Broeder Dieleman maakte vorig jaar indruk met zijn debuut Alles Is IJdelheid (uitgebracht op BeepBeep), een album vol prachtige ruwe diamantjes, op klassieke americana leest geschoeid en gezongen in het Zeeuws-Vlaams. Tijdens de albumpresentatie in Middelburg indertijd, was ik erg onder de indruk van de eerlijke authentieke liedjes. Vorige week zag ik Broeder (Tonnie) Dieleman terug in Rotown, samen met de Rotterdamse band Herrek; dat was een memorabel concert, een spannende combinatie van twee uitersten die samen iets moois neerzetten. De nieuwe ep van Dieleman (die zijn overstap naar het gevierde Snowstar label moet markeren), Klein Zieltje, was net die dag van de pers komen rollen, dus ik was een van de 25 gelukkigen die meteen een exemplaar konden meepikken.
De ep (alleen verkrijgbaar op vinyl of digitaal) kent vier tracks,
aan beide zijden twee. Kant A opent met Klein Zieltje, een Zeeuws-Vlaamse traditional, die Dieleman eerder al wel live ten gehore bracht. De tweede track is Men Hoort In Deze Slechte Tijd. Opvallend is de so(m)bere toonzetting en het trage tempo van de liedjes, in vergelijking met Alles Is IJdelheid. Op Men Hoort doet Dieleman (door de manier waarop de stem is opgenomen en ook door de muzikale sfeer) heel erg denken aan Dave Eugene Edwards (Woven Hand ). De lof-fi opnametechniek van Pim van de Werken wordt gecontinueerd, maar er worden meer lagen (af en toe haast spookachtig) aan toegevoegd. Het is minimale muziek, maar geen kale. Op kant B het ontroerende Land Van Verandering: de banjo licht dissonant, de tweede stem van Janine van Osta die heel knap dicht tegen Dieleman aanschuurt, een klagerig traporgeltje. Mag ik hier even opmerken dat ik Dieleman heel erg waardeer om wat hij muzikaal en tekstueel doet, maar dat ik zijn stem niet bijzonder mooi vind? Janine (aka Saint Helena Dove) is echter een geweldige zangeres die de zang meteen drie niveau’s hoger tilt als zij acte de presence geeft. De ep wordt afgesloten met het instrumentale Dankt Dankt, een vrije interpretatie naar het gereformeerde liedboek-gezang Dankt Dankt Nu Allen God; eerlijk gezegd een beetje saai en te lang uitgesponnen. Wat mij betreft had hij in plaats daarvan de vertaling van The Angel Of Death van Hank Williams er op gezet, wat hij in Rotown ook als laatste zong: een indrukwekkend lied.
release: 12-10-2013 (Snowstar)
Hieronder vind je een akoestische live-uitvoering van Klein Zieltje en de cover van Hank Williams, zoals Tonnie ze opnam in de Kargadoor voor Onder Invloed.
Mooie en vroege (!) bespreking van deze ep. Ik heb trouwens niet veel tegen die stem van Tonnie D. Ik vind hem juist genoeg eigenheid hebben. Bij zulke ‘niet volmaakte’ stemmen passen fraaie vrouwenstemmen ook altijd goed. Neem Isobel Campbell en Mark Lanegan… 🙂
Maar goed. Ik vind die Hank Williams-cover ook hartverscheurend mooi. Misschien bij een tweede persing erbij? (dan wacht ik nog even…)
Pingback: recensie: Broeder Dieleman – gloria | mousique.nl