File under Techno (ep edition) #5 Zomer 2014

In deze editie weer aandacht voor een aantal fijne ep’s om de benen in beweging te krijgen. Materiaal voor tijdens het (hard)lopen in de wagen of om de blits te maken op een feestje.

Artist: dynArecCS540475-01B-BIG

Title: Harmonic Knight

Label: Electrix Records

Catalogue No: ELECTRIX004

Format: 12” Vinyl & Digital Download

Released: 07 July 2014

Fijne techno/electro plaat dit, niet voor iedereen weggelegd omdat het best wel gefreakt klinkt bij momenten. Opener Harmonic Nigth begint vrij kaal en rauw maar als er een fijne warme lead sound in komt pakt het uit als een prettige Detroit electro track, heerlijk voor in de wagen of als achtergrond bij het werk. Voor mij kan het zoals in track 3 Safe Scouting Guide met een fijne electro break-beats hoekige bas lijn en (oh yeah !!!) een vette robot stem niet gefreakt genoeg gaan. Track 4 is een wat minimale remix van de vorige track Gedragen door een diepe kick en zware bass-synth zeker niet te versmaden. De koek is bij deze ep (als je de digitale versie hebt) nog niet op want je krijgt er nog 2 bonus tracks bij. Geen wereld schokkende tracks maar ook zeker niet slecht. Goed bezig die mannen

Top tracks: ‘Harmonic Knight’ en ‘Safe Scouting Guide’ (RadioNasty Remix)

 

ARTIST: NX1

TITLE: PR E.P.

LABEL: PLANETE ROUGE

CATALOGUE NUMBER: PLR14003

FORMAT: VINYL / DIGITAL DOWNLOAD

RELEASED: 23 JUNE 2014

Dit spaanse techno duo brengt met deze ep naar eigen zeggen een sound die onstaan is uit jaren lang experimenteren op muzikaal gebied waarbij techno nooit ver weg was. Deze drie tracker opent met Pr1 een spannende track op gebouwd uit white noise en een stuwende minimale beat, voor mij ook direct het hoogte punt van de plaat. Pr2 is naar mijn mening te saai, maar ik kan me voorstellen dat als je deze track op een creatieve manier in een mix kunt verwerken pompt ie wel lekker door. Pr3 is een beetje vlees nog vis, hij mist de subtiele spanning van track1, en ook pomt hij niet zoals track 2 doet.

Top track: Pr1

 

ARTIST: FRITS WENTINKartworks-000082710037-0t2gqr-t200x200

TITLE: FAMILY DINNER EP

LABEL: HEIST RECORDINGS

CATALOGUE NUMBER: HEIST005

FORMAT: VINYL 12″ / DIGITAL DOWNLOAD

RELEASED: 07 JULY 2014

De Nederlandse producer Frits wentink brengt on op de ep heerlijke funky tech house tracks. Het geheek klinkt zomers en werkt volgens mij wel op de festivals. Niet te veel poespass gewoon gaan en schudden met de billen😉. Geen van hoogte punt naar hoogte punt hobbelende niks zeggende Tommorowland trance. Maar fijne tech house met glimlach.

Top track: A1. SCHREWD

 

ARTIST: GARETH WHITEHEAD & TOM TAYLOR

TITLE: 1 BEGINNING

LABEL: BULLETDODGE RECORDS

CATALOGUE NO: BDRTB01

FORMAT: VINYL / DIGITAL DOWNLOAD

RELEASE DATE: 28 JULY 2014

Op Bullet Dodge een nieuwe poppy house plaat met een heerlijke warme sound. Poppy omdat er in gezongen wordt, en dan niet de standaard catchy house refreintjes. De stemmen (soms zijn er zelfs stukken twee stemming man/vrouw te horen voor de oplettende luisteraar) worden heel stemmig gebruikt hier en daar ook een subtiel gebruik van een vocoder. Alles aan deze release is goed gedoseerd en smaakvol gedaan. De laatste tijd kom ik meer van dit soort fijne hous/pop releases tegen. Ook op studio Brussel hoor je dit soort dingen steeds vaker. Niet moeilijk doen gewoon lekkere catchy muziek waar een ziel in zit. Bekende namen zijn Klangkarrusel en bijv Rufus met Desert Nigth wat je nu wel op Studio Brussel hoort. Vorig jaar schreef ik nog een recensie van Daniel Bortz zijn Patchwork Memories een album dat voor mij ook in dit straatje past. Vermoedelijk gaat deze ep net als Bortz het niet tot Studio Brussel of 3fm schoppen, gelukkig heb het hier gelezen. Geniet er van zou ik zeggen.

Top track: de Matias Vogt remix van the Beginning. Dat gaat een van mijn favorieten worden van 2014🙂

 

 

ARTIST: DRONELOCKartworks-000081517090-vu2qk3-t500x500

TITLE: CLUSTERS (REMIXES)

LABEL: SHADOW STORY

FORMAT: 12” VINYL & DIGITAL DOWNLOAD

CATALOGUE NO: SS001

RELEASED: 28 JULY 2014

Dronelock daar heb ik wel een boontje voor, heerlijk duistere geluidslandschappen, hoekkige beats en veel sfeer. Nu komen ze met een ep met een aantal remixen van clusters. Mark Broom vliegt er stevig is men een massieve kick en een zeer rhytmische benadering, fijn op de dansvloer maar niet echt mijn ding. De electro beats van Rivet kunnen mijn dan meer bekoren, lekker sinistere sound. En smaalvolle stem samples. Ontal kiest voor een minimalere aanpak, gedragen door een snelle zware kick blijft toch het nummer de sfeer van het orogineel behouden, niks mis mee

top track: Rivet remix.