Quinoline Yellow – Palisademount EP

Quinoline Yellow: Palisade Mount ep (EPM/Touching Bass)Quinoline Yellow

Quinoline Yellow is het alias van Luke Wiliams, die al platen uitbracht op SKAM recordings (bekend van ondermeer Boards of Canada en het Autechre-project Gescom) en op zijn eigen label Uchelfa.

Palisade Mount is een ep geworden, die imho de sfeer ademt van de IDM van eind jaren ’90/begin 2000. En daar is helemaal niets mis mee, als het goed gedaan is zoals hier. De ep opent met een massieve Four-To-The-Floor beat, met daar over een ritmische melodie en (yes, yes!): een paar 303-bleeps. De track bouwt fijn op met subtiele percussie, freaky filtering en het langzaam inkleuren van het palet. The Recital Of Dolwen Fields doet mij denken aan Autechre, maar ook aan Arovane. Hectische breakbeats en een hemelse basmelodie (het hangt ergens tussen een baslijn en een melodie in), subtiel afgewerkt met ijle strings en spacy geluidseffecten. Congregation klinkt ook als een instant klassieker en haalt veel herinneringen naar boven: uplifting melodie, uptempo hiphop beat en een paar leuke breaks. T6 AX doet heel erg terug denken aan de eerste twee Autechre platen (imho de beste van Autechre) en dat is dus bedoeld als een compliment. Afsluiter Argon Of August sluit de plaat af met een wat venijniger electro-beat en een hyperactieve melodie.

Vernieuwend kun je dit ep-tje niet noemen, maar het zit goed in elkaar en ik krijg regelmatig een glimlach van herkenning op mijn smoel als ik er naar luister; dik in orde dus.

2 gedachtes over “Quinoline Yellow – Palisademount EP

  1. Fijn stukkie Theiz! Quinoline Yelllow is altijd al het getalenteerde neefje van Autechre geweest. Op zich zijn de geluiden herkenbaar (of niet vernieuwend), maar ik vind dat Luke het altijd in een fris en origineel jasje weet te gieten. Sprankelende IDM.

  2. Zeker een mooi stukje! Verder weet ik te weinig van dit genre af om te horen of dit nog iets toevoegt. Ik vertrouw me daarom geheel toe aan jullie inzichten. Dat neemt niet weg dat ik zoiets niet zo snel zal aanschaffen (ook na de zomer niet😉 ), omdat het me niet zo raakt.

Reacties zijn gesloten.