une histoire de la mousique

mousiqueIn het voorjaar van 2010 besloten Daniel de Wolf en Peter Tuin samen met Daniel Drost en David Sies om te starten met dit blog. Beiden waren bezeten van goede muziek en hielden van schrijven. We wilden onze liefde voor (soms onbekende) muziek graag delen met anderen. Enige tijd later sloot Kees van den Berg zich ook aan, nadat hij het weblog al een tijdje volgde. Om de gemiddelde leeftijd wat omlaag te krijgen sloot kort daarna ook Daan Savert aan. Mathijs Schippers, een oude vriend van Peter, kwam de gelederen versterken met zijn specifieke inbreng op het gebied van electronische muziek. Ook heeft Wim Boluijt (die o.a. voor het blad Heaven en Real Roots Café schrijft) een tijdje met enige regelmaat voor ons geschreven.

Het waren vier prachtige jaren, waarin we, zo heeft menig lezer kunnen merken, met veel passie en enthousiasme over `onze’ muziek hebben geschreven. En we hopen dat dit voor jullie ook (net als voor onszelf) nieuwe ontdekkingen en inspiratie heeft opgeleverd.

Ook willen we Jan Willem Broek hier niet onbenoemd laten. Er ontstond een interessante vorm van kruisbestuiving met Subjectivisten in het algemeen en Jan Willem in het bijzonder. We volgden elkaars bloggen intensief en menige nieuwe ontdekking die we hier met jullie konden delen vind zijn oorsprong bij Jan Willem, die met zijn jarenlange ervaring vele lagen dieper in de krochten der obscure muziek groef om parels op te delven waar wij zelfs niet van konden dromen…

Daniël, Daniel en Wim namen al eerder afscheid van ons, en toen Kees voor de zomer de handdoek ook in de ring gooide, werd het tijd voor bezinning: wat nu? Mousique is altijd een hobbyproject geweest, maar hobby’s kosten tijd en soms past dat moeilijk in een leven dat ook op andere vlakken al heel druk is. Dat geldt voor ieder van ons die afscheid nam. Nu de redactie inmiddels aardig is uitgedund en ook David en Peter inmiddels hun focus meer op andere zaken hebben gericht, is het bestaansrecht van dit blog minder vanzelfsprekend geworden. We hebben de afgelopen jaren als onafhankelijk en relatief klein platform een trouwe groep serieuze lezers kunnen bedienden met inspirerende, soms diepgravende of prikkelende artikelen. We hebben met veel plezier in het bijzonder aandacht gegeven aan nieuw Nederlands talent. Zo af en toe hebben we daadwerkelijk invloed gehad, zoals die keer dat we als eerste in Nederland het debuut van Andrea Schroeder bespraken en daarmee blijkbaar iets los hebben gemaakt, of toen er een scherpe en diepgaande discussie ontstond over self-exposure in de popmuziek, naar aanleiding van een concert van Dakota Suite, waaraan de artiest zelf zelfs deelnam. En zo zijn er vast nog wat meer voorbeelden te noemen.

We zijn dankbaar voor de bescheiden rol die we hebben mogen spelen. Het is niet zo dat we helemaal gaan stoppen, maar we moeten wel eerlijk zijn en we kunnen niet langer de verwachting scheppen dat we met regelmaat en enige breedte recensies en artikelen kunnen publiceren. Daarom zetten we er (in de huidige vorm) voorlopig een punt achter.

Hoe gaat het verder?
Zoals gezegd, geen recensies en concertverslagen meer op de site. Mogelijk zullen, als we zo af en toe inspiratie hebben, nog eens een wat diepgravender artikel plaatsen, we zullen zien. Mathijs heeft het voornemen om met enige regelmaat (in principe maandelijks) een promo-mix te maken. Voor de rest zal het rustig worden op deze site. Voor het overige gaan we de focus dan ook verleggen naar de Facebook-pagina. Deze leent zich namelijk heel goed om op een korte, flitsende en impulsieve wijze dingen onder de aandacht te brengen. We willen jullie blijven inspireren met nieuwe muziek. Dat doe ik (Peter) onder andere door vrijwel dagelijks een filmpje met een interessant (nieuw) liedje te publiceren. Als je ons op facebook volgt dan leer je nog eens wat nieuwe muziek kennen… Ook anderen kunnen de facebook-pagina gebruiken om zo af en toe iets te posten of een link naar een interessant artikel elders te posten. Mochten we incidenteel nog eens iets op deze site posten, dan zullen we dat ook via de facebook-pagina melden. Like dus de facebook-pagina vooral even (als je dat nog niet gedaan hebt), zodat we je kunnen blijven inspireren!

