rodrigo-leao-songsand all the time
the world unwinds
i can’t deny
the way i feel
the truth is lost
beyond this lonely carousel

De Portugees, Rodrigo Leão, destijds een van de drijvende krachten achter Madredeus, is een veelzijdig componist. Hij werkte samen met o.a. Beth Gibbons (Portishead), Neil Hannon (The Devine Comedy) en Stuart Staples (Tindersticks) op zijn soloalbums, trad samen op met Ryuichi Sakamoto en Ludovico Einaudi. Zijn muziek werd o.a. gebruikt door filmmaker Pedro Almodóvar, die fan is van Leão. `Songs´ is een verzameling van zijn liedjes van de afgelopen 8 jaar, plus een tweetal nieuwe songs, speciaal voor dit album opgenomen.
leao en coDat zijn overigens niet de minste twee, namelijk de openingswals The Long Run (met Joan As Police Woman) en afsluiter Incomplete (met Scott Matthew). Scott Matthew zingt ook nog eens op het prachtige Terrible Dawn. Samen met Sónia Tavares zijn zij de enigen die twee keer langs komen op dit album. Tavares ken je misschien niet, maar het zou maar zo kunnen dat je na het horen van Deep Blue en Happiness meer van haar wilt weten van deze stem, die pure jazz is. Nog zo’n onbekende naam en vaste `collega’ van Leão is Ana Vieira, die we horen op het breed uitwaaierende en meeslepende Sleepless Heart. Neil Hannon is dan te horen op het devote Cathy en de markante en vertrouwde stem van Stuart Staples parlando’t zich op prachtige wijze door This Light Holds So Many Colours. Maar het absolute hoogtepunt bevind zich net over het midden van het album: het tergend mooie Lonely Carousel. Stem: Beth Gibbons (ik ken geen mooiere).

Leão beweegt steeds ergens in het niemandsland tussen rock, klassiek en filmmuziek en brengt ons een compacte verzameling jazzy popsongs van ongekende schoonheid.

release: 17-06-2013 (Glitterhouse)

5 gedachtes over “Rodrigo Leão – songs

1. Lekker hoor! Het is dat ik Cinema al heb met dat prachtige nummer van Beth Gibbons, anders was ik wederom alleen al voor dat nummer overstag gegaan voor deze plaat. Madredeus 2.0 blijft ook een fijne band trouwens en van ex-zangeres Teresa Salgueiro (ook op een album van Zbigniew Preisner te horen) heeft ook een hele mooie nieuwe cd uit:

2. het is natuurlijk geen verrassing voor mij dat jij dit kunt waarderen. toch vind ik het iedere keer wel weer bijzonder als jij (die ons soms de meest obscure dingen kan voorschotelen) laat blijken dat je dit soort toegankelijke en glad geproduceerd muziek ook kunt waarderen.
    maar ja, het is dan ook gewoon erg goed!

• oprechte emoties maken zelfs van een aal in een emmer snot een diepgravend dier🙂
      ja ik heb meerdere kanten die ik kan waarderen, de variatie vind ik broodnodig; alleen obscuur of alleen glad zou ik niet trekken….