Belle & Sebastian – the third eye centre

belle and sebastian the third eye centreJa hoor, het zal niet waar zijn: weer een sticks&stones album van Belle & Sebastian. In 2005 hadden we al Push Barman To Open Old Wounds, een verzamelalbum met b-sides en rarities uit hun beste periode. Moet dat nu nog eens dunnetjes overgedaan worden voor de periode na 2005? Ja, dat moet het, want als Belle & Sebastian fan kan ik geen genoeg krijgen van het werk van de Schotten. En, het moet gezegd: TTEC is geen haastig in elkaar geflanste restjesplaat om slechts de verkoop wat te boosten. Op de 19 titels tellende plaat staan zeker 10 perfecte B&S liedjes, die we alleen nog niet eerder hoorden omdat ze niet perse tussen het andere materiaal op hun laatste drie studioalbums pasten. Verder nog een aantal minder sterke liedjes, maar ach, het zwakste van B&S is altijd nog beter dan het sterkste van een dozijn andere wannabe-indiebandjes. Het geheel is prachtig en zeer zorgvuldig vormgegeven in een klaphoesje met een uitgebreid tekstboekje, waarin naast alle lyrics (waar zie je dat tegenwoordig nog?) wat achtergrondinformatie en foto’s. Oké, als je een verwoed verzamelaar bent en werkelijk alles wat B&S op ep/single ed heeft uitgebracht in je bezit hebt, bevat dit album maar één echte verrassing. belle and sebastian back photoMaar voor ieder ander, die B&S goed tot zeer goed kan pruimen zal dit een zeer verleidelijk snoepje zijn, waar we ons nog even zoet mee kunnen houden, want ik heb geen idee wanneer we nog weer een echt B&S album kunnen verwachten.

Mooiste liedjes: I’m a Chukoo (Avalanches remix), Suicide Girl, de verrassende electropop knaller Your Cover’s Blown (Miaoux Miaoux remix), het skanummer The Eight Station Of The Cross Kebab House, Het New Order achtige I Didn’t See It Coming (Richard X mix), Stop Look and Listen (werkelijk prachtig), het instrumentale surfnummer Passion Fruit en Blue Eyes Of A Millionaire (al even schoon).

release: 26-08-2013 (Rough Trade/Konkurrent)

9 gedachtes over “Belle & Sebastian – the third eye centre

1. Zo’n recensie maakt me gelijk nieuwsgierig, want ook ik houd erg van B&S. ‘ Push Barman To Open Old Wounds’ vond ik een prachtige kliekjesplaat. Ik kan dat niet helemaal zeggen van ‘The Third Eye Centre.’ Ik vind die remixen niet zo heel bijzonder en de liedjes soms al te schetsmatig. Zeker, er zitten mooie pareltjes bij, maar het is wel een beetje zoeken. Daar komt bij dat ik eigenlijk toch meer houd van de vroegere, spaarzame B&S dan van de latere en drukkere albums… Maar goed dat je er hier aandacht aan besteedt!

• ik heb ook een voorkeur voor het vroegere werk van B&S Kees, maar dat neemt niet weg dat ik ze ook nu nog zeer kan waarderen. als je dit plaatje gaat vergelijken met PBTOOW, vanuit die prepositie, dan kan het haast niet anders dan dat TTEC `minder’ uitvalt. dat heb ik in mijn recensie juist niet willen doen, het is op zichzelf een interessante verzameling en een leuke aanvulling op je B&S ouvre..

2. Nieuwsgierig makende recensie inderdaad! Maarrrrrr….
    Ik vind eerlijk gezegd dat B&S maar één goed album hebben gemaakt: Tigermilk. Daar zijn ze mijns inziens nooit meer in de buurt gekomen…Ik vind het ook helemaal geen band om te remixen.

• Nou, nou, ‘If You’re feeling sinister’ en ‘The Boy with the Arab Strap’ vind ik niks minder dan het debuut hoor… Je laatste zin deel ik!

• Dat kan. Bij mij zal meespelen dat ‘The Boy…’ mijn instapplaat was. ‘Tigermilk’ kocht ik pas later… (zo gaat dat meer bij mij)

• O dat herken ik heel goed….ik maakte kennis met bijvoorbeeld Sonic Youth ten tijde van Daydream Nation en dat is de lieveling gebleven al worden over het algemeen Sister en Evol als betere platen bestempeld….die eerste kennismaking waarbij je overstag gaat maakt gewoon een diepe indruk

• En ik stapte bij Sonic Youth weer in bij ‘Dirty’… Maar daar vind ik (de later aangeschafte) Daydream Nation weer beter… Om het maar eens wat ingewikkelder te maken😉