la liste week 22

Peter

Nancy Elizabeth: dancing
22-05-2013 (Leaf)

Ik leerde Nancy Elizabeth kennen via Jan Willem Broek van Subjectivisten, die zowat verliefd is op deze dame. Hij schreef de afgelopen week al een uitgebreide recensie over haar derde plaat Dancing, waar ik maar simpelweg naar verwijs (ik kan het toch niet beter). Het album is vanuit een soort wanhoop tot stand gekomen, en dat hoor je er ook aan af: het is aangrijpend, duister hier en daar, intens. Voor iedereen die wel eens een pak slaag van de liefde heeft gehad.
Op haar bandcamp pagina kun je alvast luisteren.

Brazos: saltwater
28-05-2013 (Dead Oceans)

Tweede album van de band rond Texaan Martin Crane, die tussen het debuut (Phosporescent Blues) en deze plaat naar Brooklyn is verhuisd en een grotendeels nieuwe band om zich heen heeft verzameld, hetgeen resulteert in een fris en veelzijdig geluid, waar naast rock ook jazz, swing, krautrock en tropische klanken een plek krijgen. Ik vind de stem van Crane niet erg bijzonder (doet een beetje aan de zanger van The Shins denken), maar zijn teksten zijn heel beeldend. Geen album dat je meteen ondersteboven blaast, maar wel gewoon erg lekkere muziek, voor onderweg bijvoorbeeld.

Dame Flux: champagne
21-05-2013 (Rauwplaat/Konkurrent)

Ik vind het leuk, dat je roze taarten hebt gemaakt; ik vind het leuk, dat de maaltijd lekker smaakt; ik vind het leuk, dat je kleine zoontje heeft gepoept; ik vind het leuk, dat je je vriendje hebt ontmoet… ik vind het leuk, dat je gedanst hebt op het feest; ik vind het leuk, dat je naar Frankrijk bent geweest… vind ik leuk…. vind ik leuk…

Champagne is een heel leuk plaatje. Achter het pseudoniem Dame Flux gaat de Groningse zangeres en cartoon tekenaar Irene Wiersma schuil. Zij presenteert op dit album veertien luchtige en grappige electropop liedjes met Nederlandstalige teksten. Wiersma weet keer op keer alledaagse of zelfs lullige situaties zo te beschrijven dat er spontaan een glimlach op je gezicht wordt getoverd. Noem het naïef, noem het kitscherig, maar dan is het wel charmante naïeve kitsch. Champagne is fris, grappig, en zit ook nog eens gewoon goed in elkaar.


Theiz

Dantiez Saunderson & White Chocolat: Logarythm ep
(KMS/Epm)KMS119_medium

Jazeker Dantiez is familie van. Hij is de zoon van techno pionier Kevin Saunderson. En hij komt met een degelijk house plaat uit op zijn pa’s label KMS (toch ook wel een begrip is de techno/house wereld)

De ep bevat naast het origineel twee remixen van de titel track Logarythm. De “Original” mix wordt gedomineerd door een knallende four tot the floor beat en een repetieve sample, degelijk dansvloer materiaal met een mooi lange break die voor feest in de zaal garant staat. De house of virus remix is een stuk minimaler qua invulling, meer beat gericht. En de moddervette dreigende sub bas schept een zweterig sfeertje in de track. De Oxygen Junkies remix vind ik de minste van de drie. Zeer dansvloer gerichte release (kan ook werken onderweg in de auto)

Token: Introspective (mixed by Kr!z)
(Token/Epm) release 17 juniintrospective

Introspective is een gemixte compilatie van het beste uit de Token catalogus. Token staat voor iets wat donkeren vrij minimale techno met gevoel voor sfeer en “melodie”. Deze mix laat dat dus ook horen. Minimale soms wat donkere techno. Afwisselend is de sound kil of wat warmer, maar nergens heel uitbundig. Alles blijft beheerst. Daar zit de kracht van de Token sound,de onderhuidse spanning, het gevoel nu bast het los… maar dan komt het toch niet…

deze podcast geeft een heel goed idee van de Token sound:

Hadouken: Every Weekend
(Surface Noise/Konkurent)every-weekend

Dit cdtje is me door peter in de handen gedrukt, het is electronisch dus het zou wellicht iets voor mij zijn. Hadouken hant kwa sound in tussen hitgevoelige pop, dubstep en heeft een lichte industiele inslag. Korn is ook bezig met dubstep en het is gelinkt aan Drum&Bass dus dat zou in theorie moeten kloppen. Helaas gaat dit genre op een paar uitzonderingen na volledig langs mij heen. Houd niet weg dat ik dit album niet slecht vind. het doet mij denken aan oude dingen van Circle of Dust uit 1998, dat vond ik alleen wel  beter.

dit is Hadouken nu:

dit was Circle of Dust in 1998:

10 gedachtes over “la liste week 22

  1. Nancy Elizabeth leerde ik ooit – al langer geleden – ook kennen via JW. Zijn loftrompet kan ik alleen maar delen. Deze vrouw maakt prachtige folk. Ik was dus ook erg benieuwd naar haar nieuwe album en opnieuw schreef JW een betoverende recensie. Ik moet even wennen aan deze plaat: vooral in het begin is het soms (voor haar doen) erg vol, maar de tweede helft is dan weer wat kaler en lijkt meer aan te sluiten bij het eerdere werk (of hoor ik dat verkeerd?). Tegelijk vind ik het alleen maar dapper dat zij in haar omstandigheden zo op zoek is gegaan naar een andere wijze van werken. En deze plaat ga ik nog vaak draaien – al is het dan maar via Bandcamp…😦

  2. Champagne is idd grappig Peet. Ik dacht eerst Sesamstraat voor volwassenen, maar het blijkt dat het kinderen ook erg aanspreekt zie dit filmpje:

    • Het spijt me, maar ik vind die mevr. Flux helemaal niet grappig. Doe me dan maar Weerthof of Meindert Talma als het over Nederlandstalige ‘leuke’ muziek gaat. Als we het trouwens over de muziek hebben, vind ik bij deze dame de lulligheidsfactor ook veel te hoog.
      Ik was hier graag positief over geweest op deze vrolijke dag, maar het lukt me niet.

      • Zijn wij het ook weer eens eens, Kees.🙂 Ik ging vol goeie hoop naar de mevrouw Flux luisteren, maar vond het allemaal erg plastic klinken.
        Die Nancy Elizabeth zal ik nog eens beluisteren trouwens. Heb ‘m een keer gehoord. Vond het mooi, maar was nog niet zo enthousiast als bepaalde andere mensen hier op of bij Mousique.

      • Ik moest zelf aanvankelijk een beetje aan die klassiek geschoolde stem van Nancy wennen, maar toen dat gebeurd was, werd het totaal één caleidoscopische schoonheid!!🙂

  3. Prachtig album van Nancy Elizabeth! Simon Says Dance lijkt trouwens wat invloeden te hebben van Melodies & Desires in de mix met Dance Dance Dance van Lykke Li. Zou ze fan zijn?

    • Steve Reich, Arvo Pärt, Leonard Cohen, Fairport Convention, James Blackshaw en Judee Sill zijn van invloed op haar geweest. Een luchtig indiepop/folktronica vlindertje als Lykke Li zal haar vermoed ik ijskoud laten…

  4. Pingback: File under Techno 2 (the ep edition) | mousique.nl

Reacties zijn gesloten.