Brauer Frick – You Make Me Real (soms wat kouder en afstandelijker dan had gehoeven, maar sommige songs maken de toekomst iets om naar te verlangen) // 800xL – Futura // Swans – The Seer // Space Siren – Mr. Wagner, please give us a call (Waar is Blond Redhead?) // Jason Forrest – The Everything (Wat een lekkere aanstekelijkheid. De lol spat er van af) // Weerthof – Hoi (O, dat ben ik. smilie)

    Als oudere albums die ik in 2012 ontdekte ook mee zouden mogen doen, had mn jaarlijst er heel anders uitgezien. Deze ontdekkingen waren intens inspirerend en van grote invloed op m’n eigen muziek.

    • Cardiacs – Onoverkomelijk briljante band. Uitroepteken uitroepteken. Sing to God uit 1995 is een loodzwaar meesterwerk.
    • Venetain snares – Rossz csillag alatt született (2005) – Waarom ik deze parel nog niet kende verbaast me nog steeds.
    • Metronomy – The English Riviera (2011) – Onderkoeld, understated, heerlijk compleet album. Pop zoals pop bedoelt is. Corinne!!
    • The Knife – Genre op zichzelf. Karin for president. (Tomorrow, In A Year is een draak, maar wel een mooie draak)
    • Suuns – zeroes QC (2010) – Autonome etterbakken maar o zo lekker luisterbaar
    • Shugo Tokumaru – Exit (2008) – Zoet was nog nooit zo zuur. Geschift en toch geheel coherent. Jaloersmakend.
    • A. Rodionov & B. Tikhomirov – Pulse 1 (1985) – Vooral Music for fencing. Zou rete hip zijn indien dit jaar gemaakt.
    • Baxter Dury – Happy Soup (2011) – Melancholie, maar dan lekker. Leak At The Disco is een lied waar je in wilt wonen.

    • Ha die Michiel, dat is weer eens wat anders dan kerstkaarten!😉
      Mooi lijstje hoor! Met ook nog eens de nodige overeenkomsten. En ik ontdek ook nog steeds ‘oude’ muziek. Dit jaar bijvoorbeeld Porcupine Tree…

      • Haha, Porcupine Tree.. alleen al voor hun heb je een heel jaar nodig om alles van te ontdekken. Had ik met Talking Heads (vergeten in mn lijst te zetten). Ja, onbegrijpelijk hoe bands soms zo lang je oor kunnen ontlopen. Juiste plaats, juiste tijd. Zoiets.

      • Inderdaad, vergeet je Talk Talk niet? Of ken je die al?😉
        Enne wat die singer-songwriters met baarden en mutsen betreft: helemaal met je eens!

    • Zucht… ik dacht dat ik veel muziek kende inmiddels.😉 Wat een lijst zeg. Bedankt, Michiel!

    • Fraaie lijst Michiel! En geheel terecht dat je jezelf nog eens onder de aandacht brengt….

      En eindelijk eens een mede-Cardiacs fan (beheers je jw, rustig R U S T I G….oeps)….geweldige band inderdaad van Tim Smith en consorten. O wat heb ik in de jaren 90 vaak genoten van “Is This The Life”. En Sing To God is inderdaad zwaar, maar ook zwaar mooi. Ondanks dat ik alles heb (zelfs van The Sea Nymphs) zou ik naar oudere werken teruggrijpen als hoogtepunt. The seaside, A little man and a house and the whole world window, On land and in sea, Heaven born and ever bright….steengoed! Soms roep ik wel eens dat het de beste band ooit is, maar ja ik roep ook wel eens dat ik naakt in de tuin naar de maan huil…dus🙂
      Via de Cardiacs en The Residents ben ik ook op het Tsjechische Uz Jsme Doma gekomen….ook een tip van jewelste!…..

      • Overeenkomstige reactie mijnerzijds: ik ben niet alleen!!😀 JW, laat ons snel in gezamenlijke eenzaamheid naakt in de tuin tegen de maan huilen! (jouw tuin of de mijne? nb: mijn tuin is 1×1 m)

        Door ‘This is the life’ leerde ik ze met ‘A little man..’ kennen toen ik een half jaar terug een The Smiths & Madness-bui had, en er volledig van overtuigd was dat Tears for Fears de aankomende hippe sound zou worden. Langzaamaan verorberde en assimileerde k alle Cardiacs albums, maar was altijd een beetje huiverig voor Sing to God omdat die door d´n fanboys werd opgehemeld als absolute meesterwerk, en bewaarde die dus steeds voor later. Doch toen ik er voor ging zitten en t album over me heen liet storten kon ik geen weerstand bieden, en moest buiten adem toegeven dat ´ie én een steen in de maag én bloederig briljant was. Juist door de stroeve, gefrustreerde doch doorgewinterde gelatenheid. (Maar persoonlijke favo Cardiacs song is Stoneage Dinosaurs. De Steven Wilson cover is ook heel mooi). Nu Už jsme doma in kleine porties tot me aan het nemen.

        Hierbij aan alle Mousiquanten en JW (het Mousique kroegmeubel🙂 mijn grote dank voor het toedienen van vele fijne muzikale injecties dit jaar!

