Over mousique

Mousique ontstond in het voorjaar van 2010, op initiatief van Daniel de Wolf en Peter Tuin, beiden Rotterdammers, muziekliefhebber en schrijver. Twee bevriende muziekliefhebbers, te weten David Sies en Daniël Drost, hadden hier wel oren naar, en mousique was geboren. Nadat een zekere Kees van den Berg een tijd lang de comments onveilig had gemaakt met reacties van essay-formaat hebben we hem maar uitgenodigd om in de redactie te komen. Enige tijd later volgde Daan Savert op vergelijkbare wijze. Mathijs Schippers, die in een duister verleden nog met Peter de Rotterdamse underground-techno scene onveilig maakte, kwam erbij om de leemte mbt electronische muziek wat op te vullen en Wim Boluijt, een oude bekende voor sommige mousiquanten en goede vriend van Kees, kwam er als laatste bij.
Na enige tijd trokken respectievelijk Daniel de Wolf, Daniël Drost en Wim Boluijt zich om moverende redenen terug uit de redactie. Dat was geen teken van scheiding der geesten of redactionele vete, maar slechts een gevolg van het stromen der dingen.

Begonnen als een enthousiast hobby-projectje met weinig structuur en vrijwel geen regels, groeide mousique al snel uit tot een factor van betekenis in de onafhankelijke muziekjournalistiek op het web😉 met een bescheiden doch trouwe lezersschare en contacten met diverse Nederlandse muzikanten en onafhankelijke platenlabels. Op de een of andere wijze ontstond er daarnaast een leuke link met de Subjectivisten, in de persoon van Jan Willem Broek, die hier regelmatig in de comment-sectie te vinden was. Via Jan Willem is Peter ook bij DFM internetradio terecht gekomen, waar beiden een wekelijkse radioshow hadden. Een legendarisch – maar offline en besloten – onderdeel van mousique waren de mousique-avondjes, die een aantal keer per jaar georganiseerd werden en waarbij de redactie zich tot diep in de nacht laafde aan goede muziek en schotse whisky.

De muzieksmaak van de redactie was breed (een enkele keer kwam zelfs jazz, klassiek of hiphop voorbij), maar de focus lag voornamelijk op indie, singer-songwriter, americana, (neo)folk, ambient en (post)rock. We hadden daarnaast bijzondere aandacht voor talent van Nederlandse bodem.

Zoals gezegd waren er weinig regels. Een ongeschreven regel op mousique is altijd geweest om zoveel mogelijk vanuit een positieve insteek over muziek te schrijven. Enkele uitzonderingen nagelaten (Peter kon hiet nalaten de nieuwste worp van Coldplay op ironische wijze te fileren en hetzelfde redactielid bezondigde zich ooit aan een gematigd negatieve recensie over huisband The Innocence Mission, hetgeen hem door de rest van de redactie tot op de dag van vandaag wordt nagedragen) schreven we over muziek waar we enthousiast van werden en verspilden onze energie niet aan dingen die ons niet boeiden of platen die teleurstelden (waarom zouden we ook?). Wel hebben we enige tijd een rubriek teleurstellende helden gehad, maar dat kun je ook zien als een hommage aan verlopen artiesten die ooit wel heel goed zijn geweest.

Een andere belangrijke rubriek op mousique was de A.P.K. (Aanbevolen Persoonlijke Klassiekers); in deze rubriek ontrukten we af en toe een album dat voor ons persoonlijk van grote betekenis is geweest aan de vergetelheid.

Wat verder uniek was aan mousique waren de soms oeverloze discussies in de comments. Mousique is ook wel eens de gezelligste muziek-chatbox van Nederland genoemd, en we kunnen ons daar best iets bij voorstellen. In de comments mocht alles gezegd worden en waren we het ook geregeld niet met elkaar eens.

In de loop van 2014 bleek dat de meeste redactieleden steeds minder tijd hadden om recensies te schrijven. Andere verantwoordelijkheden trokken de aandacht en/of interesses veranderden. Om het geheel niet als een nachtkaars uit te laten gaan besloten we in de zomer van 2014 om de handdoek in de ring te gooien. In december plaatsten we nog eenmaal onze jaarlijstjes op de site en sloten dit mooie boek. Vaste lezers, hartelijk dank voor het volgen, lezen en reageren, want daar deden we het zeker ook voor (naast het plezier dat het onszelf bracht natuurlijk). Adieu!

De redactie bestond uit:

Daan Savert
Daniël Drost
Daniel de Wolf
David Sies
Kees van den Berg
Mathijs Schippers
Peter Tuin
Wim Boluijt