Openingsweekend CCHA-seizoen 2013/2014 : Jan Swerts en BL!NDMAN

Openings weekend CCHA seizoen 2013/2014 : Jan Swerts en BL!NDMAN

Het Cultureel Centrum Hasselt pakt aan het begin van het seizoen 2013/2014 uit met twee concerten: een concert van Jan Swerts in de oude Concentra drukkerij op donderdag 12 september en op vrijdag 13 November het officiële openingsconcert van BL!NDMAN.

Jan Swerts – Anatomie van de melancholie, op locatiejan swerts2

“Mijn muziek gaat over vergankelijkheid en verval, deze ruimte ademt ook vergankelijkheid en verval, zelfs de geur in het toilet hier onderstreept dit nog eens”

We rijden omstreeks kwart voor 8 het terrein van Het Belang van Limburg op. Een kleine wegwijzer wijst ons naar de achterzijde van het gebouw, waar de leegstaande oude drukkerij staat. Over een haveloze parkeerplaats komen we bij de locatie, een ietwat vervallen industrieel pand, waar voor de gelegenheid een gezellige ontvangstruimte is ingericht. De zaal waar het concert gehouden wordt, is heel wat minder gezellig: een kale lege ruimte, voor deze avond voorzien van een podium. CCHA heeft een logo-projectie op de muur. Verder staan er niets dan stoelen voor het publiek. Jan Swerts wil in het kader van deze plaat op plaatsen spelen waarin de vergankelijkheid en het verval tastbaar zijn, om zo de sfeer van de muziek nog meer kracht mee te geven.

Het concert begint met de drone van al wat daar op volgt. Het is ook de openingstrack op Anatomie van de melancholie. Dan volgen er twee nummers van de vorige plaat Weg, Driekruizenstraat 107 en Singelstraat 11 die hij op een concert, dat ik eerder dit jaar mocht bijwonen, ook speelde. Opnieuw met een prachtig stukje pizzicato door de vier strijkers: kippenvel! Daarna speelde hij een aantal nummers van de nieuwe cd. In de ruimte is geen plaats om de portretten die bij de muziek horen te projecteren. Dus hangen ze redelijk onopvallend achter de glazen wand achter het podium. Tijdens het spelen van het nummer werd vervolgens het betreffende portret uitgelicht.

Ook deze keer was Swerts weer op dreef met zijn bindteksten: “Mijn muziek gaat over vergankelijkheid en verval, deze ruimte ademt ook vergankelijkheid en verval, ook de geur van het toilet hoort hierbij.” In die trant vertelde hij over het idee om naar aanleiding van zijn jongste album een aantal concerten te geven op lokaties van vergane glorie en voortschrijdend verval. Hij speelde Zo Bleek zal ik zijn en Een verlangen naar ontroostbaarheid. Daarna kondigde hij Doden die nog levend zijn aan met de woorden: “zo kun je de muziek nog eens horen zonder de kop van Stan van Samang te hoeven zien.” Hiermee doelde hij op de Vlaamse tv-reeks Zuidflank waarvoor dit nummer als generiek gebruikt wordt. Achteraf vertelt Euphonium-speler en -arrangeur, Michel Smullenberghs, dat Jan, hij en een derde persoon de “soundtrack” voor de reeks aan het maken zijn. Het concert eindigt met een “toegift” , aangekondigd door Swerts met “of jullie nu helemaal niet of, zoals nu, lang applaudisseren; ik had deze toegift toch gespeeld.” Het nummer is ook de laatste track van de cd Verdriet dat zijt ge waarbij Swerts alleen overblijft op het podium. Maar opeens komt er een van de blazers meespelen, niet op het podium, maar van ergens hoog in het gebouw: een prachtige afsluiter van een opnieuw zeer geslaagd concert.

Maar het openingsweekend van het nieuwe seizoen van CCHA is nog niet voorbij… Ik ga met het officiële openingsconcert van Bl!ndman mijn eerste stappen zetten in de wereld van de klassieke (oude) muziek en wil jullie als Mousique-lezers meenemen op deze ontdekkingstocht.

Bl!ndman – 32foot (the organ of Bach)Blindman

Bl!ndman is een saxofoonkwartet dat in 1988 is opgericht door Eric Sleichim. Het kwartet bestaat uit Koen Maas (sopraansax), Roeland Vanhoorne (altsax), Piet Rebel (tenorsax), Raf Minten (baritonsax) en Eric Sleichim (Tubax & Elektronica). Hun laatste productie heet 32foot/ The Organ of Bach. Ze brengen dus werken die Bach origineel geschreven heeft voor (pijp/kerk)orgel.

De 32 foot in de titel refereert naar de grootste (32 voet) pijpen van het orgel. Om het zelfde basgeluid uit deze pijpen te recreëren maakt Sleichim gebruik van de Tubax (een soort kruising tussen een saxofoon en een tuba) en elektronica waarmee hij de bas kan verdubbelen.

Het is natuurlijk zo dat dit dus niet echt een traditioneel klassiek kader is om de muziek te ontdekken. Maar ik ben nu eenmaal gewoon aan ongewone zaken en meer experimentele muziek, dus mijn instap in de “klassieke muziek” maak ik dan ook vanuit een voor mij meer vertrouwde omgeving. Heel fijn is het dat we een boekje krijgen met de titels van de werken die ze spelen. Aan het begin van het concert werd wel een wijziging gemeld, dus ons programme is niet helemaal correct.

Ik ga me verder ook niet met het programma bezig houden;  het gaat om de muziek. De muziek is even wennen, ik ga meer voor de langgerekte mijmerende minimale klanken van ambient en hedendaagse muziek. Hier fladderen de melodieën je tegemoet, alsof ze spelende vogels in de lucht zijn. Bij de weinige flarden klassiek die ik wel eens hoorde, vond ik dat vaak niet mooi, maar dat zijn dan de interpretaties van bijv Andre Rieu: “muziek voor de massa.” Niks mis mee op zich, maar mij raakte het nooit. Bl!ndman weet mij wel te raken en te boeien. Heel mooi om te horen is het samenspel. Het lijkt of er een gesprek ontstaat tussen de verschillende instrumenten. De melodieën volgen elkaar in duizelingwekkende vaart op, en krijgen een weerwoord in de tegenmelodie.

Na de pauze begonnen ze met een wat moderner werk waarbij ze samen rond één condensatiemicrofoon stonden. De sfeer in het stuk was direct heel anders en minder frivool. En ik moet erkennen dat ik dit stuk minder vond t.o.v.  de rest van de avond (spreek ik mezelf mooi tegen).

Ik heb genoten van deze eerste stappen op mijn ontdekkingstocht. In december staat er een concert met traditionele lessons and carrols op het programma, helemaal in kerstsfeer dus. Uiteraard laat ik jullie hier ook weer van meegenieten.

Een gedachte over “Openingsweekend CCHA-seizoen 2013/2014 : Jan Swerts en BL!NDMAN

  1. Mooie sfeerverslagen weer, Theiz.
    Die Jan Swerts kende ik intussen al, door jou. Maar dat Bl!indman nog niet. Mooi hoor. Dat filmpje hierboven komt trouwens uit de serie ‘Kraakpand’, die ik al eerder was tegengekomen bij The Handsome Family…

Reacties zijn gesloten.