halfjaarlijstje

these new puritans coverPerils From the SeaPhosphorescent muchachoherrek waktu duluDaughn-Gibson-Me-Moanwitxes a fabric of beliefs

2013 is nog maar halfweg, maar het beloofd nu al een fantastisch muziekjaar te worden. Gedurende het jaar houd ik altijd een lijstje bij met kanshebbers voor mijn eindejaars top 10 en die begint al aardig uit te dijen. Daarom doe ik maar eens een keer mee aan de nieuwste trend, namelijk die van de halfjaarlijstjes. Dit zijn mijn favoriete tien albums van 2013 tot nu toe. Eens kijken wat hiervan overeind blijft tegen het einde van het jaar:

1. These New Puritans – field of reeds
2. True Widow – circumambulation
3. The National – trouble will find me
4. Mark Kozelek & Jimmy Lavalle – perils by the sea
5. Phosphorescent – muchacho
6. Herrek – waktu dulu
7. Daughn Gibson – me moan
8. Witxes – a fabric of beliefs
9. Boards Of Canada – tomorrow’s harvest
10. Olafur Arnalds – for now i am winter

Als je hieronder jouw favoriete albums van 2013 tot nu toe kwijt wilt, ga je gang…

18 gedachtes over “halfjaarlijstje

  1. Ha, ik houd ook lijstjes bij, maar ben nog lang niet zover dat ik van een TOP10 kan spreken. OP de lijst tot nu toe:

    Igorrr – Hallelujah (Ad Noiseam)
    Ventura – Ultima Necat (Africantape/Vitesse)
    Teho Teardo & Blixa Bargeld – Still Smiling (Spècula)
    Fabrizio Paterlini – Now (Fabrizio Paterlini)
    Daemonia Nymphe – Psychostasia (Prikosnovénie)
    Pieter Nooten – Haven (Rocket Girl)
    David Lang – Death Speaks (Cantaloupe Music)
    Nancy Elizabeth – Dancing (Leaf)
    Boris Kovač – Catalogue Of Memories (Kachara)
    Savages – Silence Yourself (Matador)
    CocoRosie – Tales Of A Grasswidow (City Slang)
    Scout Niblett – It’s Up To Emma (Drag City)
    Cloud Boat – Book Of Hours (Apollo)
    May Roosevelt – Music To The Poetry Of Dinos Christianopoulos (Ianos)
    Witxes – A Fabric Of Beliefs (Denovali)
    Rauelsson – Vora (Sonic Pieces)
    Colleen – The Weighing Of The Heart (Second Language Music)
    These New Puritans – Field Of Reeds (Infectious Music)
    Georgia’s Horse – Weather Codes (Fire)
    Shining – One One One (Indie Recordings)
    Marsen Jules Trio – Présence Acousmatique (Oktaf)
    Alela Diane – About Farewell (Rusted Blue)
    Snow Ghosts – A Small Murmuration (Houndstooth)
    True Widow – Circumambulation (Relapse)
    Nadine Shah – Love Your Dum And Mad (Apollo)
    Bluhm – In The Vale Of Tears (Fluid Audio)
    Boards Of Canada – Tomorrow’s Harvest (Warp)
    Christopher Paul Stelling – False Cities (Dollartone)
    The Ex & Brass Unbound – Enormous Door (Ex Records)
    Eluvium – Nightmare Ending (Temporary Residence)
    Directorsound – I Hunt Alone (Second Language)
    William Ryan Fritch – The Waiting Room (Lost Tribe Sound)
    Graveyard Tapes – Our Sound Is Our Wound (Lost Tribe Sound)
    Clara Engel – The Bethlehem Tapes (Reverb Worship)
    Jerusalem In My Heart – Mo7it Al-Mo7it (Constellation)
    Daughter – If You Leave (4ad)
    Saioa – Natura (Moonpalace)
    Marble Sounds – Dear Me, Look Up (Zeal)
    L. Pierre – The Island Come True (Melodic)
    Silver Pyre – AeXE (Sedgmoor)
    Autechre – Exai (Warp)
    Low Vertical – We Are Giants (Zeal)
    Herrek – Waktu Dulu (Snowstar)
    Boduf Songs – Burnt Up On Re-entry (Southern)
    Aedi – Ha Ta Ka Pa (Gusstaff)
    Teho Teardo – Music For Wilder Mann (Spècula)
    Nick Cave & The Bad Seeds – Push The Sky Away (Bad Seeds Ltd.)
    Matmos – The Marriage Of True Minds (Thrill Jockey)
    Ólafur Arnalds – For Now I Am Winter (Decca/Mercury Classics)
    Field Rotation – Fatalist, The Repetition Of History (Denovali)
    Julia Kent – Character (Leaf)
    Filiamotsa – Sentier Des Roches (Stylobrique/ Les Disques De Plomb/ Whosbrain)
    Petrels – Onkalo (Denovali)
    Shannon Wright – In Film Sound (Vicious Circle)
    Distel – puur (Enfant Terrible)
    Mire Kay – A Rising Tide Lifts All Boats (Tenderversion)
    The Veils – Time Stays, We Go (Pitch Beast)
    Micah Blue Smaldone – The Ring Of The Rise (Immune Recordings)
    Aidan Baker – Already Drowning (Gizeh)
    Implodes – Recurring Dream (Kranky)
    Thalia Zedek Band – Via (Thrill Jockey)
    Zahava Seewald + Michaël Grébil – From My Mother’s House (Sub Rosa)
    Pan●American – Cloud Room, Glass Room (Kranky)
    Public Service Broadcasting – Inform – Educate – Entertain (Test Card Recordings)
    The Tranquis – Sandcastles (Platex)
    The Knife – Shaking The Habitual (Rabid)
    Iva Bittová – Iva Bittová (ECM)
    Zrní – Soundtrack Ke Konci Světa (Zrní)
    Ólöf Arnalds – Sudden Elevation (One Little Indian)
    Fuzzy Lights – Rule Of Twelfths (Little Red Rabbit)
    Loch Lomond – Dresses (Chemikal Underground)
    Clemm – Bird Hands (Cabin Music)
    Sun Kil Moon & The Album Leaf – Perils From The Sea (Caldo Verde)

