recensie: Atlantic Attraction: home (ep)

Cover HomeAtlantic Attraction is een kwartet jonge Leidenaren (Kevin de Haas, Joris van der Poel, Arend Lakke en Sibren Huijsmans) die je zou kunnen bestempelen als de ideale schoonzonen van de poprock. Keurige liedjes met een kop en een staart, een flinke dosis pathetiek, serieuze toon, en niet teveel weerhaakjes. Het perfecte voorprogramma voor The Boxer Rebellion, want zo klinken ze ook wel een beetje. Niet bijster origineel zul je denken. Maar dat hoeft wat mij betreft ook helemaal niet, dit is namelijk helemaal in mijn straatje. De jongens doen het nog goed ook, zo goed dat ze vorig jaar – net 2 singles uit – al de Grote Prijs van Zuid-Holland wonnen. En nu is er dan de ep Home, in eigen beheer uitgebracht.

De band is niet op zoek naar snel succes, zo lijkt het; niet voortijdig een full-length album uitbrengen waar dan maar vier sterke nummers op staan en de rest is opvulling, waardoor het geheel dan naar middelmatig niveau afzakt. Persfoto1  HD2Daar hebben we er helaas al meer dan genoeg van. Nee, wijselijk wordt ervoor gekozen die vier sterke nummers op een goed verzorgd ep-tje uit te brengen, zonder opvulling. Die full-length komt vast nog wel een keer en als het ze dan lukt om de kwaliteit van dit ep-tje vast te houden en uit te bouwen naar een stuk of 12 songs, dan maak ik een diepe buiging. Voor nu: een veelbelovende jonge band die je gehoord moet hebben. Waarom naar Engeland afreizen om The Boxer Rebellion of Airship te zien of naar Amerika om Young The Giant te horen als we dit zelf in huis hebben?

05-04-2013 (eigen beheer)

Je kunt de EP beluisteren via Bandcamp of bestellen via de website van de band.

dit is het eerste liedje op de ep, Another One Saved:

en dit is een van hun eerdere singles (niet op de ep), Think This Over:

4 gedachtes over “recensie: Atlantic Attraction: home (ep)

1. Hulde Peter hoe jij toch altijd weer een fijne neus hebt voor nieuw (Nederlands) talent.
    Dit zijn twee fijne liedjes. Inderdaad, allemaal niet zo origineel, maar wel meer dan aardig. Het doet me ook wat denken aan het werk van Arjen van Wijk c.s.
    Ik vind dat nieuwere liedje ook beter dan het oudere. Maar de clip van de eerste vind ik weer een stuk minder, om niet te zeggen onsmakelijk. En als het over gooien met eten gaat, dan deed Travis dat ooit al een stuk beter (daar ging tenslotte een inktvis door de lucht)….

2. ik heb trouwens hierboven nog even een linkje toegevoegt naar de Bandcamp pagina van de band, zodat je alle 4 de nummers kunt beluisteren.