Chantal Acda & Nils Frahm CCHA 15-11-2013

“Eenvoudig, breekbaar en overdonderend”

Er stonden weer klinkende namen op de affiche van het CCHA op 15 november. Ik ging dan ook vol verwachting naar Hasselt. Daar kon ik plaats nemen op een halve meter afstand van het podium, het voelde bijna of je zelf op het podium stond. De stemmige muziek die opstond en het geroezemoes schiepen bij mij nog meer een sfeer van verwachting.

chantal acda

De lichten in de zaal dimmen, het geroezemoes verstomd,  Acda en haar muzikanten komen op het podium. Als de eerste voorzichtige tonen de zaal in fladderen is het alsof de zaal betoverd wordt.

Eenvoudig, breekbaar en overdonderend. De gitaren spelen in een droeve harmonie en de drummer legt een heerlijk lome groove neer die fris klinkt maar in de sfeer van de gitaren blijft. In het tweede nummer verplaatst de drummer zich naar de andere kant van het podium om daar de vibrafoon te bespelen, dit keer geen twee gitaren in dialoog maar een harmonieuze uitwisseling tussen gitaar en vibrafoon. Het gebruik van de (gitaar) effecten is subtiel en sfeervol; het nummer bouwt verder op en de drummer neemt terug plaats achter het drumstel om de postrock-achtige opbouw te voorzien van heerlijk tromgeroffel; een machtige explosie van geluid volgt. Er komen nog een heel aantal prachtige songs, van stil en breekbaar naar free jazz-achtige chaos. Nergens is er een noot te veel en de drummer is als de afkruiding van een heerlijk gerecht, en geeft de songs juist dat beetje meer. Goede percussie mis je pas als ze er niet meer is. Nils frahm treedt ook nog aan om een paar nummers mee te spelen op piano, de gitarist zingt ineens ook mee op een van de laatste songs; een mooie blend met de stem van Acda. Bij het laatste nummer van de set gebruikt de drummer een vel papier als percussie ! Mijn petje af voor deze muzikanten die stilte gebruiken in muziek en subtiliteit tot een kunst verheven hebben.

Ik kende de naam van Chantal Acda al wel van (vooral) Isbells, en haar andere projecten, maar ik kende haar niet echt. Ik ben omver geblazen deze avond; wat een heerlijke ontdekking is dit!

“een prachtige gelaagde ambient track die mij hier en daar deed denken aan de ambient van begin jaren 90”

nils frahm

Dan is het de beurt aan Nils Frahm. Er staat een heel arsenaal aan toetsen voor hem klaar. Een rhodes en een synthesizer die ik niet direct herkende, een vleugel en een gewone piano. Daarnaast nog een bass-synth van Moog, die hij met zijn voeten bediende en een keur aan effecten. Frahm opende zijn set met een overdonderende, op een rhodes-loop gebaseerde ambient track, waarbij hij voor zover ik kon volgen gebruik maakte van een looping techniek die ook door veel andere artiesten gebruikt wordt. Bij deze techniek leg je jezelf wel enkele grenzen op, maar Frahm leek weinig last te hebben van deze grenzen, want het werd een prachtige gelaagde ambient track, die mij hier en daar deed denken aan de ambient van begin jaren ’90 en ook een beetje aan de positieve herinneringen die ik heb aan de verzamelaars van `Synthesizer Greatest’. Ik moet wel zeggen dat ik aangenaam verrast was door de vooral elektronisch opgebouwde tracks. Ik ken Frahm toch voornamelijk als pianist. Natuurlijk  speelde hij ook een aantal op piano gebaseerde stukken, die ook weer uitblonken door hun verstilde subtiliteit. Je kunt de eerste track die hij speelde zelf luisteren en horen in het filmpje dat ik onder deze review heb plaatst, helaas niet met de vleugel die hij in Hasselt gebruikte, maar toch schept het een heel mooi beeld van zijn set in Hasselt.

Zeer tevreden keerde ik die avond huiswaarts, met een hoofd vol prachtige muziek.

Chantal Acda – Jason :

Nils Frahm live :

2 gedachtes over “Chantal Acda & Nils Frahm CCHA 15-11-2013

Reacties zijn gesloten.