Spinvis: tot ziens Justine Keller 04-12-2013 CCHA

“oogcontact van de eenzaamste soort”SPINVIS-8

Spinvis is een artiest die op mousique wel vaker langs komt. Voor mij is het niet echt een favoriet, maar in het kader van horizonverbreding en openminded zijn naar alle stijlen muziek ben ik deze avond naar Spinvis gaan luisteren. En ik ben blij dat ik dit mee heb mogen maken, want er werd muziek gemaakt met hart en ziel. Het bleek tevens de laatste show te zijn van `tot ziens Justine Keller’ en dat heb ik dan toch al weer mooi mee gepikt.

Het podium stond vol met instrumenten, ik zag onder andere een Saz, een zaag (!) een accordeon, een hele reeks gitaren etc. De show opent met een voorgelezen fragment uit een brief aan Justine Keller op een volledig donker podium. Voorman en opper-spinvis Erik de Jong staat niet meer alleen op het podium maar heeft een hele internationale (een van de bandleden is Vlaamse) band om zich heen gevormd. Dus geen poëtische knip-en-plak-elektronica meer maar een gelaagde sound van een band vol multi-instrumentalisten. Hij vertelt dat het album en ook de tour gebaseerd zijn op brieven aan ene Justine Keller die hij in een oud huis in Oostende in de handen heeft gekregen. De nummers zijn stuk voor stuk mooi opgebouwd en een mengeling van stijlen passeert de revue. Ook de teksten, een handelsmerk van De Jong, zijn erg mooi. Een van de mooiste zinsnedes die bij mij is blijven hangen: “oogcontact van de eenzaamste soort”. Wat ook erg mooi was, was dat er een nummer gespeeld werd van Saartje Van Camp, het Belgische band lid. Dit nummer is een bewerking van een kinderliedje over een vogel afkomstig van Camp haar cd Wallalachristala’.

Kortom een mooie avond vol wonderlijke klanken en prachtige teksten.

2 gedachtes over “Spinvis: tot ziens Justine Keller 04-12-2013 CCHA

  1. Heb jou verslag eens herlezen Daan. Was inderdaad live erg goed, ik ken spinvis niet zo goed, niet de muziek die ik normaal zou opzetten, maar het was echt een erg goed optreden.

Reacties zijn gesloten.