Soma Compilation 21

Soma Compilation 21 (soma quality recordings)soma21cover

Soma is een graag geziene – of beter: gehoorde – naam in electronica- en technokringen. Klinkt misschien pretentieus om je eigen label soma “quality” recordings te dopen, maar het mag gezegd zijn dat er dan ook een heel aantal goede releases op dit label zijn verschenen. Onder anderen de eerste Daft Punk releases waren op Soma; daarnaast namen als Funk D’void, Silicon Soul en (latere releases van) The Black Dog. Dus als er een Soma-compilatie aankomt dan moet daar wel het een en andere aan moois op staan. Inmiddels zijn ze aan de 21ste editie toe van hun Soma Quality Recordings compilaties; de eerste kwam uit in 1994. Hier gaat het om een gemixte cd, waarbij wel nagenoeg de volledige tracks gebruikt zijn.

Terzake dan: welke muziek staat er op? Opener Tonality Of Night van Deepchord is stemmige dubby ambient; heerlijk dromerig met een minimale hypnotiserende beat als herinnering aan de werkelijkheid. M17 van Joe Stawars pikt heerlijk in op de track van Deepchord, met op een minimale beat gestoelde ambientklanken. Heiko Laux en Steve Rachmad steken dan een tandje bij met de warme minimal-techno van The Viking. Scottgrooves zit er dan tussen als een tussendoortje dat mij niet raakt, Mark Henning dig ik dan weer wel met de uplifting sounds van You’re Digging Into Me. Spanjaarden Pig&Dan en de in Duitsland residerende Brit Mark Reeve trekken het tempo weer een stukje op met de opzwepende klanken van Origami. Mark Reeve mag het daarna nog een keer solo doen met zijn track Dice: een hypnotiserende track die mij doet denken aan de sound van Plastikman. De man achter de decks van deze mix, Gary Beck, mixt er dan zijn eigen opzwepende track Algoreal in: indrukwekkend die stab-icm met de strings en die pompende beat.

Alex Under is de eerste in de mix die de meer onderkoelde minimal beats los laat en met onvervalste uptempo techno de mix verder opdrijft. Funk D’void komt er in met een knaller waarin een hoofdrol is weggelegd voor een majestueuze string, die een heerlijke break domineert. Silicon Soul neemt dan de fakkel na een tweede break over met de Matiaz Tanzmann (wat een heerlijke naam!) remix van “Right on Right on” en brengt ons droog en funky naar de finale track van deze mix-cd: Envoy van Seawall, in een ingehouden remix van Ricardo Villalobos.

Al met al een fijne mix-cd met een aantal sterke tracks en een goede opbouw, maar minder mag je ook niet verwachten van een label als Soma. Wat mij betreft hebben ze hun “quality” opnieuw bewezen.

4 gedachtes over “Soma Compilation 21

  1. Klinkt niet verkeerd, Theiz. Althans, ik heb alleen dat soundcloud-samenvattinkje gehoord. Maar heel speciaal vind ik het ook niet. Of zeg ik nu iets raars?

  2. Je moet hier een beetje je best voor doen Kees, het is allemaal wat droog en minimaal maar onderhuids gebeurd er wel wat.🙂

    • Nou, dan geef ik het nog eens een kans, want mijn ‘luisterhuid’ is wat dik, als het over techno e.d. gaat…😉

  3. maar gelukkig heb je een muzikaal zeer ruim hart om die dikke techno huid dan weer te compenseren. Ik vind zelf vooral het eerste stuk van de mix erg goed, ik houd van die ingehouden sound. Hooggtepunten voor mij zijn Gary Beck (wat een knaller van een track !) en Funk D’void. Maar ook de eerste drie tracks en de laatste (dieVillalobos remix) track zijn voor mij puur genieten.

Reacties zijn gesloten.