    …maar of je daar iets mee kan😛

  2. Mijn top drie staat redelijk vast tot nog toe en heeft wat afstand tot nummer 4 en verder:
    1. Vampire Weekend – Modern Vampires of the City
    2. Kurt Vile – Wakin on a Pretty Daze
    3. Jonas Winterland – Mensen Zijn Gemaakt van Dun Papier

    4. Rhye – Woman
    5. Atoms for Peace – Amok
    6. Nick Cave & The Bad Seeds – Push the Sky Away
    7. Jon Hopkins – Immunity
    8. Daft Punk – Random Access Memories
    9. Mark Kozelek & Jimmy Lavalle – Perils from the Sea
    10. The National – Trouble Will Find Me

    Andere potentiële kandidaten:
    I Am Kloot – Let It All In
    Bonobo – The North Borders
    Kashmir – E.A.R.

    Overigens komen er vast nog een aantal mooie releases aan dit jaar. Onder andere Volcano Choir, maar ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe Arcade Fire.

    • een mooi lijstje Dirk-Jan, de meeste kan ik ook wel waarderen, behalve dan Daft Punk. ik was altijd wel fan van DP, maar de nieuwste worp viel mij behoorlijk tegen moet ik zeggen (op dat ene nummer na dan). Maar smaken verschillen natuurlijk. ik ben ook wel benieuwd naar de nieuwe Arcade Fire.

  3. Ik zal een poging doen. Bij deze….:

    1. Nick Cave & the Bad Seeds – Push the Sky Away
    2. Mark Kozelek & Jimmy Lavalle – Perils from the Sea
    3. The National – Trouble Will Find Me
    4. Witxes – A Fabric of Beliefs,
    5. Marble Sounds – Dear Me, Look Up
    6. Few Bits
    7. These New Puritans – Field of Reeds
    8. Boards of Canada – Tomorrow’s Harvest
    9. Jon Hopkins – Immunity
    10. Lotte Kestner – The Bluebird of Happiness

    Heb zojuist ook True Widow gehoord. Klonk ook erg indrukwekkend voor zo’n eerste luisterbeurt. Ach jongens, er kan nog zoveel gebeuren. Ook ik kijk reikhalzend uit naar de nieuwe Arcade Fire.

