06-05-13 Max Richter CCHA (support Christina Vantzou & Little Prism Ensemble)

Na een drukke dag heerlijk genieten van rustige minimale klassieke composities van Max Richter; normaliter zou je dan denken: met een goed glas en gedimd licht in je favoriet zetel. Op Maandag 6 mei kreeg ik echter de kans om het vanuit een geriefelijke zetel in het Cultureel centrum in Hasselt live mee te maken!vantzou

Christina Vantzou opende het concert samen met het Little Prism Ensemble. Ze brachten een combinatie van akoestische instrumenten, met een lichte toets elektronica en leuke stemkunstjes (al dan niet ondersteund door elektronische effecten). Het elektronische aspect van de muziek vond ik niet zo goed ingebed in de rest, het was te veel een dingetje tussendoor en vormde m.i. geen geheel met de rest van de muziek. Een euvel dat ik helaas al meer heb ervaren bij artiesten die op het raakvlak van klassiek en elektronisch opereren. Ondanks dit minpuntje was het toch een mooi optreden en een waardige opener voor Richter.richter

Max Richter speelde ook niet alleen deze avond maar met een groep strijkers (cello en viool). Anders dan Vantzou was bij Richter de focus duidelijk op de klassieke muziek en gebruikte hij enkel op sommige momenten elektronische aspecten om dit aan te vullen. Op een wat langer ambient-intro (en de hier voor genoemde aanvullingen) na was het overwegend piano en strijkers tijdens dit optreden. Mooie warme klanktapijten met een pluim voor het zaalgeluid (wat altijd erg goed is in het CCHA). Zoals boven al vermeld was ik moe en heb ik heerlijk kunnen mee zweven op de gelaagde muziek van Richter. Vakkundig stapelde het ensemble laag na laag op elkaar en bouwde de hele setlist op naar een prachtig hoogtepunt.

Weer een mooi avondje muziek in Hasselt…

4 gedachtes over “06-05-13 Max Richter CCHA (support Christina Vantzou & Little Prism Ensemble)

  1. Jij woont op een goede plek, Theiz!
    Mooi verslag. Speelde Richter nog zijn variaties op de Vier Jaargetijden van Vivaldi?

    • merci Kees bij mijn weten geen vier jaargetijden, maar ik ken die stukken ook niet heel erg goed.

  2. Nou Theiz, dat is wel één van de bekendste moppies klassieke muziek hoor!

Reacties zijn gesloten.