Town Of Saints – something to fight with

town of saints coverKan er uit Groningen iets goeds komen? Natuurlijk, denk eens aan Meindert Talma, of LPG; Whipster? Ik noem maar even een paar namen. En nu dus ook Town Of Saints. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet meteen ondersteboven was van de plaat: het is kwaliteitspop, zeker, maar het blijft toch wel erg nadrukkelijk in veilige wateren hangen. Zwaar leunend op de americana/folk traditie, met een stevige indierock-saus en hier en daar wat flarden nu-wave en post-punk, maar toch vooral niet verrassend. Ook tekstueel vind ik het allemaal iets te voorspelbaar: de standaard twingtigers-weltschmerz, het getob en de wat al te makkelijke positivistische antwoorden.

town-of-saintsAfijn, ik merk dat ik dreig af te zakken tot gezever, en daar is al genoeg van op het net te lezen, daarvoor hebben we dit muziekblog niet opgericht. Waarom ik de plaat toch bespreek? Omdat muziek niet altijd vernieuwend hoeft te zijn, omdat Town Of Saints gewoon een sterke plaat heeft gemaakt met mooie liedjes, zorgvuldige orchestratie en de juiste dosis pit. Harmen Ridderbos heeft gewoon een goede stem. En de liefde voor muziek straalt er van af. Niet de meest overrompelende release van Snowstar, maar Town Of Saints past niettemin naadloos in de hoge kwaliteitsstandaard die het kleine Utrechtse label hanteert.

Voorkeuren: opener Stand Up (viool!), Trapped Under Ice (lekkere groove), Euphrates (springerige punkfolk), het titelnummer en het vrolijke Caroussel.

Ik strompelde tijdens mijn research op het net trouwens toevallig tegen deze `recensie’ van Tim Donker aan, die zeker de moeite waard is om te lezen. Het gaat meer over andere dingen dan over Something To Fight With, maar who cares, het is een grappig en goed geschreven verhaal.

release: 04-10-2013 (Snowstar)

14 gedachtes over “Town Of Saints – something to fight with

  1. Mooie, eerlijke recensie, Peter! Ik had zelf aanvankelijk dezelfde ervaring: niet zo heel bijzonder dit. Totdat ik het wat vaker draaide en zoonlief en een schoolvriend het ook waardeerden toen ik het in de auto draaide. Hoe vaker je het draait, hoe verslavender het wordt. Ik vind het zelf een soort mengeling van Mumford & Sons en Arcade Fire. Het kent ook een heerlijke gedrevenheid.
    Het enige waar ik me op een gegeven moment aan stoor, is die viool die werkelijk in elk liedje opduikt (voor mijn gevoel dan). Iets meer gedoseerdheid was op z’n plek geweest (dat doet The Handsome Family beter😉 )

  2. Nou ik moet nog beginnen aan deze plaat, maar ben al nieuwsgierig geworden🙂
    Overigens is Meindert Talma een geboren Fries, die wel in Groningen woont nu…

  3. Ach ja, leuk geluid, leuke cd. Maar we moeten niet te hoog van de toren blazen. Gevalletje 13 in een dozijn. Cornelis; een mengeling van Mumford en Arcade!? Hahaha… Kom op zeg. Omdat het af en toe folky is en je een viool hoort, neigt het naar Mumford? Nee, dat is een band en geluid op zich. De eerste twee albums van Arcade Fire waren groots, meeslepend en bombastisch. De derde (Suburbs) is zo gevoelig, gevarieerd en mooi. Als een meeslepende, meesterlijke trip door de buitenwijken van Montréal. Ga niet vergelijken met zo’n band. Slaat echt nergens op! Arcade speelt 65.000 man in Hyde Park plat. Town Of Saints moet op 300 man in Vera hopen.

