recensie: Michel Banabila – gardening

gardeningGardening is feitelijk musique concrète: alledaagse omgevingsgeluiden (found sounds) worden electronisch bewerkt om een collage-achtige compositie te creëren. Tegenwoordig wordt dit genre vaak `field recordings’ genoemd, maar dat is toch net iets anders en gaat hier bovendien niet helemaal op: Banabila heeft de geluiden daarvoor teveel bewerkt en er tevens hier en daar extra klanken aan toegevoegd.
Toch houden de composities wel een `field-recordings’ achtige sfeer: je hoort een breed palet aan min of meer herkenbare `natuurlijke’ geluiden: ritselen van bladeren, veeggeluiden, voetstappen over verschillende ondergronden, krakende bomen, piepende scharnieren, spelende kinderen, vogeltjes, verkeersgeluiden op de achtergrond, zagen en kappen van hout, allerlei tuingereedschap, hamergetik, de ratelende rotorbladen van een grasmaaimachine (gokje), regendruppels, de wind, onweer, etc.
Banabila ordent deze geluiden zo dat er ritmische patronen worden gevormd, dat het muziek wordt. Vervolgens kleurt hij het geheel verder in met subtiele electronische geluiden en klanktapijtjes. `Digitaal tuinieren voor gevorderden’, schreef Jan Willem Broek er vorig jaar over.

gardening inside

Banabila bracht het album vorig jaar dus al uit, maar toen alleen als digitale download. Inmiddels is het album alsnog in een gelimiteerde cd-uitgave van 100 stuks beschikbaar (op=op dus), en dan aangevuld met 6 naadloos in elkaar overgaande remixen (exclusief voor de cd-versie) door Machinefabriek, Radboud Mens, Peter van Cooten, Naoyuki Sasanami, Lukas Simonis en Zenial.

Bestellen kan hier. Luisteren kan hier (excl. de extra remixen dus)

(Tapu records)

3 gedachtes over “recensie: Michel Banabila – gardening