la liste week 26

Peter

Cocorosie: tales of a grass widow
27-05-2013 (City Slang/Konkurrent)

Eigenzinnig, exentriek, charmant en intrigerend. De zussen Sierra en Bianca Casady (CocoRosie), ooit de ongekroonde koninginnen van de freakfolk, weten zo’n beetje de meest uiteenlopende genre’s met elkaar te blenden op hun nieuwste album: van klassiek en opera tot hiphop, reggae en electropop. De zussen worden op dit album bijgestaan door Valgeir Sigurðsson en Antony Hegarty. In de traditie van Björk en Múm brengen ze een sterk en toegankelijk album (hoewel er nog genoeg gekkigheid valt te ontdekken). Thematisch confronterend (de dames strijden met de Future Feminists tegen het patriarchale denken dat de wereld nog steeds domineert en verantwoordelijk is voor veel ellende en misbruik). Volgende album met Kanye West?

Tungg: turbines
17-06-2013 (Full Time Hobby)

De folktronica van Tunng heeft zich in de loop van 5 albums (tegenwoordig wel zonder medeoprichter Sam Genders) ontwikkelt tot een fluweelachtige dromerigheid. Overwegend dubby, hier en daar licht-psychedelisch, spacey, maar overwegend warm en dromerig en altijd net niet te zoet. Een heerlijk en genuanceerd album dat onder de oppervlakte een enorme rijkdom herbergt. En: het meest consistente Tunng album tot nu toe.

Kodaline: in a perfect world
10-06-2013 (B-unique/RCA)

Meestal krijg ik een haat-liefde verhouding met bandjes als Kodaline. Enerzijds irriteer ik me soms aan de al te nadrukkelijke Coldplay/Snow Patrol referenties, anderzijds is het ook zo ongelofelijk lekker. En een voordeel: als ik dit in de auto aanzet vraagt mijn vrouw niet of ik iets anders op wil zetten… Dit is perfecte popmuziek voor onderweg, voor in de hangmat in de volle zon of voor saamhorige concerten in voetbalstadion. Nu Coldplay voor mij voorgoed heeft afgedaan kan ik me voorlopig hieraan laven, tot de Ieren zo groot zijn geworden dat ze net zo doods gaan klinken als Chris Martin en consorten, maar zover is het voorlopig nog lang niet. Hier wordt ik gewoon heel blij van.