jaarlijstjes 2014

jaarlijstjes 2014 overzicht

Op verzoek en omdat we het zelf natuurlijk ook niet kunnen laten willen we jullie nog eenmaal verheugen cq lastigvallen met onze jaarlijstjes. 2014 was een geweldig muziekjaar met vele prachtige releases, het was dus niet zo gemakkelijk om dat terug te brengen tot een top 10 of iets in die orde. Doe er je winst mee, wellicht ontdek je op de valreep nog een van die mooie parels van het afgelopen jaar… de comments staan wijd open voor al jullie eigen lijstjes en/of opmerkingen. Dit zijn de lijstjes van uw redactie:

Daan

wod1. The War on Drugs – lost in the dream
2. Damien Rice – my favourite faded fantasy
3. Sun Kil Moon – benji
4. Conor Oberst – upside down mountain
5. Natalie Merchant – natalie merchant
6. Perfume Genius – too bright
7. A Winged Victory for the Sullen – atomos
8. Lily & Madeleine – fumes
9. At The Close Of Every Day – darkness travels light
10. Leonard Cohen – popular problems
11. King Creosote – from scotland with love
12. Sharon van Etten – are we there
13. Adrian Crowley – some blue morning
14. My Brightest Diamond – this is my hand

Met eervolle vermelding:
Eels – the cautionary tales of mark oliver everett / Antony & the Johnsons – turning (als de liedjes niet al bestaan hadden, was deze plaat hoog geëindigd) / Damien Jurado – brothers and sisters of the eternal son / Fink – hard believer / Mad About Mountains – harlaz

Beste concert (legendarisch zelfs als je het mij vraagt):
Neutral Milk Hotel in Tivoli

Daniël

wod1. War On Drugs – lost in the dream
2. Luluc – passerby
3. Luke Sital-Sing – the fire inside
4. Lost In The Trees – past life
5. Leonard Cohen – popular problems
6. Broeder Dieleman – gloria
7. Adrian Crowley – some blue morning
8. Future Islands – singles
9. Sun Kil Moon – benji
10. Damien Jurado – brothers and sisters of the eternal son

Ontdekking van haar jaar: Kloster
Mooiste re-issue: Bob Carpenter – silent passage
Mooiste tribute album: Farewell Transmission – the music of jason molina
Mooiste nummer: Bob Carpenter – silent passage

Daniel

mf1. Mike Farris – shine for all the people
2. Needtobreathe – rivers in the wasteland
3. Bruce Springsteen – high hopes
4. Marshall Allen / Sun Ra & His Arkestra – in the orbit of ra
5. Mary Gauthier – trouble & love
6. Typhoon – lobi da basi
7. Lucinda Williams – down where the spirit meets the bone
8. Damien Rice – my favourite faded fantasy
9. Young Fathers – dead
10. Big K.R.I.T. – cadillactica

Eervolle vermeldingen:
John Hiatt – terms of my surrender / Curtis Harding – soul power / Bill Frisell – guitar in the space age! / Common – nobody’s smiling / Snarky Puppy – we like it here / Robert Plant – lullaby and… the ceaseless roar / Sharon Jones & The Dap Kings – give the people what they want / The Roots – …and then you shoot your cousin / Lecrae – anomaly / Israel Nash Gripka – rain plans / U2 – songs of innocence
Beste concert: Otis Taylor (Lantaren/Venster)

David

ta1. The Antlers – familiars
2. Bahamas Is Afie – all the time
3. Marissa Nadler – july
4. Todd Terje – it’s album time
5. Caribou – our love
6. Sharon Van Etten – are we there
7. Damien Rice – my favourite faded fantasy
8. John Fullbright – songs
9. Andrew Bird – things are really great here, sort of…
10. Slowclub – complete surrender

Eervolle vermeldingen:
Oscar And The Wolf – entity / Needtobreathe – rivers in the wasteland / Grouper – ruins / Damon Albarn – everyday robots / Alvvays – alvvays / A Winged Victory For The Sullen – atomos / At The Close Of Every Day – darkness travels light