      • Kom ik wel weer overheen hoor.😉
        Waar ik benieuwd naar ben, Jan Willem… hoe vaak heb jij gemiddeld naar de albums uit jouw indrukwekkende lijst geluisterd? Ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen.

  4. Dat is een volkomen terechte vraag Daan…weinig kan ik je zeggen. Ik heb meer dan 10.000 cd’s (en het zijn er ooit meer geweest), dus ik luister weinig gemiddeld per album. Alleen ben ik door de jaren heen wel sneller geworden in het ontdekken van kwaliteit, waardoor ik sommige albums dan net iets vaker draai en weet wat boven de rest uitsteekt…En wat ik recenseer beluister ik ook heel intensief, compleet met antecedentenonderzoek erbij…

  5. Ja jongens, gaan we nu ook al halverwege het jaar beginnen met die ellende, die tegelijk zo leuk is?! Ik pas hoor. Ik houd namelijk wel van de gang der dingen: december is mijn lijstjestijd.
    Vooruit (het vleesch is immers zwak): vijf platen die er zeker in komen: The National, Vampire Weekend, Herrek, These New Puritans en Anna von Hausswolff). Het is aan u om te raden op welke plek ze komen… (alleen weet ik het zelf ook nog niet😛 )

      • Weet ik, JW. Maar in mijn recensie stelde ik de slotvraag of dit album ook mee mocht tellen voor dit jaar, omdat het nu opnieuw uitgegeven werd én z’n doorbraak kreeg. Ons opperhoofd Peter zei ‘ja’… En dat lijkt mij genoeg😉

  6. Misschien…

    *Deafheaven – Sunbather
    * Little Lonely – Little Lonely
    * Daniel Norgren – Buck
    * Locrian – Return To Anihilation
    * Shining – One One One
    * Run The Jewels – Run The Jewels
    * Simon Scott – Below Sea Level
    * Revocation – Revocation
    * Centuries – Taedium Vitae
    * James Christian – Lay It All On Me
    * The National – Trouble Will Find Me
    * Glen Campbell – See You There
    * B/B/S/ – Brick Mask
    * Ash Borer – Cold Of Ages
    * Erin McKeown – Manifestra
    * Watermelon Slim & The Workers – Bull Goose Rooster
    * Grant Lee Phillips – Walking In The Green Corn
    * Palms – Palms
    * Altar Of Plagues – Teethed Glory and Injury
    * Joseph Arthur – The Ballad Of Boogie Christ
    * Cold Sattelite – Cavalcade
    * Iron And Wine – Ghost On Ghost
    * Patty Griffin – American Kid
    * Ron Sexsmith – Forever Endavour
    * Dolly Varden – For A While
    * James LaBrie – Impermanent Resonance
    * William Tyler – Impossible Truth
    * Toad The Wet Sprocket – New Constellation (na zestien jaar weer bij elkaar!)

  7. Aan een boom, zo vol geladen,
    mist men vijf zes pruimen niet.
    🙂

    Tja, vergeten. Net zoals:

    * The Lone Bellow
    * Doug Pinnick
    * Pinnick, Gales en Pridgen
    * Run The Jewels
    * Mount Moriah
    * Horseback
    * Sound Of Contact

    • Ik vroeg het omdat ik gisteren bij broerlief jouw zeer lovende recensie van CWK las in de Heaven…
      Maar dat wordt nog een hele klus om er straks 10 pruimen uit te selecteren zie ik al… (en van de rest maak je pruimenjam?)

  8. 1. Steven Wilson-The Raven That Refused To Sing (And Other Stories)
    2. High South-High South
    3. Boards Of Canada-Tomorrow’s Harvest
    4. Unknown Mortal Orchestra-R
    5. The National-Trouble Will Find Me
    6. Stereophonics-Graffiti On The Train
    7. British Sea Power-Machineries Of Joy
    8. Wolf People-Fain
    9. Ray Wilson-Chasing Rainbows
    10. The Winery Dogs-The Winery Dogs

  9. Een voorlopige top 5
    01 Push the sky away- Nick Cave & the Bad Seeds
    02 My favorite picture of you- Guy Clark
    03 The Ballad of Boogie Christ- Joseph Arthur
    04 Muchacho- Phosphorescent
    05 Say Grace- Sam Baker

Reacties zijn gesloten.