Nancy Brick – nancy brick (video)

16 gedachtes over “Nancy Brick – nancy brick (video)

  1. Nancy Brick als ‘de uitgesproken exponenten van de stilte’ hebben blijkbaar ook geen woorden nodig, Peter?😉 Wel gewaagd om dit clipje hier zo zonder introductie in het bekende Vingerhoedje te gieten.
    Laat ik er dan wat woorden aan wijden: fraai verstild liedje met een even zo mooi, wat raadselachtig clipje in de aloude traditie van de murder ballads. Is het trouwens gefilmd bij de Reeuwijkse Plassen? (daar kwam ik regelmatig in mijn jonge jaren).

    Het clipje deed mij trouwens gelijk denken aan:

  2. ja, mooi gemaakt he? ik denk dat die verwijzing bewust is gemaakt, althans ik moest er ook meteen aan denken. het is een heel gelaagd kunstwerkje dit clipje, er zit veel in, meerdere keen kijken is aan te raden.

    en ja, het is inderdaad opgenomen bij de Reeuwijkse Plassen.

  3. Dank voor het plaatsen van onze video! Een gedeelte van de clip is inderdaad opgenomen bij de Reeuwijkse plassen, maar ook in Utrecht. Echter, niets is wat het lijkt. We zullen het een beetje in het midden laten allemaal, maar bijvoorbeeld de openingscene, Rieneke op de boot met de camera die er omheen draait, dat is niet in Reeuwijk en niet in Utrecht opgenomen. Niemand zal die plek ooit kunnen vinden en zo zijn er meer plekken die je wel ziet maar… 😉.

    • Haha, maak de mythe nog maar groter. Daar houd ik wel van!
      Leuk trouwens dat jullie hier reageren! Daarom nog een vraag: is de clip van Nick Cave en Kylie Minogue nog van invloed geweest op die van jullie?

    • Die opening scene is volgens mij uit de computer. Ik denk hier een 3D animatie in te herkennen, door de grading (en Youtube encoding) is het lastig te zien, maar er zijn met name close ups verderop in de clip die duiden op compositing. Niets te na gezegd van de clip want ik vind het prachtig passen bij de song, dus heel geslaagd. Maar ik denk dat we inderdaad die plek nooit zullen vinden🙂

  4. Tuurlijk reageren wij hier. Dit soort platforms zijn voor ons, en in het algemeen, belangrijk!

    De video is gemaakt door Rino Gouw. Het is zijn interpreatie van het nummer Nancy Brick. Wij hebben ons album aan Rino gegeven en het aan hem gelaten bij welk nummer hij een video wilde maken. Nancy Brick inspireerde hem het meest en hij heeft het verhaal voor de video geschreven.

    Hij vertelde ons dat het nummer hem deed denken aan afscheid nemen. Rieneke gaat terug naar een plek waar schijnbaar iets gebeurd is en lijkt afscheid te nemen van…? Misschien gaat het wel over verwerken…of…;-)

    Wij weten dus niet of de clip van Cave en Minoque een inspiratie is geweest voor Rino. We hebben hem tijdens het maken er nooit over gehoord.

  5. ik tegenstelling tot het liedje van nick cave hoeft nancy brick mi niet perse over een moord te gaan. wel over afscheid en verlies. het filpje suggereert misschien wel iets met zijn sinistere sfeer, maar dat je ook heel goed symbolisch zien.

  6. ‘Commentaar overbodig’ stond er op de Facebook-pagina van Mousique als aankondiging van dit clipje. Intussen lopen de commentaren hier over🙂
    Mmm, geen moord? Dat wegslepen van het lijk het water in dan? Wat daarvoor gebeurt, lijkt verdacht veel op doodslag. Maar jullie hebben gelijk: er wordt meer gesuggereerd dan getoond. En dat is vaak het betere filmwerk!

    • als professioneel exegeet zou je moeten weten dat je niet altijd alles letterlijk moet nemen, Kees. ik zie het vooral als symbolisch: de relatie is dood.
      al hoop ik ten zeerste niet dat dat enig raakvlak met de realiteit heeft, want ik hoop dat R en R nog jarenlang samen muziek blijven maken…

      • Dat weet ik inderdaad, Peter. Maar er bestaat ook al zo’n kleine 100 jaar het genre van de ‘murder ballads’. Naar mijn gevoel wordt daar in het clipje ook mee gekoketteerd. Tekstueel weet ik dat niet. Daarvoor heb ik het liedje niet echt geëxegetiseerd…😉

Reacties zijn gesloten.