Kees

wod1. The War On Drugs – lost in the dream
2. Typhoon – lobi da basi
3. Maggie Brown – maggie brown
4. Swans – to be kind
5. The Antlers – familiars
6. The Choir – shadow weaver
7. Damien Rice – my favourite faded fantasy
8. Machinefabriek – halfslaap ii / stiltetonen
9. Roseanne Cash – the river & the thread
10. Fink – hard believer
11. John Mellencamp – plain spoken
12. Eels – the cautionary tales of mark oliver everett
13. Adrian Crowley – some blue morning
14. Mastodon – once more ‘round the sun

Ook goed:
Morrissey – world peace is none of your business / At The Close Of Every Day – darkness travels light / The Roots – …and then you shoot your cousin / De Kift – bidonville / Wovenhand – refractory obdurate

Mathijs

Mijn lijstje voor dit jaar is waarschijnlijk nog onvolledig en ik zal dit jaar en volgend jaar vast nog meer pareltjes uit 2014 leren kennen, maar deze lijst bevat platen die impact hebben gehad en die ik me herinner. Bewust geen nummering omdat ik daar gewoonweg niet uit kom. U krijgt er gratis een korte impressie bij.

Rios, Gabriel - This Marauder's Midnight• Arsenal – furu
Arsenal op zijn best; een prachtig conceptalbum waarbij voor de theatertour een volledige film is geschoten in Japan. Als je de kans hebt hun show (Dance! Dance! Dance!) te zien moet je dit zeker doen.
• Alt-J – this is all yours
Mooie opvolger van `an awesome wave’. Deze plaat is bij mij nog niet volledig doorgedrongen
maar per luisterbeurt wordt het beter; groei plaatje dus.
• Amatorski – from clay to figure
Prachtig album dat wel direct geland is; ook een indrukwekkende show van hen mogen zien. Er komt toch veel moois uit ons belgenlandje.
• DJ3000 – besa
DJ3000 is gewoon al een stoere naam, heeft ook een stoere plaat gemaakt met subtiele Balkan-invloeden. Detroit techno pur sang.
• Esteban Adame – day labor
Nog een Detroit-plaat vol beats, strings en ander moois. Dit moois heeft wel even tijd nodig, dit is muziek die je gaandeweg leert waarderen.
• Gabriel Rios – this maurauders midnight
Ook al een indrukwekkende show gezien van deze man, alleen daarom staat hij al in dit jaarlijstje. Maar ook het album staat vol met pareltjes, ik denk dat dit voor mij de luistertip uit de lijst is voor mousique.
• Oscar & the wolf – entity
In België zijn ze op redelijk korte tijd heel populair geworden met hun elektronische luisterliedjes.
Ik hoor the XX en Amatorski terug in hun sound.
• v.a. – Deep Love 10 (10 jrs dirtcrew)
Hoe heerlijk kan house zijn, deze mannen weten dat!
• Tesla 286 – zukunft
Electro en Duits dat werkt wel samen, lekkere plaat die zowel op als buiten de dansvloer werkt.
• Moon Pool – circular
• v.a. – Passages (framed by nova)
Mooie dromerige ambient van het Franse Ultimea label. Zowel voor een heerlijke luistertrip als wel als achtergrondmuziek voor met een boek op de bank. Geen achtergrondmuziek voor een feestje.
• Subotika – panoija
Mooie frisse techno, ook met invloeden uit de stad die ik al eerder genoemd heb.
• Plaid – reachy prints
Plaid doet zijn ding opnieuw; een album dat niet verassend is maar wel gewoon heel goed en heel erg Plaid. Als je ze nog niet kent is dit een goede kennismaking.
• v.a. – Elevate Your Mind
Verzamelaar van het familielabel van de Saundersons, vol pompende beats die het midden houden tussen house en techno; niet wereldschokkend maar toch goed genoeg om te vermelden.

