Egbert – Warm

Egbert – Warm (epm/Gem records)artist-egbert

Gevoel interlude” is van een schoonheid waar ik kippevel van krijg, echt zo een track waarbij in denk, kijk daarom houd ik van techno…

Egbert van der Guchten is een techno artiest uit Nederland die de laatste tijd heel snel aan zijn carrière werkt. Hij heeft deze zomer over de hele wereld live sets gespeeld en een aantal ep’s uitgebracht via het Gem label van Jeroen Verheij  (Secret Cinema) en dan nu zijn eerste full album. Egbert heeft een (6 uur durende !) liveset gegeven tijdens de release party van dit album. Daarnaast heeft hij ook nog een heel aantal remixes voor o.a. Funk D’void Carl Cox en Secret Cinema op zijn palmares staan, een bezige jongen dus die Egbert.

Hoe zit dat dan met het album ? De ep’s zijn  meer dansvloer georiënteerd, op het album is ook ruimte voor melodie en gaat het tempo soms ook wat omlaag, desalniettemin blijft het techno pur sang.

Fijne beats mooie strings in een heerlijke positieve vibe. Geen donkere techno op dit album maar heerlijke tracks die het volgens mij goed doen op een openlucht festival. Opener Fonkel is lekkere doorstampers die de sfeer direct goed neerzet. De korte track “Gevoel interlude” daarna is van een schoonheid waar ik kippevel van krijg, echt zo een track waarbij in denk, kijk daarom houd ik van techno…

Hemepoort is opnieuwe een stamper met een positieve vibe die een glimlach bij mij opwekt, dit is gewoon heerlijk om te luisteren. Alle tracks op het album hebben een relaxte iets ingehouden sfeer er zindert heel de tijd een spanning onder de oppervlakte. Door subtiel knoppen werk en effectief gebruik van de dynamiek in een track jaagt hij de spanning op en blijf je geboeid tot het einde van een track. Een mooi moment op het album waar die spannings-opbouw tot uiting komt is de overgang van track 4 “Leven” naar track 5 “Machtig”. Leven eindigt in een mooie relaxte uitloop en vandaaruit bouwt Egbert de spanning kunstig op tot de verlossende kick er in komt, maar dan heeft hij nog genoeg gas over om de track verder op te bouwen en te laten uit monden in een diepe string. De latere track op het album zijn iets donkerder van toon, en hier komt de dansvloer kant van Egbert meer naar boven, nog steeds grooved het en klinken er her en der fijne strings en warme geluiden, maar het klinkt een stuk gejaagder. En met afsluiter trip weet hij nog een fijn stukje ambient neer te zetten. Kortom een release waar ik blij van wordt.

opener “Fonkel” als een work in progress via soundcloud

en ook een work in progress van “Hemelpoort”

en een vette remix voor Funk D’void:

Een gedachte over “Egbert – Warm

  1. Mwah…. Het zal best kwaliteit hebben (dat kun jij ook beter bepalen dan ik, Theiz), maar dit raakt mij niet echt. Ik houd toch meer van de wat donkerder techno…

Reacties zijn gesloten.