      • Mijn tuin is een stuk groter, maar dan moet je weer zoeken naar de juiste plek…dus een kleine tuin is wel zo overzichtelijk. Op de CARDIACS! En moge Tim Smith weer geheel de oude worden na zijn -hoe ironisch/cynisch ook- zware hartproblemen (de reden dat de Cardiacs niets meer van zich laten horen). Smiths heb ik ook hoog zitten trouwens…en Tears For Fears is geniaal, zeker voor ze begonnen met “Shout”. Die song die je aanstipt is inderdaad ook geweldig, waarvan acte:

        De muzikale injecties dien ik als kroegmeubel gaarne toe. Die trompetten van bovenstaande in acht nemende plus de energie, kom je toch snel op deze:

      • haha, `mousique kroegmeubel’, dat is weer eens iets anders dan `popprofessor’ of `master of obscurity’….

        Michiel, bedankt voor je complimenten.

      • Klopte m’n Tears for Fears intuïtie toch een beetje..🙂
        Hier de eerste single van de aankomende nieuwe van Dutch Uncles.

        (Kende de band nog niet. Toevallig door de lijst van Job de Wit op 22tracks. 15 januari komt de nieuwe, nu net een beetje in eerder werk aan t neuzen. smullen. Keane goes Cardiacs met de zoon van Morrisey en Annie Lennox. Wellicht kent men ze hier al, maar ben nu in ja-wauw-fijne-ontdekking-enthousiasme-modus)

  30. 1. Julia Holter – Ekstasis
    2. First Aid Kit – The Lion’s Roar
    3. Sharon Van Etten – Tramp
    4. Dry the River – Shallow Bed
    5. Calexico – Algiers
    6. Grimes – Visions
    7. John Talabot – ƒin
    8. Balthazar – Rats
    9. Tindersticks – The Something Rain
    10. Beach House – Bloom
    11. Moss – Ornaments
    12. Anathema – Weather Systems
    13. Lambchop – Mr. M
    14. Laura Gibson – La Grande
    15. Chromatics – Kill for Love
    16. Hannah Cohen – Child Bride
    17. Absynthe Minded – As It Ever Was
    18. Andy Stott – Luxury Problems
    19. DIIV – Oshin
    20. Sigur Rós – Valtari
    21. Bvdub – Serenity
    22. Shearwater – Animal Joy
    23. Holly Herndon – Movement
    24. Mala – Mala in Cuba
    25. Raime – Quarter Turns Over a Living Line

  31. in een voorlopige tussenstand staat Perfume Genius met stip bovenaan.
    maar voorlopig komen de lijstjes nog binnen, dus het is nog geen eindstand…

  32. Bij deze mijn top 10:

    1. Bellarive – The Heartbeat
    2. Hammock – Departure Songs
    3. The Flaming Lips – One More Robot: Yoshimi Battles The Pink Robots: The Cartoon
    4. Follow the white rabbit – Endorphinia
    5. Caspian – Waking Season
    6. pg.lost – Key
    7. Hacktivist – Hacktivist (EP)
    8. Echoes – Echoes (EP)
    9. Skyharbor – Blinding White Noise: Illusion & Chaos
    10. Amenra – Mass V

    EIGEN RELEASES:
    Arafúra – HUMORES I – IV
    IZAH – IZAH / Fire Walk With Us Split

  33. bedankt Michel voor je lijstje (en voor de prachtige muziek die je ons schonk in 2012!)

    in je lijst voor mij nog een aantal onbekende namen (weer huiswerk erbij!) en een aantal bekende: Hammock (prachtig!), Flaming Lips (deze geweldige band is mij helaas al een tijd een beetje kwijt), Caspian (onderschatte postrockband).

  34. via FB nog een lijstje van Frank:

    1. The xx – Coexist
    2. Sin Cos Tan – Sin Cos Tan
    3. Hot Chip – In Our Heads
    4. Chairlift – Something
    5. Port St. Willow – Holiday
    6. Cody Cessnut – Landing on a Hundred
    7. Alabama Shakes – Boys & Girls
    8. Zulu Winter – Language
    9. Totally Enormous Extinct Dinosaurs – Trouble
    10. Niki & The Dove – Instinct

    hartelijk dank Frank en een mooie nummer 1🙂

  35. Speciaal voor Daan nog een jaarlijstje mijnerzijds:
    1. Lost In The Trees – A Church That Fits Our Needs
    2. Bill Fay – Life Is People
    3. Alt-J – An Awesome Wave
    4. Shearwater – Animal Joy
    5. Patrick Watson – Adventures In Your Own Backyard
    6. Grizzly Bear – Shields
    7. Efterklang – Piramida
    8. Swelter – Mountains For Everyone
    9. Julia Holter – Ekstasis
    10. Sufjan Stevens – Silver & Gold

    Deze vallen er net buiten: Tindersticks – The Something Rain, Perfume Genius – Put You Back N 2 It, Wooden Saints – I Know Why You House Is On Fire

    Nog luisteren: Andrew Bird – Break It Yourself, The xx – Coexist, Tame Impala – Lonerism

    • Mooi lijstje Dirk-Jan! Als je al die lijstjes zo beschouwt, is er toch best veel schone muziek verschenen!