Ep’s die ook de moeite waard zijn:
DJ Skull/Victor Santana – different connections / Aes Dana + Miktek – cut / Dronelock – theia / Dronelock & Ontal – continuum / Gareth Whitehead & Tom Taylor – the beginning / Siggatunez – in my head / Dronelock – clusters / Permanent Heartbreak – s/t (luistertip!) / Lars Leonard – burning clouds

Peter

vg1. Vaudou Game – apiafo
2. Sonny Knight & The Lakers – i’m still here
3. PowerSolo – the real sound
4. Orlando Julius & The Heliocentrics – jaiyede afro
5. Damien Rice – my favourite faded fantasy
6. Fink – hard believer
7. Robert Ellis – the lights from the chemical plant
8. Camera – remember i was carbon dioxide
9. Sharon Jones & The Dap Kings – give the people what they want
10. Lee Fields – emma jean
11. Benjamin Herman – trouble
12. Nick Mulvey – first mind
13. Luluc – passerby
14. Adrian Crowley – some blue morning

Eervolle vermeldingen:
Benjamin Booker – benjamin booker / Ambrose Akinmusire – the imagined savior is far easier to paint / Mirel Wagner – when the cellar children see the light of day / King Ayisoba – wicked leaders / Takuya Kuroda – rising son / At The Close Of Every Day – darkness travels light

Beste concerten: Vaudou Game bij V11 (Vessel 11) / Bonnie `Prince’ Billy in het Noorse Zeemanskerkje / Nicola Conte in Bird / Fatoumata Diawara in Grounds | allen in Rotterdam.

Wim


YOB-Clearing-The-Path-To-AscendCory  Branan – no-hit wonder
John  Mellencamp – plain spoken
Mike  Mangione & The Union – red-winged blackbird man
Steve  Gunn – way out weather
Robert  Plant and The Sensational Space Shifters – lullaby and… the ceaseless roar
Simone  Felice – strangers
The  Gloaming – the gloaming
James  – la petite mort
IQ  – the road of bones
Perfect  Beings – perfect beings
Clipping.  – clppng
Shabazz  Palaces – lese majesty
Wang  Wen – eight horses
Mono  – the last dawn / rays of darkness
Jakob  – sines
Anthony  Joseph – time
Run  The Jewels – run the jewels 2
Young  Fathers – dead
Damien  Jurado – brothers and sisters of the eternal son
Hozier  – hozier
Kayo  Dot – coffins on io
Agalloch  – the serpent & the sphere
Peter  Himmelman – the boat that carries us
Toad  The Wet Sprocket – new constellation
The  War On Drugs – lost in the dream
Steve  Dawson – funeral bonsai wedding
Typhoon  – lobi da basi
Thou  – heathen
YOB  – clearing the path to ascend
Horseback  – piedmont apocrypha
Sharon  Van Etten – are we there
Wooden  Wand – farmer’s corner
The  Choir – shadow weaver
Rosanne  Cash – the river & the thread

