la liste week 10

Peter

Barzin: to live alone in that long summer
24-02-2014 (Monotreme)

De nieuwe plaat van Barzin is (ondanks de titel) geen zomerse plaat, het is meer als de afgelopen winter die eigenlijk een extreem lange herfst was. Warme, broeierige loomheid, een fluweelzachte stem, invloeden uit postrock, singer/songwriter, slowcore, americana en jazz. Denk aan een combinatie van Lambchop, Spain, Mark Kozelek en een ingetogen Calexico. To Live Alone In That Long Summer is een melancholische troostplaat waarbij het heerlijk wegdromen is. Een verrassende ontdekking!

Black Atlantic & I Am Oak: black oak ep
24-02-2014 (Snowstar)

Deze samenwerking zat al jaren in de pen. Twee sublieme acts op het Snowstar label, die een beetje in dezelfde vijver vissen (op folk gebaseerd indiepop), gecharmeerd van elkaars werk, het moest er gewoon een keer van komen. Zo gezegd zo gedaan, en Geert van der Velde (Black Atlantic) en Thijs Kuijken (I Am Oak) doken de studio in om samen een aantal liedjes te schrijven. Dat liep van een leien dakje en na slechts twee intuïtieve schrijfsessies van een paar uur lagen er al twee liedjes (Rove en Thaw). De ep bestaat verder uit twee bestaande liedjes die de beide artiesten van elkaar hebben geleend (een wederzijdse cover zeg maar) en twee nooit eerder uitgebrachte nummers van beiden. Het resultaat: een puik ep’tje met fijne liedjes, waarbij het beste van twee werelden wordt gebundeld. Eerlijk is eerlijk: sinds het vertrek van Kim Jansen heb ik Black Atlantic niet meer zo gevolgd, en van I Am Oak zit ik meestal niet een hele plaat in een keer uit. Dit heerlijke snoepje biedt mij echter precies de juiste afwisseling en korte spanningsboog.
Verkrijgbaar op vinyl (10”) of digitaal.

Bombay Bicycle Club: so long, see you tomorrow
03-02-2014 (Universal Island)

Dankzij een prijsvraag van onze collegae van muzine viel er vorige week een door de bandleden gesigneerd exemplaar van Bombay Bicycle Club’s vierde studioalbum So Long, See You Tomorrow op de deurmat. Ik moet eerlijke bekennen dat ik me de laatste tijd wat minder bezighoudt met dergelijke hippe indie-bandjes, er zijn er zoveel van en waarom zou ik dat allemaal bij willen houden? Maar van dit album ben ik toch weer eens danig onder de indruk. SLSYT is een ambitieus en complex album waar het zelfvertrouwen vanaf spat. De geweldige hitsingle Carry Me bijvoorbeeld heeft het allemaal: een pakkende verslavende melodie, vette synths, stuwende drums, trancedent gitaarwerk en heerlijke koortjes. Madchester meest new wave meets electro meets emorock. Maar ook Luna is geweldig: exotische percussie, wederom veel stuwing en fantastische zang. Voeg aan de reeds genoemde invloeden hier Talking Heads nog maar toe en het is duidelijk: BBC is hard op weg een van de groten in het genre te worden.

Michel Banabila: float
december 2013 (Tapu)

Wie niet zou weten van welke artiest dit album is zou heerlijk wegdromen bij de melodieuze jazzy stukken die op Float zijn te vinden, en als ik dan zou zeggen dat het Michel Banabila is die je hier hoort dan zou diegene me waarschijnlijk met een ongelovige blik aankijken. Dat komt dan w.s. omdat Banabila de laatste tijd vooral avant-gardistisch en experimenteel werk de wereld in slingert. Toch is dit wel degelijk heel erg Banabila, de man is zo breed in zijn output dat zo’n beetje elke muzikale invloed ergens wel een keer langs komt. Float herbergt een prachtige en zorgvuldig uitgekiende selectie van zijn meest toegankelijke albums over de jaren heen. Samenwerkingen met Anne Bakker, Anton Goudsmit, Mete Erker, Eric Vloeimans en vele anderen. De enige nieuwe tracks op het album zijn het titelnummer en een `strings version’ van Ears Tell Us Where We Are In Space, waarvan het prachtige origineel (met Anton Goudsmit op gitaar) er ook op staat. Naast de jazz-achtige stukken staan er ook een aantal op met duidelijke oosterse invloeden (waaronder het prachtige meditatieve Sana’a) en toch doet dat niet af aan de eenheid. Het album is niet zomaar een selectie losse songs, het is echt als geheel te beluisteren en een aanrader voor iedereen die Banabila nog niet zo goed kent of denkt dat de man alleen maar aan `vage soundscaping shit’ doet.

luister en bestel het album hier.

