Absolutely Free Festival 2014 (1&2 augustus) C-mine Genk

In Genk op de vind al sinds 1994 het AFF plaats, een festival dat veel opkomen de nieuwe bands programmeert en sinds  2011 is het een twee daags festival met zaterdag een gemengd programma en op vrijdag (avond) een dance programmering. Vorig jaar heb ik Derrick May op de Vrijdagavond gehoord, helaas heb ik de zaterdag gemist. Dit jaar ben ik alleen de zaterdag gaan kijken en luisteren op dit sympathieke festival.the prospects

Prospects

De eerste band in mijn route door de programmering, een Limburgse band met een no nonsense rock sound. Doet mij o.a. denken aan The Sore Losers, en Artic Monkeys. De jongens hadden er zicht baar zin in. Een heerlijk optreden met een vette cover Lets go Crazy van Prince. Geen moeilijkdoenerij gewoon heel veel speel plezier en overtuiging. Gaan met die handle is het devies van deze band, en dat hoop ik dan ook voor hun carrière.

 

sam2

 

Samowar

Tweede band, het solo-electronica project van Leen Diependaele van Dez Mona. ‘bloedmooi, donker en een klein beetje gevaarlijk’ staat in de beschrijving op de site van aff, dan wordt ik (net zoals de mannen en vrouwen van aff) enthausiast en verwachtingsvol. Inderdaad ik kan wel inzien wat ze bedoelen. Wat ik vooral mooi vind aan deze dromerige laagjes loopstation muziek is de combinatie van de stem van Diependaele met het geheel. Ook hier weer een fijne cover, van Smalltown Boy van Bronskibeat. Via deze link kun je haar optreden op Humo’s RockRally beluisterengo march

GO MARCH

Daarna was het de beurt aan GO MARCH in mijn keuze menu, wat de naam al prijsgeeft is de stevige groove waar op de (instrumentale) bij tijd en wijle zeer intense minimale sound voort marcheert. Synth Gitaar en drums meer moet dat niet zijn, de synths en de gitaar spelen samen of vullen elkaar aan. Leuke arpeggio sounds zorgen voor een electronische sound, maar net zo zeer kunnen de synths gieren als een overstuurde gitaar. Ik hoor de intensiteit en opbouw van een goede techno track, maar toch blijft het rocken. Hier gaan we (hopelijk) meer van horen.

Spookhuisje

Incubate 2013

Laatse act die ik bekeken heb was Spookhuisje, alleen de intrigerende naam maakte mij al benieuwd wat dit zou worden. Hij zit om te beginnen als niet op het podium, maar met zijn gitaar versterken en effect pedalen heeft hij plaats genomen tussen het publiek, uiteraard op een ooster tapijt. (wat hebben muzikanten toch met oosterse tapijten ?) Zijn psychedelische drone achtige gitaarsound doet mij zeer oosters aan. Het klinkt bij vlagen alsof hij op een Sitar aan het spelen is. Er is weinig tot geen contact met het publiek, dit is shoegaze met een hoofdletter. Hij lijkt helemaal in de muziek te zitten. Ik vond het zeker niet slecht, maar op een of andere mannier greep het mij niet bij de keel iets wat voor mij onmisbaar is in dit genre.

Daarmee kom ik aan het einde van mij verhaal ik heb heel veel acts ook niet gezien, maar ja dat is het nadeel van een festival de keuzes die je moet maken. Volgend jaar meer over AFF 2015