Live: Godspeed You! Black Emperor – Paradiso (14-08-2013)

gybe-liveDe eerste keer dat ik naar de muziek van Godspeed You! Black Emperor luisterde was ik – behalve onder de indruk – me er meteen van bewust dat het een collectief was dat live wel een spektakel teweeg zou moeten brengen. De postrock van dit Canadese gezelschap is intens, de ene keer beklemmend, de andere keer ‘uplifting’, maar in ieder geval nooit saai.

Gek genoeg kwam ik er gisterenochtend  – de dag van het concert zelf –  pas achter dat ze Paradiso onveilig zouden maken. En gek genoeg was het niet uitverkocht. In mijn netwerk heb ik meerdere mensen gehoord die niet op tijd op de hoogte waren, dus misschien lag het daar wel aan. Ik citeer een reactie op mijn Facebookpagina: ‘…ze zijn vergeten hun magere vuisten als antennes in de lucht te heffen en de signalen hebben ons niet bereikt.’

Het idee dat het concert niet uitverkocht was begon bij mij wat te jeuken en ik besloot – uit medelijden met de band en met mezelf – gewoon maar een ticket te kopen. Ik sprak met een vriend van mij af en een logé van mijn hospita besloot impulsief om ook mee te gaan. Ze komt uit Pennsylvania, dus voor haar een mooie kans om de poptempel van Nederland eens te bekijken. Het geweld van Godspeed You! Black Emperor – waar ze verder nog nooit van had gehoord –  kreeg ze er dan maar gratis bij. Dat was leuk.

Om half 8 zou het voorprogramma beginnen. Zonder enige moeite vonden we nog een plek vooraan bij het podium. Het voorprogramma bestond uit één man met een elektrische gitaar. Het was nog rustig in de zaal en het publiek was nog rumoerig. Toch werd er geïnteresseerd gekeken naar de man die onder meer met een drumstok zijn gitaar te lijf ging. Het was vooral erg knap en interessant wat hij deed. Verder zou ik er niet snel uit mezelf naar gaan luisteren. Het optreden was een experimenteel grensgeval in die zin dat als het nog een tikkie meer was geweest het een Jiskefet-sketch had kunnen zijn. Terrie Ex heeft 20 minuten gespeeld. Niet lang, maar wel prima als je bedenkt hoeveel er nog moest komen.

Erg sociaal komen die lui van Godspeed You! Black Emperor niet over. Bijna onopvallend kwamen ze één voor één het podium op. Ze trapten af met een drone die bekend staat onder de naam Hope Drone. Een indrukwekkend begin. De muzikanten concentreerden zich op hun muziek zonder al te veel contact met elkaar en zeker zonder contact met het publiek. Met een scherm boven het podium werd de muziek bijgestaan door geprojecteerde beelden. De muziek en beelden als geheel zijn het communicatiemiddel van de band, de rest is daar duidelijk ondergeschikt aan. In de ruim 100 minuten dat de band speelde, is er maar één keer echt een stilte voor applaus geweest. Voor de rest was het een kwestie van ‘zwijgt en wordt overdonderd’.

Na de opener Hope Drone werd het nummer Mladic gespeeld dat afkomstig is van hun laatste album. Als de Hope Drone nog wat hoopvols in zich had, werd de sfeer nu vooral erg beklemmend, duister en agressief. Dit werd mede mogelijk gemaakt door wat geprojecteerd werd: beelden van criminelen, dossiers, een doodgeschoten man, teksten als ‘no more prisons’ en een graffititekst met – jawel –  ‘fuck America!’. Ik heb mijn Amerikaanse gezelschap maar even uitgelegd dat ze het niet zo meenden. Ze kon het wel hebben gelukkig.

godspeedDe gejaagde muziek die hierop volgde werd bijgestaan met beelden van een treinreis door een verlaten landschap. Het leek een vlucht uit te beelden van de beklemmende werkelijkheid die eerder centraal stond. Hoewel de bandleden zelf niets zeggen, zegt hun concert eigenlijk des te mer. Er wordt veel aan de verbeelding over gelaten, maar dat het slot van het concert werd bijgestaan door beelden van een anarchistische demonstratie vind ik toch op zijn minst opvallend.🙂 Het concert valt dan misschien ook het beste samen te vatten met de titel van hun laatste plaat:  ‘Allelujah! Don’t Bend! Ascend! Niet buigen en zwichten voor de macht, maar opstaan! Enfin, misschien vul ik wel erg veel in, maar ik zou rustig een middagje wat GY!BE willen ontcijferen.🙂

Het liefst had ik gewild dat ze hun album Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven integraal hadden uitgevoerd. Helaas lieten ze deze plaat compleet links liggen. Het is het enige album dat ik echt goed van ze ken en ik merk dat ik de afwisseling met wat rustigere momenten daar erg prettig vind. Op dit concert denderde het allemaal erg door en was het soms één en al climax. Wat meer rust zo her en der  had van mij wel gemogen. Maar dit zegt misschien meer over mijn muzikale voorkeuren dan over de kwaliteit van de band. Want over dat laatste zul je mij niet horen klagen.

Ruim 100 minuten speelde Godspeed You! Black Emperor de hemel van de sterren (rebels als ze zijn). Een hypnotiserend geheel  waarbij je als je niet uitkijkt letterlijk omver geblazen werd. Beste GY!BE-liefhebbers die dit hebben gemist: hef uw vuisten als antennes in de lucht en zorg dat je dit nog een keer live gaat meemaken.

De foto’s zijn niet door mezelf gemaakt, maar eerlijk van internet geplukt 

4 gedachtes over “Live: Godspeed You! Black Emperor – Paradiso (14-08-2013)

  1. Mooi en sfeervol verslag, Daan!
    Jij hebt de laatste dagen wel het nodige stevige live-spul voor de kiezen gehad dus😉

  2. Tof meeslepend verslag. Ik voelde me bij lezing ook net een logé van je hospita, Daan.
    Wist ook helemaal niks van het aankomende concert af, en een maat van me (die je als postrock – GYBE – Mogwai fanboy zou kunnen typeren) wist t ook niet.
    Ben vooral verbaasd eigenlijk dat ze nog bestaan en immer stevig door spelen. Respect!
    Toch wel flink wat jaar terug – rond de release van Lift your Skinny Fists – ze ook in Paradiso gezien. Toen was de spanningsboog juist heel veel hynotiserende drones met hier en daar een donderstorm. Was geheel onverwacht nog meer overdonderd door het heerlijke voorprogramma: Do Make Say Think.

    • Bedankt Michiel!🙂
      Wat zonde dat zo weinig mensen op de hoogte waren. Commercieel denken is niet echt besteed aan GY!BE.😉

  3. Mooi verhaal Daan, heb deze heren nog niet live mogen zien, jou verhaal doet me lichtjes er toe neigen daar eens verandering in te brengen🙂

Reacties zijn gesloten.