En nogmaals, hartelijk dank voor het lezen van dit blog. We hebben het met veel plezier gedaan.

9 gedachtes over “une histoire de la mousique

  1. Wat jammer! Ik heb jullie – hoofdzakelijk passief – met heel veel liefde en aandacht gevolgd. Bedankt voor de prachtige vondsten, boeiende recensies, mooie verslagen en leuke reacties. Ik ga jullie zeker missen; voor zover ik weet is er in het Nederlands taalgebied geen vergelijkbare site van mensen die zowel door Jezus als door de fijne, minder bekende muziek geboeid zijn. Of hebben jullie nog tips?

  2. Jullie heel veel dank voor de andere kijk, de prikkelende discussies en vooral het enthousiasmerende delen van interessante muziek en ervaringen! En dank voor de eervolle vermelding; het was me een waar genoegen als de vreemde parelduiker te mogen fungeren. En als vriendschappelijke boksbal 🙂

    Ik heb intens genoten van alle discussies en artikelen, maar ook van de Mousique avond bij mij thuis, alwaar de kaaslucht snijdend was.

    Een speciale dank aan Kees van den Berg, waarmee ik een rode draad heb qua muziek en die me heeft geïntroduceerd bij Mousique. De discussies als ik linksom en hij rechtsom ging en we albums vooral niet deelden heb ik ook zeer gewaardeerd. Ik heb ook genoten van je diepgravende inzichten, als was je wel altijd kort van stof!
    Een andere speciale dank gaat uit naar peTer! De regisseur achter het geheel. Daarmee deel ik ook veel muziek en ook veel niet…sjonge we zijn net mensen. Hij is net als Kees een Columbus die ook dingen ontdekt waar ik zelf niet opgekomen was. Of ergens een duidelijke (andere) menig over heeft. We delen het radio maken/DJ-en en hebben een fraai concert van ons geliefde Dakota Suite bijgewoond.

    Ik blijf jullie volgen, want ik denk dat er qua liefhebberij genoeg boven blijft drijven. Ook de immer guitige edoch rebellerende Daan, de vieze dieren van David Sies en de Vlaamse interventies van Thijs zal ik vast wel tegenkomen op Das Gesichtbuch!

    Het ga jullie goed!

    • Prachtige reactie, JW, die ons gekrakeel ook in een overstijgend vriendschappelijk licht zet (en dan is het goed). En ik blijf jou zeker ook volgen!
      @Pieter, Daan en ik gaan ons toch nog met De Dood Van De Zoon bemoeien? 😉

  3. Hallo,

    Ik ga dit hier wel missen hoor. Mijn nieuw avontuur in de muziek begon hoofdzakelijk bij jullie. Hoe ik elke week uitkeek naar la liste om mijn zoektocht naar goede muziek te kunnen verderzetten. En dan de nieuwe lay-out waar ik wel wat moest aan wennen, Maar dat ging vlotjes.
    Ook de lijstjes waren inspirerend. Zo herinner ik me een jaarlijst met bovenaan The waterboys : an appointment with mr Yeats, Een openbaring voor mij en nog steeds één van mijn favoriete platen. Bedankt voor alle mooie recensies en artikels.

    Groeten

    Geoffrey (een Belgische fan)

    • Hallo,

      Posten jullie nog voor één keer jullie lijstjes hier. Altijd een referentie en ik heb geen facebook account.

      Groeten

      Geoffrey

      • 🙂 leuk dat je het vraagt! we zullen het overwegen, ik weet dat sommigen in elk geval wel al een voorlopig lijstje hebben…

Reacties zijn gesloten.