dubbelrecensie: At The Close Of Everyday (monsters) & ME (drone/de nieuwe wereld)

At The Close Of Everyday – monsters 19-04-2013 (Volkoren)

monstersToen ik vorig jaar vernam dat Minco Eggersman en Axel Kabboord samen hadden besloten om weer bij elkaar te komen als At The Close Of Everyday, na een lange sabbatical, en dat er dit jaar nieuw werk zou uitkomen, was ik zeer verheugd. De twee hebben namelijk in de loop van hun ruim 10-jarig bestaan een reeks albums uitgebracht die ik koester: If You Spoke To Me (debuut ep), Zalig Zijn De Armen Van Geest, The Silja Symphony, De Geluiden Van Weleer (liedboek voor de mensen) en Troostprijs, ik heb ze allen in de kast staan, vaak in bijzondere edities (want daar is Volkoren goed in).

Ik zal u eerlijk bekennen dat ik aanvankelijk enigszins teleurgesteld was dat Monsters, het `nieuwe’ album, helemaal niet nieuw zou zijn, maar dat het meer een `sticks and stones’ album zou worden, met niet eerder of alleen los uitgebracht materiaal en een aantal nieuwe of alternatieve opnames van oude songs. Zo kan ik het ook, dacht ik, je fans geld uit de zak kloppen voor iets dat totaal overbodig is. Dit gebeurt natuurlijk aan de lopende band, zeker bij de grotere platenmaatschappijen. Ik ben ook niet zo’n doorgeslagen fan die zelfs ieder verzamelaartje of b-kantje waar iets van de band op staat persé moet hebben. Live-albums vind ik over het algemeen ook maar onzin (daarvoor ga ik toch wel naar een concert). Mijn verwachtingen van Monsters waren dus op zijn zachts gezegd nogal lauw.

Maar ik moet daar echt op terug komen. Monsters is met zorg in elkaar gezet en is echt de moeite waard! Zelfs de kruimels van de ATOED tafel blijken vaak ware pareltjes.

at_the_close_of_every_dayAgain, I Need To Break Your Heart is zo’n parel. Een stuk langzamer, ingetogener en langer dan het origineel op Troostprijs, maar deze versie steekt het origineel met gemak naar de kroon. De bridge (see my endeavors…) – met Maartje Nijkamp (die haast klinkt als Julee Cruise) – is van een ongelofelijke schoonheid.

Het absolute hoogtepunt van het album is wat mij betreft echter de Doemaar cover Is Dit Alles. Op De Geluiden Van Weleer stond al een prachtige cover van de groep (Bang), maar deze overtreft die misschien nog wel: Is Dit Alles, een overbekende Doemaar song, wordt door Minco en Axel overtuigend naar de eigen hand gezet; het ademt de sfeer van de stevigere nummers op Troostprijs, Minco (die over het algemeen vooral ingetogen en pastoraal klinkt) zingt hier losjes en met meer kleur dan ik van hem gewend ben. Als dit een voorproefje is van wat de band nog voor ons in petto heeft dan zeg ik: kom maar op!
Verderop volgt trouwens nog een andere verdienstelijke Doe Maar cover (Pa).

Natuurlijk staan er ook een aantal `overbodige’ dingen op dit album, zoals bijvoorbeeld September Grass in een live-uitvoering (met een heerlijk wringende bijdrage van Dave Eugene Edwars op gitaar). Een prachtige uitvoering, maar die stond ook al op het live-album/dvd The Sound Of Someone Watching Me. Of de Kettel remix van Zalig Zijn De Armen Van Geest (van het remixalbum Leaves You Puzzled). Maar dat is geen echt probleem, dat zijn precies de albums die ik niet heb, dus het komt eigenlijk wel goed uit. En er staat genoeg prachtigs op het album dat dit compenseert. Carnivore is zeker ook nog noemenswaardig: een `klein’ liedje dat in het filmische instrumentale begin wat doet denken aan Minco’s soundtrack-werk en zich na verloop ontpopt als een typisch ATOED liedje met zijn lage meerstemmige zang en houterige ritme.