40 gedachtes over “jaarlijstjes 2014

  1. http://k0perwiek.tumblr.com/post/104231478832/de-favoriete-50

    Novack – Arrivals
    Real Estate – Atlas
    Blonde Redhead – Barragán
    Sun Kil Moon – Benji
    Damien Jurado – Brothers and Sister of the Eternal Son
    Angel Olsen – Burn Your Fire for No Witness
    I Break Horses – Chiaroscuro
    Daniel Romano – Come Cry with Me
    Sloan – Commonwealth
    Blood Orange – Cupid Deluxe
    Dean Wareham – Dean Wareham
    Nick Mulvey – First Mind
    Amatorski – From Clay to Figures
    broeder Dieleman – Gloria
    Geppetto & the Whales – Heads of Woe
    Strand of Oaks – HEAL
    Cloud Nothings – Here and Nowhere Else
    Frazey Ford – Indian Ocean
    Joe Henry – Invisible Hour
    The Acid – Liminal
    Intergalactic Lovers – Little Heavy Burdens
    The War on Drugs – Lost in the Dream
    The Twilight Sad – Nobody Wants to Be Here and Nobody Wants to Leave
    Pieta Brown – Paradise Outlaw
    Luluc – Passerby
    Wild Beasts – Present Tense
    S. Carey – Range of Light
    Wovenhand – Refractory Obdurate
    Royal Blood – Royal Blood
    Mac DeMarco – Salad Days
    Wye Oak – Shriek
    Chad VanGaalen – Shrink Dust
    The Barr Brothers – Sleeping Operator
    Hurray for the Riff Raff – Small Town Heroes
    Bombay Bicycle Club – So Long, See You Tomorrow
    John Fullbright – Songs
    Tweedy – Sukierae
    Richard Buckner – Surrounded
    Joan as Policewoman – The Classic
    Hundred Waters – The Moon Rang Like a Bell
    Spoon – They Want My Soul
    alt-J – This Is All Yours
    Perfume Genius – Too Bright
    Protomartyr – Under Color of Official Right
    Conor Oberst – Upside Down Mountain
    Steve Gunn – Way Out Weather
    Moss – We Both Know the Rest Is Noise
    Allo Darlin’ – We Come from the Same Place
    Jolie Holland – Wine Dark Sea
    Anaïs Mitchell – Xoa

    En dan nog een eervolle vermeldingen voor:

    Avi Buffalo – At Best Cuckold
    My Brightest Diamond – This Is My Hand
    Ryan Adams – Ryan Adams
    Kevin Morby – Still Life
    Dan Michaelson and the Coastguards – Distance
    Piers Faccini & David Segal – Songs of Time Lost

  2. Wim, leuk dat je Young Fathers ook in je lijstje heb staan, die heb ik nog nergens anders gezien. Ik had Mary Gauthier eigenlijk ook wel bij jou verwacht. En bij Kees misschien ook wel.

  3. Overigens heb ik zelf het afgelopen jaar met name naar oude blues en jazz geluisterd. Hoogtepunten daarbij waren:

    1. Terrence Blanchard – A Tale Of God’s Will
    2. Sonny Terry & Brownie McGhee – Sonny & Brownie
    3. Arturo Sandoval – Trumpet Evolution

    De filmische jazzmuziek van Terrence Blanchard was echt een ontdekking voor mij!

    • Nee, Daniel, ik was zelfs bij het concert in Rotown. Dat was goed, en ook de cd is prima, maar vind het gewoon niet erg bijzonder; er zijn zoveel van die Amerikaanse bands die ongeveer hetzelfde doen. Nee, Sonny Knight beroerde mij dan veel meer!…

  4. Daniël B., het doet me deugd dat jij The Barr Brothers noemt. Een prachtige plaat die ik niet heb genoemd omdat op de burelen van Mousique de afgelopen dagen het getal in tel was. Zo realiseerde ik me vandaag dat The Horrors – luminous en Sturgill Simpson – metamodern sounds in country music óók best in mijn lijst hadden mogen staan. Net zoals David Bazan – bazan monthly/volume 1/number 1-5.

  5. Danieldew, ja, die Young Fathers is geweldig. Vroeg in de jaar in Gent gekocht. Mary Gauthier vind ik een weinig zeurpieterig.
    Ik heb weinig tot geen blues en jazz geluisterd. Raar eigenlijk.

  6. Danieldew. Dat ‘zeurpieterig’ is misschien wat onaardig. Maar leg Gauthier eens naast Shovels & Rope – swimmin’ time (ook al vergeten) en je begrijpt wat ik bedoel.

  7. Hmmm, ik kan me niet voorstellen dat ik het dan nog steeds ‘zeurpieterig’ vind. Het raakte mij meer dan Rosanne Cash in ieder geval…

  8. Daar heb je een punt. Ik draaide gisteren na lange tijd RC weer eens. En warempel, het klonk me allemaal ineens wat meer flets en flauw in de oren dan voorheen.