5 gedachtes over “la liste week 10

  1. Barzin klinkt alvast erg mooi. Misschien wel beter dan de nieuwe van Spain.

  2. Barzin
    My Life In Rooms ****
    Just More Drugs ****
    Monotreme Records

    Trage betovering

    Schroomvalligheid. Een woord waarvoor een lichte aarzeling zelf niet misstaat. Oogopslagmuziek. Zelfvertrouwen vervat in bescheidenheid. Met zachte hand vormgegeven liedjes die wiegen in de wind. Waar wind staat een lichte tocht voelen. In Plato’s grot opkijken en weten dat de schaduwen dansen in het licht. Luchtspiegelingen voor landrotten.

    Om door jou gehoord te worden,
    Zijn wel eens dun,
    mijn woorden,
    als meeuwensporen op de stranden

    Pablo Neruda. Uit Om Door Jou Gehoord Te Worden.

    Barzin Husseini-rad. Uit Toronto. Al woont hij ook wel elders. Hij heeft op zijn MySpacePlaats een gedicht van Neruda staan. Net als van Philip Levine en Billy Collins. Een man van woorden is hij. Barzin. Poezie & Literatuur. Zijn tweede album verscheen in mei van dit jaar. My Life In Rooms. Het liedje waarnaar het album is genoemd, gaat over hoe hij aan huis gekluisterd was terwijl zijn vriendin letteren studeerde. Inmiddels studeert hij zelf ook. Engelse literatuur. Eind november verscheen Just More Drugs. Vijf liedjes. Waaronder een cover van Mistakes van Tindersticks. Op My Life In Rooms staat een prachtige cover van Acoustic Guitar Phrase van The Dears.

    Hij kreeg hulp van velen. Prachtige muzikanten. Maar niet mooier dan Tony Dekker van Great Lake Swimmers en Suzanna Hancock. Zij vormen met Barzin de kern van de zaak muziek. Slo-core die de stilte uitnodigt om mee te doen. Veelal opgebouwd met subtiele elektronische patronen van ritme en kabbeling. Dat laatste komt vooral van de toetsen. Zo moet een Fender Rhodes op een verre planeet klinken. Daarboven glijden de gitaren, de vibrafoon, de pedal steel en een enkele Franse hoorn. En Barzin zelf? Zijn stem is schroomvallig, inderdaad. Hij zingt sporen in het zand. De wind waait ze dicht. Maar hij zingt weer nieuwe. Steeds opnieuw. Wie langzaam gaat moet de spanningsboog zorgvuldig opbouwen teneinde houvast boven het hoofd te vinden. Dat schreef ik onlangs. Ik schrijf het nu weer. Want het is waar. Luister maar naar Barzin en geraak in de wolken.

    (deze recensie verscheen in 2006 op de inmiddels niet meer bestaande website Hanx)

  3. Barzin
    Barzin ***1/2
    Monotreme Records

    Eerste album tot Hanx’ vreugde opnieuw uitgebracht

    Oogopslagmuziek. Zo omschreef Hanx het vorig jaar verschenen My Life In Rooms van Barzin. Het uit 2003 stammende debuut van Barzin Hosseini-rad was toen al niet meer voorhanden. Nu weer wel. Gelukkig maar. Want het verstilde, van verlangen vervulde Past All Concerns is werkelijk prachtig. Hier doet Barzin een gooi naar de kroon die ooit het hoofd van Leonard Cohen tooide. Ook nu weet Barzin, een Man van Woorden (hij studeert moderne literatuur) net zo goed als een Man van Muziek, middels zorgvuldig vormgegeven liedjes het poëtische in haar vele verschijningsvormen op te roepen. Letterlijk en figuurlijk. Het lijkt alsof hij de woorden van T.S. Eliot voor ogen heeft.

    Time present and time past
    Are both perhaps present in time future,
    And time future contained in time past.
    If all time is eternally present
    All time is unredeemable.

    Deze liedjes kennen, bedachtzaam voortglijdend in speaker en sprakeloosheid, hun eigen tijd. Barzin raakt aldus aan de drone zoals we die ook uit het werk van sunnnO))), Boris, Earth en vele anderen (ook uit de folk!) kennen. Heel andere muziek maar dezelfde stromingen onder de licht kabbelende golven. Als om dit te bevestigen besluit het album met het instrumentale Sleep waarin toon tegen toon speelt. Prachtige plaat!

    (deze recensie verscheen in 2007 op de inmiddels niet meer bestaande website Hanx)

  4. Pingback: Michel Banabila: more research from the same dept. | mousique.nl

Reacties zijn gesloten.