    Laat Town Of Saints lekker een eigen identiteit creëren. Ik lees steeds over Arcade Fire, Mumford & Sons, Local Natives en Fleet Foxes. Véééél teveel eer. Zo goed zal Town Of Saints nooit worden. Paar duizend likes op Facebook, paar EP’s, leuk cd’tje. Waarom vergelijken met onomstreden geweldenaars als Arcade Fire en Fleet Foxes? Zelf doen ze er ook aan mee trouwens, net als Snowstar Records. Als Town Of Saints echt zo goed is, komt het succes wel. Dan verkoopt de cd, verkopen ze zalen uit en staan ze op Lowlands 2014. Zie De Staat, Spinvis, Kensington, Blaudzun… Die doen het ook op hun eigen manier, zonder overdreven vergelijkingen en andere poespas…

    • ben het met je eens Johan wat betreft die vergelijkingen: ik hoor er ook geen Arcade Fire in.
      ik denk overigens dat dat soort vergelijkingen meestal vooral gemaakt worden om aan te geven in welke hoek je het moet zoeken qua stijl (wat hier dan de plank misslaat), en niet zozeer om aan te geven dat het kwalitatief van hetzelfde niveau is. overigens heeft succes daar vaak weinig mee te maken. Natuurlijk: een Arcade Fire zou nooit zoveel succes hebben behaald als ze niet met kop en schouders boven de meeste anderen uit zouden steken qua creativiteit, maar ik ken genoeg fantastische artiesten die niet boven de 300 likes op FB uitkomen. Kom op, als je daar je succes aan moet afmeten… Mark Hollis, een van de briljantste muzikanten van de afgelopen 30 jaar treedt niet eens meer op, laat staan dat ie een Facebook account heeft…

  4. Leuk verhaal Peet, Groningen heeft precies iets de laatste tijd. ook idm/ambient label Sending Orbs (Kettel, Secede) opereert vanuit daar.

    En de meest opvallende Dope D.O.D smerige hip hop uit Groningen van wereld klasse, zijn al op tour geweest met Korn en Limpbizkit. Die zijn in het buitenland veel populaiders als hier. Wat zou er daar in het hoge noorden in de grond zitten ?

    Sending Orbs

    Dope D.O.D:

  5. Ten eerste: tof dat jullie aandacht besteden aan Toen of Saints. Toffe band, heb ze ontdekt op Noorderslag. Live zijn ze nog beter dan op cd kan ik uit ervaring zeggen. Ze spelen trouwens op 14-12 op Stille Nacht in Lelystad, samen met de ook hier genoemde Meindert Talma, Adrian Crowley etc

    Ten tweede: @johan: wat een onzinvergelijkingen. Deze band begint net, ze afrekenen op de status van Arcade Fire slaat nergens op. Bovendien: Kensington of Blaudzun origineel, op hun eigen manier? Yeah right. Wel eens van Kings of Leon (Kensington) gehoord of Arcade Fire en The Veils (blaudzun)?

  6. Ps: @ Johan, aanvullend op Peter: helaas is succes geen graadmeter voor kwaliteit. Iets wat je hier wel suggereert.

  7. Fijn: discussie!!!
    Bart slaat een paar spijkers goed op de kop; eigenlijk niets aan toe te voegen. Nou, vooruit: één dingetje. Na tientallen jaren populaire muziekgeschiedenis valt het niet mee om hoogst origineel te zijn. Dat geldt natuurlijk net zo goed voor een band als Arcade Fire. Die putten zelf ook rijkelijk uit de bronnen van Neutral Milk Hotel en Bruce Springsteen, om maar eens wat te noemen…

  8. @ Kees, en daar is toch niks mis mee? Zolang het maar eigen klinkt en is? Springsteen was weer beinvloed door Dylan, Woody Guthry, Roy Orbison etc.
    Dat Town of Saints die bekende namen gebruikt om de luisteraar te kietelen is alleen maar slim. Want ze zijn idd nog relatief onbekend dus ze moeten proberen op te vallen tussen het enorme aanbod.

    • Daar is zeker niks mee. Integendeel: ‘standing on the shoulders of giants’ zong REM ooit al…

  9. Origineel zijn kan prima in deze tijd, waarbij de ingrediënten ongetwijfeld al eerder gebruikt zijn. Het is een beetje hoe je het definieert. Kwaliteit en kwantiteit zijn inderdaad geen termen die per se samengaan.

    Bij deze band, die ik uiteindelijk ook niet ga recenseren, ontbreekt voor mij vooral een eigen smoel. Niet goed, niet slecht, maar het doet niets met me en zit net naast mijn kopje thee.

Reacties zijn gesloten.