  36. 1. Alt-J – An Awesome Wave
    2. Broeder Dieleman – Alles Is IJdelheid
    3. The Shins – Port of Morrow
    4. The Avett Brothers – The Carpenter
    5. The Head And The Heart – The Head And The Heart
    6. Of Monsters And Men – My Head Is An Animal
    7. Blaudzun – Heavy Flowers
    8. Dry the River – Shallow Bed
    9. Grizzly Bear – Shields
    10. Paper Route – The Peace Of Wild Things
    BONUS: Meindert Talma & De Rode Kaarten – Eenmaal Oranje

  37. En natuurlijk heel goed dat Meindert Talma hier nog eens genoemd wordt, alhoewel Remko niet geheel objectief in dezen is als co-writer van het boek Eenmaal Oranje…🙂

  38. Pingback: de mousique eindlijst 2012 | mousique.nl

  39. Speciaal voor Kees, Wim en Theiz (en wie het verder moge interesseren) zal ik ook nog m’n hiphopoverzicht van 2012 weergeven. Ik heb niet intensief geluisterd dit jaar. Afgelopen kerstvakantie heb ik wat schade ingehaald en nog enkele albums beluisterd waar het nog niet van gekomen was. Genoeg voor een top 10:

    1. First Serve – De La Soul
    2. Church Clothes – Lecrae (mixtape)
    3. Gravity – Lecrae
    4. Good Kid, mA.A.d City – Kendrick Lamar
    5. Life Is Good – Nas
    6. Life from The Underground – big K.R.I.T.
    7. The Greatest Story Never Told (vol. 2) – Saigon
    8. R.A.P. Music – Killer Mike
    9. Food & Liquor II – Lupe Fiasco
    10. The Good Life – Trip Lee

    • Mooi lijstje, Daniel! Gaaf ook dat De La Soul zo’n comeback had!
      Nas is hier thuis trouwens ook vrij populair. Is die nieuwe Lecrae beter dan z’n vorige?

  40. En een eervolle vermelding voor Brother Ali met Mourning In America And Dreaming In Color

  41. Tnx Kees! Dat De la Soul op één staat getuigt met name van mijn persoonlijke smaak en een nostalgische hang naar de hiphop van de vroege jaren negentig. Je zult dit album niet in veel hiphopjaarlijstjes terug vinden, vrees ik. W.b. Lecrae: ja, ik vind deze twee producties nog beter dan zijn voorgaande werk (hoewel ik Rebel ook erg goed vond). Lecrae is inmiddels bezig met een crossover naar het ‘mainstream’ circuit, waar z’n talent steeds meer onderkend wordt. Zo gaven Kendrick Lamar en DJ Premier een kleine bijdrage aan de promotie van zijn mixtape Church Clothes en werken steeds meer ‘mainstream’ rappers en producers met hem samen (wat hem vanuit christelijke hoek op kritiek is komen te staan). Hij is in z’n teksten ook wat minder ‘preachy’ en lijkt wat breder georiënteerd, al is het allemaal nog wel heel radicaal.

  42. Nou, ik vind dit nog behoorlijk ‘preachy’, maar ik weet natuurlijk niet wat jij daar precies onder verstaat…
    Muzikaal is het trouwens dik in orde dit nummer en hij heeft een hele fijne flow!

  43. Ja, ik snap wat je bedoelt en misschien niet het beste voorbeeld, maar als je goed luistert, dan hoor je dat het nummer gerapt wordt vanuit de positie en belevingswereld van de straatcultuur (hun negatieve beeld van de kerk, christenen, geloof, etc.) en niet vanuit de positie van een prediker.

    Check ook onderstaande vette nummers. Lecrae is idd nog steeds expliciet christelijk in z’n teksten, maar meer getuigend dan overtuigend/belerend dan vroeger, vind ik. Hij rapt meer over de gebrokenheid van de wereld en wat zijn geloof daarin voor hem betekent.

    en

  44. Dank voor het mini-college over LeCrae! Ik weet wel wel verjaardagscadeau ik aan zoonlief hier geef…😉

  45. Ha Theiz, ga je dan maar ‘ns verdiepen in Lecrae! Ik hoop dat hij deze lijn doortrekt en steeds minder ‘christelijke rap’ gaat maken maar in plaats daarvan als christen goede hiphop gaat maken, als je begrijpt wat ik bedoel.

  46. Doorbraak én einde van ‘christelijke muziek’ volgens Time na ‘seculier’ succes Lecrae, TobyMac en Skillet:

    ”With so much Christian music on the charts, it’s no longer a style, but simply a lyrical perspective. You can even rap about that.”

    http://entertainment.time.com/2012/09/06/everything-you-need-to-know-about-lecrae-the-christian-rapper-who-is-1-on-itunes/

    http://entertainment.time.com/2012/09/17/christian-musics-moment-how-tobymac-and-lecrae-conquered-the-countdown/

Reacties zijn gesloten.