    • En ik draaide Rosanne pas ook en de rivieren in mij begonnen gelijk weer te stromen: echt een mooie plaat! Met mevr. Gauthier heb ik nooit veel gehad. Net als bij die andere zeur, mevr. Lucinda W. (op die ‘gravel-plaat’ na).

  9. Zeer fraaie Kees! En dat kan ook worden gezegd van het vinylen David Bazan + Passenger String Quartet volume 1.

  10. Mooi, heren (dames ook uitgenodigd om hier lijstjes te plaatsen hoor!). Als de kerstgekte voorbij is, gauw nog wat gemiste 2014 releases checken. Je zou dit maar als werk hebben!🙂

    • Met dank aan Ermiel, die me door een (niet al te positieve) comment nog even herinnerde aan deze plaat. Eigenlijk is de plaat uit december 2013, maar en daarom kwam hij ook toen niet in mijn lijst, maar ik zie nu dat ik hem vervolgens in de comments toen ook al genoemd heb, dus de plaat heeft nu in elk geval genoeg eer gekregen…

      • ik had het begrepen inderdaad. die jongens (en meisje) zijn goed bezig, deden laats ook al een theatertour over de zangeres Judee Sill.

  11. Ik had eerst ‘Horizons’ van Détroit (de nieuwe band van Bertrand Cantat) op 2 staan in mijn lijst. Ik besprak hem hier op Mousique in januari 2014, maar de plaat kwam in november 2013 uit. Ik heb hem dit jaar vaak gedraaid, met heel veel luisterplezier, maar ik was toch zo streng voor mijzelf om hem weer uit mijn top-14 te halen. Maar tegelijk heb ik hem hier toch weer even genoemd. En hier nog één van de mooiste liedjes van de plaat:

  12. Het zijn wederom fraaie eigenzinnige lijstjes, al begrijp ik van de liefde voor dat vreselijke War On Drugs niets. He-le-maal niets! Voor de rest spreekt de lijst van Wim me het meest aan denk ik…

    • En ik begrijp er weer HELEMAAL (fijn die kapitalen) niets van dat je War On Drugs vreselijk vindt. Het kan je weinig doen – dat heb ik ook weleens met jouw muziek (niet vaak, direct toegegeven, maar het kan wel eens gebeuren), maar dan zou ik het woord ‘vreselijk’ nog niet gebruiken. WOD is op z’n minst ook gewoon ambachtelijk goed gemaakte muziek en live staan ze echt als een huis (weet ik uit eigen ervaring) en dat is ook niet vanzelfsprekend in de wereld der popmuziek. Maar goed, wanneer komt die langverwachte lijst van jou?? Ik weet dat het een heidense klus is om al die 999 albums op een volgorde te zetten, maar het is bijna 2015…😉

  13. De War on Drugs liefde overal verbaast mij ook . anyway over smaak enzo
    Mijn top 10:

    01 Beck- Morning Phase
    02 John Fullbright- Songs
    03 Damien Jurado- Brothers And Sisters Of the Eternal Son
    04 The Tiger Lilies- A Dream Turns Sour
    05 Mirel Wagner- When The Cellar Childeren See the Light Of The Day
    06 Birds Of Chicago- Live from Space
    07 Gregory Page- One Way Journey Home
    08 The Delines- Colfax
    09 Reigning Sound- Shattered
    10 Chuck Prophet – Night Surfer

  14. Wat mij dus helemaal ontgaan is, is dat Frazey Ford een prachtig album in 2014 heeft gemaakt: Indian Ocean.

  15. FF net gekocht. Tweedehands. Hoe is het mogelijk. Ook niet opgemerkt: Djessou Mory Kanté (River Strings). Nu wel, dankzij Stan Rijven vanmorgen in Trouw. Het ga je goed Stan. Bedankt voor de muziekwoorden al die jaren!

    • Goed om hier Stan Rijven te noemen. Ik heb hem ook jaren gevolgd. Met zijn smaak en tips was weinig mis…

Reacties zijn gesloten.