Bell X1 – chop chop

bell x1 chop chopBell X1 klinkt gezelliger dan ooit; warme zomerse klanken, gevoelige melodieën, loom sfeertje.

Ietwat eigenwijs openen ze het album met Starlings Over Brighton Pier, een bloem die zich langzaam ontvouwt. Bell X1 klinkt ook meer Elbow dan ooit, luister maar eens naar A Thousand Little Downers, het tweede nummer. Bij het derde nummer, Careful What You Wish For, aanbeland ben ik inmiddels bijna volledig in het Bell X1 universum geabsorbeerd. Ik schrik dan even op bij Diorama, een prachtige piano ballade, wanneer zanger Paul Noonan zijn stem verheft tot de hogere regionen en de schaduw van Chris Martin wel erg nadrukkelijk valt. Maar ik duw die gedachte snel weg, want het is gewoon een prachtig liedje. In I Will Follow You plots weer electronische drums, waarmee we even teruggaan naar Bloudless Coup sferen. Een lekker aanstekelijk nummer. Bell-X1Drive By Summer is verrukkelijk, met subtiel gitaarwerk, kalme percussie en een mooie zanglijn. Motorcades gaat stug op hetzelfde kwaliteitsniveau verder, wat een heerlijk melancholische melodie daar in die zang! Feint Praise bouwt zich ook weer langzaam op, het is aanvankelijk heel minimaal, tot een slepende blazerssectie wat meer swung toevoegen. The End Is Nigh sluit het album op licht-theatrale wijze af. Je hoort hier goed dat Peter Katis (producer van The National) aan de knoppen zit.

Chop Chop: een volwassen en heerlijk album, niet erg pretentieus en ook geen smash hit, wel een langzame groeier, een plaat om te koesteren en bij weg te wijmelen op een warme zomeravond.

2 gedachtes over “Bell X1 – chop chop