Op Monsters zijn gastbijdragen te horen van Spinvis, David Eugene Edwards (16 Horsepower, Wovenhand), Kettel, Joost van ’t Hoff en Maartje Nijkamp.
De vormgeving is zoals gewoonlijk weer bijzonder: een kartonnen insteekhoesje bevat prachtige onderwaterfotografie van de Japanse fotograaf Fukuma Umi en de jewelcase is bekleed met een goudkleurig spiegellaagje: je eigen spiegelbeeld wordt zo de coverphoto.


ME – drone/de nieuwe wereld 19-04-2013 (Volkoren)

droneMinco Eggersman is een bezige baas. Niet alleen speelt hij in diverse bands (o.a. ATCOED, TSTGU), runt hij een platenlabel, werkt geregeld samen met andere artiesten en brengt hij af en toe een album onder zijn eigen naam (ME) uit, hij componeert ook nog regelmatig soundtracks. Er is een vruchtbare samenwerking ontstaan tussen Minco en filmmaker Jaap van Heusden. Van Heusden maakte clipjes voor Minco en Minco componeerde de filmmuziek voor een viertal films van van Heusden: Ooit, Win/Win, Drone en De Nieuwe Wereld. De soundtracks van Ooit en van Win/Win kwamen eerder al uit op cd; die van Drone en De Nieuwe Wereld zijn nu gezamenlijk op 1 cd uitgebracht.

Drone is een televisiefilm waarin voormalig F16-piloot Victor Doomen werkzaam is als drone-piloot, iemand die op afstand een onbemand gevechtsvliegtuig moet besturen vanaf een Nederlandse legerbasis. Door de afstand lijkt er sprake van onthechting, maar dat blijft niet zo.

de nieuwe wereldDe Nieuwe Wereld (onlangs nog te zien op het IFFR in Rotterdam) is een liefdesverhaal tussen Mirthe (een schoonmaakster) die in het aanmeldcentrum voor asielzoekers bij Schiphol de Afrikaan Luc ontmoet. Een film over grote emoties, door van Heusden beeldend en overtuigend gebracht.

De filmmuziek van Minco is heel beeldend en sfeervol. Hij maakt gebruik van een ongelofelijk arsenaal aan instrumenten en instrumentjes. De plaat is overwegend instrumentaal natuurlijk, maar op de soundtrack van Drone wordt hij een aantal keer vocaal bijgestaan door Blaudzun.

De Nieuwe Wereld is a.s. zaterdag (20 april) te zien op Nederland 2 (20:25u). trailer
Drone is al eens uitgezonden in de serie `duivelse dilemma’s’ en via uitzending gemist te zien.

3 gedachtes over “dubbelrecensie: At The Close Of Everyday (monsters) & ME (drone/de nieuwe wereld)

  1. Ik had eerlijk gezegd ook gehoopt op echt een nieuw album van atcoed, maar ben toch wel blij met dit album – alhoewel ik het meeste al had.
    Die versie van ‘I need to break your heart’ staat trouwens op De Speech 01 dag/nacht. De gasten van LPG hadden ooit een fraai project, waarbij ze cd’s uitgaven in een mooie doos (op 7 inch formaat), met mooi artwork. In deze serie verscheen ook ‘The Village’ van LPG. https://mousique.wordpress.com/2012/03/17/recensie-lpg-the-village/ Maar goed, ik dwaal af. Op ‘Dag/nacht’ hebben LPG, Alamo Race Track, Herrek en dus atcoed allemaal een nummer in een ‘dag-versie’ en een ‘nacht-versie’ uitgebracht. Een mooi project ‘Again I need to break your heart’, dat dus ook op ‘Monsters’ verscheen is een nacht-versie…
    Ik vind trouwens die Doe Maar-covers ook meesterlijk, waarbij ik juist die van ‘Pa’ het meest waardeer, maar dat komt, omdat ik dat ook bij Doe Maar gewoon een mooier liedje vind (met heel veel herinnerigen ook!).
    Die filmmuziek van Minco Eggersman vind ik wat minder dan het werk van atcoed, best leuk, maar te schetsmatig, teveel sfeer en te weinig melodie. Behalve als het een liedje wordt zoals met Blaudzun of als hij zelf zingt.

Reacties zijn gesloten.