Eefje de Visser – het is

ik ga, ik loop een route die ik ken, die ik nooit neem
ik laat je achter, ik zie je kijken en je kan me niet volgen
er zit een vreemde in mijn hoofd nu
en ik wil ‘m er uit, ik verander door en in cirkels rond…

Het-is-albumcover1-350x350De teksten van Eefje zijn misschien wel het meest herkenbare aan haar muziek. Ze zijn eenvoudig, vaak alledaags, neigen naar naïef, maar zijn altijd origineel en verrassend. Neem daarbij de eenvoudige en subtiel georchestreerde singer/songwriter popmuziek en het is duidelijk: Het Is echte luistermuziek. Liedjes waar je voor moet gaan zitten, die je niet gedachtenloos aan je voorbij moet laten zweven. Het Is al weer ruim twee jaar geleden dat Eefje ons verraste met haar eigenzinnig debuut De Koek, en nu is daar de volwassen opvolger Het Is. Het Is is een album zonder opsmuk, eerlijk en eenvoudig. Opgenomen met bevriende muzikanten waarmee ze de afgelopen jaren op het podium stond, in het kleine Mirlontheater in Utrecht. Het album komt dichtbij, Het Is als een warme jas die precies past.

De tekst bovenaan dit artikel komt uit het liedje De Bedoeling, wat een van mijn favoriete nummers is op het album. Het Is typisch Eefje, met de instrumentatie precies midden tussen singer/songwriter en zwoele electropop in, de tuimelende en intrigerende tekst. Ook sterk is opener Ongeveer, dat mooi is opgebouwd rondom een eenvoudige gitaar melodie. Nee Joh heeft een betoverend mooie zang melodie. Ik raak in verrukking van dit zwoel dromerige liedje. Alles Doen is een klein liedje rondom akoestisch gitaar, een prachtig kleinood, maar In Het Echt heeft weer een steviger beat en electropop gevoel. In Nu Af Aan gaan we naar Rotterdam, een lekker liedje met een knisperende beat. Afsluiter Schip druipt van de melancholie. Een sterke afsluiter van een prima tweede album.

Het Is Eefje. En Eefje Blijft.

release: 30-08-2013 (Eefjes Platenmaatschappijtje)
beschikbaar op cd en op vinyl

Je kunt Eefje binnenkort ook weer live meemaken, overal in Nederland:

07 september: Vlieland – Into The Great Wide Open (uitverkocht)
21 september: Hengelo – Metropool
25 september: Rotterdam – Rotown
27 september: Zwolle – Hedon
02 oktober: Groningen – De Oosterpoort
03 oktober: Amsterdam – Paradiso
10 oktober: Nijmegen – Doornroosje
13 oktober: Tilburg – 013
18 oktober: Utrecht – Tivoli

7 gedachtes over “Eefje de Visser – het is

  1. Eefje de Visser heeft mij nooit zo kunnen raken. Ik vind het een beetje dunnetjes en vlak. Roosbeef spreekt mij dan meer aan, omdat het gekker is.
    Wel een mooie, krachtige en korte recensie, Peter!

  2. Kees, smaken verschillen natuurlijk, maar dit klinkt als een voorbarige reactie, gebaseerd op je ervaring met het eerste album. dit tweede album is echt anders, en zeker niet dunnetjes te noemen. En afgezien van of het je smaak is heeft Eefje wel een unieke manier van zingen en tekstgebruik, die ik in Nederland alleen enigzins met Spinvis zou kunnen vergelijken.
    Op dit moment staat het hele album op de luisterpaal http://3voor12.vpro.nl/luisterpaal/albums/Eefje-de-Visser.html dus ik zou zeggen; verplicht aandachtig beluisteren!

    • Nou, u bent wel streng hoor!
      Wie weet… Maar ik heb ook nog veel anders te luisteren, wat me nu toch echt urgenter voorkomt.
      Maar dank voor het pleidooi!😉

      • Ben het erg eens met je Kees. Ik irriteert me vaak aan haar manier van zingen. Het nummer ‘Ongeveer’ vind ik bijvoorbeeld prachtig klinken, qua productie. Hele mooie galm op haar stem, prachtige gitaar, mooie drums. Maar die manier van zingen, articulatie en timing vind ik bijzonder afstotelijk.

        Dan heb ik ook genoeg urgenter materiaal wat nog ligt te wachten.

  3. mmm, een eerste luisterbeurt kon mij niet zo boeien. Dan vond ik De Koek sprekender. Maar voordat je met ter verantwoording roept, ik zal het eerst nog eens verplicht aandachtig beluisteren😉 .

  4. laten we over smaak maar niet gaan twisten, dat doen we toch al bij Bart van Lee😉
    je kunt het niet mooi vinden natuurlijk, ik vind het toevallig wel mooi. En dat stemgebruik van Eefje, haar timing, dat kan ik juist erg waarderen. alsof ze niet primair zingt maar haar stem ook een instrument is.

  5. Mooi, maar het pakt me nog niet zo. Ik moet hier goed naar luisteren om de teksten ook echt te verstaan. Dat hoeft niet erg te zijn, maar ik vind de plaat op den duur te eentonig worden, te lief, te zoet. Had ik bij haar debuut minder. Maar wellicht komt het later wat beter binnen.

Reacties zijn gesloten.