3 keer Muziekodroom

3 keer Muziekodroom:

Muziekodroom in Hasselt is een begrip in het clubcircuit;l heel wat jaren programmeren ze hier een wijde reeks aan artiesten, van grote namen tot beginnende bands. Ik mocht hier eind april/ begin mei drie maal te gast zijn bij telkens zeer verschillende concerten.

1. 25-04-13 Maya’s Moving Castle, Blackie and the Oohoos & Lilli GraceLilli grace mod

De reden dat ik deze avond bezocht was Lilli Grace; deze zusjes uit Oostham mochten als minst bekende act de avond openen. Ik heb de dames eerder aan het werk gezien in Beringen (zie dit verslag) en toen was ik zeer aangenaam verrast. Piano, cello, een bak electronica en twee stemmen, meer moet dat niet zijn. De mooie liedjes van vorig jaar zijn er nog, de arrangementen zijn wat strakker geworden en wat mij vooral opvalt is dat hier een veel volwassener band op het podium staat. Door de ervaring die ze het afgelopen jaar hebben opgedaan heeft hun live-act aan kracht gewonnen. Ik merk dat de – de juist door hun eenvoud vaak sterke arrangementen – hier en daar uit enthousiasme iets te vol zijn gestopt, maar dat is een kwestie van smaak. Ik heb opnieuw enorm genoten van deze jonge beloftevolle band.maya mod

Daarna was het de beurt aan de meest bekende band van de drie: Maya’s Moving Castle. Zoals de bandnaam al doet vermoeden, juist ja, een band met een frontvrouw. Deze band heeft al redelijk wat airplay gekregen op Studio Brussel met hun single “War”. Het was zonder meer een OK optreden, maar minder mijn ding door de in reverb gedrenkte sound die hier en daar daardoor wat verdronk. En ook de aan Kate Bush en Florence and the Machine schatplichtige feeërieke podiumact is niet mijn ding.blackie mod

Blackie and the Oohoos – wederom een band rond twee zussen – mocht de avond afsluiten met hun stemmige donkergekleurde tonen. Ze openden met de titeltrack van hun album Songs: For Two Sisters. Heerlijk minimaal met lome drums, een dreigende bas en een gitaar bespeeld met bottleneck. Het werd een heerlijk stemmige en donkere set die de avond tot een mooi slot bracht.

2. 28 – 04 -13 Deadelus (support LTGL)

Op zondagavond was ik opnieuw van de partij voor een avondje op hip-hop gestoelde elektronica, tijdens een kleinschalig optreden in de bar van Muziekodroom. LTGL

LTGL (Ashley Morgan) een jonge Hasseltse producer, mocht de zaal opwarmen, en dat deed hij met verve: mooie sounds en stemmige strings. En vette beats, een beetje hip-hop, een beetje drum&bass en een beetje techno. Dit alles duidelijk met heel veel plezier gebracht. Op zijn Soundcloud staat: “Just want to make music.” Nou dat heb je gedaan Ashley en wij hebben er van genoten.deadelus mod

Daarna was Deadelus aan de beurt, die voordat hij begon LTGL nog even hartelijk bedankte. Deadelus gaf ons een moddervette set gevuld met hip-hop, drum&bass en andere soms pompende dan weer hyperactieve mengvormen van bovengenoemde stijlen. Leuk detail was de wat ongewone controller (de Monome) die hij live gebruikt. “Monome” is een merk controllers dat sinds zijn introductie in 2006 een onmiskenbare invloed heeft gehad op de elektronische muziekscene.

3. 04-05-13 Daan

daan modOp 4 mei trok ik opnieuw naar MOD voor een optreden van Daan, een grote naam in België/Vlaanderen De grote zaal was dus ook goed gevuld. Daan toert rond om zijn nieuwe album “Le Fanc Belge” te promoten. De band was goed op dreef en ze begonnen direct met een stevig nummer dat stond als een een huis: Vette sounds, maar ook spannend. Daan heeft de gave om avontuurlijke muziek te maken die toch een groot publiek aanspreekt. Aan de ene kant ook wel jammer dat Daan zo’n groot publiek aanspreekt, want helaas stonden er ook veel niet puur muziekliefhebbers in de zaal die vrolijk door de wat stillere passages heen babbelden en pas enthousiast werden wanneer er een hit ( Acces, Icon, Swedish designer Drugs, Housewife) gespeeld werd. Gelukkig werden er voor het grootste deel meer uptempo nummers gespeeld en hebben we volop kunnen genieten. Een prachtige avond met heerlijke muziek om dit trio af te sluiten.

Deze trio-concertbespreking laat heel goed zien hoe divers de Muziekodroom is en waarom het zijn positie als gevestigde waarde in het Limburgse, waarom niet gewoon Vlaamse, (pop) muzieklandschap verdiend. Verwacht je er dus maar aan dat deze naam regelmatig langs blijft komen op Mousique.

2 gedachtes over “3 keer Muziekodroom

  1. Leuk verslag, Theiz! Ik lees hier de nodige JW Broek-acts, of heb ik het mis?
    En ene Wim B. is altijd behoorlijk enthousiast over Daan. Mooi hoe het hier weer samenkomt – ja mensen, ik ben in een verbindende bui…😉

Reacties zijn gesloten.