Recensie: Wooden Saints – You Were The One Who Volunteered

wooden saints cover‘I was never young at heart.’ Met dat intrigerend zinnetje begint Lion On A Leash, het prijsnummer van het nieuwe album van Wooden Saints. Als je bedenkt dat de band uit louter hippe twintigers bestaat (althans, puur afgaande op het uiterlijk, schat ik ze zo in), dan is dat bewuste zinnetje al opvallend. Maar in muzikaal opzicht begrijp ik het helemaal: Wooden Saints maakt muziek, die heel stevig wortelt in de pop-, folk- en rockmuziek uit de jaren ’60 en ’70. Denk aan The Beatles, The Band en Neil Young. Dat hoor je allemaal terug in de liedjes van Wooden Saints. Maar eveneens bands van recenter datum, die ook hun wortels in datzelfde genoemde tijdsgewricht hebben, zoals The Black Crows, The Jayhawks en Wilco.
Nu zou dit met één opmerking gediskwalificeerd kunnen worden: ‘typisch weer zo’n retro-bandje!’ Of zoals wij het hier bij Mousique plegen te zeggen: ‘Copy-paste!’ Maar daarmee doe je Wooden Saints geen recht, want ze hebben genoeg eigenheid, juist in de verscheidenheid van stijlen en instrumentatie, die je terughoort op You Were The One Who Volunteered.

wooden saints bandIntussen is Wooden Saints wel een echte band geworden. Dat was bij hun debuut I Know Why Your House Is On Fire (2012) nog anders. Toen was het vooral een project van Viktor van Woudenberg en Arjan de Bock, die aan bevriende muzikanten vroegen hun liedjes te spelen. Intussen werd dit collectief steeds hechter. Samen schreven ze de liedjes en namen deze op in de studio. Die studio betrof een landhuis op de Utrechtse Heuvelrug. In een kleine twee weken schreven en arrangeerden ze de liedjes en namen die op. Het meeste werd direct live ingespeeld. En dat hoor je. Het geheel heeft een grote levendigheid en directheid.
De band bestaat maar liefst uit 10 personen. Toch klinkt Wooden Saints niet als een big band met dichtgeplamuurde songs. Nee, er is juist ook veel openheid en subtiliteit. Het debuut vond ik al helemaal niet verkeerd, maar niet over overal even pakkend. Dat gevoel heb ik juist wel bij het tweede album: over de hele linie zijn de liedjes beter. Een aantal hoogtepunten op het album:

– single What If The Parachute Won’t Hold met de heerlijke stem van zangeres Tessa Douwstra, de fijne koortjes van de mannen en de scheurende blazerssectie.
– het al genoemde prijsnummer Lion On The Leash met z’n stuwende intro, euforisch refrein en fijne gitaarsolo.
– het bluesy We’ve Been Discovered waar Douwstra’s stem soms neigt naar Karin Bergquist van Over The Rhine: en dat bevalt! De trombonesolo is ook bijzonder smakelijk.
She Cuts The Hights met z’n mooie melancholische zanglijn
– het slotdrieluik van We Love The Night (met tekstueel een letterlijke verwijzing naar Love And Theft van Bob Dylan), het Beatlesque Daydreamer (met z’n fraaie strijkersarrangementen) en Let’s Skip The Poetry (een heerlijk klein liedje, dat openbloeit tot hymnische proporties). Ik werd in dat laatste liedje trouwens op het verkeerde been gezet door een wel erg simpele pianopartij, maar hoe luidt de tekst direct daarna: a simple melody/no words, whistle till it works. En zo past het juist weer wonderwel!

wooden saints liveEen paar kanttekeningen heb ik ook. Tekstueel vind ik het wat al te obligaat en eenzijdig: de liefde met z’n mooie en gevaarlijke kanten zullen we maar zeggen. Alsof er niet meer is… Hier valt zeker nog winst te halen. En muzikaal kleurt men soms wat al teveel binnen de lijntjes. Het is regelmatig al te netjes en te veilig, zeker als je bedenkt dat het live opgenomen is. Nu schijnt Wooden Saints op het podium dat avontuur juist wel te zoeken, naar ik me heb laten vertellen. Misschien moet ik dat dan maar gewoon eens ondergaan…

In ieder geval staan deze ‘houten heiligen’ prima in de nis van de alternatieve vaderlandse popmuziek. Hun aureool is met deze tweede plaat een stuk helderder gaan schijnen!

2 gedachtes over “Recensie: Wooden Saints – You Were The One Who Volunteered

1. Goed dat je deze besproken hebt, Kees. Erg fijne release. Ik kan me goed vinden in jouw woorden.