De W-Factor: Koningsliedjes

willemalexander“De W van Willem De W van wakker, stamppot eten”

“De W van wij zijn een met elkaar
Met de schouders naast elkaar”

Het koningslied is af. De W van wanhopig zoeken naar rijmwoorden, saamhorigheid en identiteit. Waar sommigen deze saamhorigheid uitstekend zullen ervaren in dit lied, ervaren veel anderen de saamhorigheid in het gezellig gezamenlijk afkraken ervan. Het resultaat is uiteindelijk weer verdeeldheid. Nou zijn we op Mousique vast in staat om met hilarische retoriek dit nieuwe koningslied de grond in te boren. Maar wellicht is dat wat makkelijk. Bovendien zijn de stukjes songtekst hierboven al hilarisch genoeg.

Het is tijd voor een fris positief tegengeluid. Laten we doen waar we goed in zijn: laten we een draadje opzetten. Er zijn genoeg mooie koningsliedjes gemaakt.

Ik trap af:

Als alternatief voor de geliktheid van het ons koningslied: King-a-ling-a-kling!!!

There is a kingdom, there is a king. And he lives without and he lives within

Make may for the last king of May
And make a cardboard crown for him
And make your voices one
Praise the crazy mother’s son, who loved his life

69 gedachtes over “De W-Factor: Koningsliedjes

  1. Heel goed idee, Daan! En een fraai drietal!!!

    Ik trap af met de enige echte Willem, de Vader des Vaderland: Willem van Oranje. Zijn laatste woorden waren ‘Mon Dieu, mon Dieu, ayez pitié de moi et de ce pauvre peuple,’ hetgeen vertaald wordt met: ‘Mijn God, Mijn God, wees mij en dit arme volk genadig’. Een toepasselijke tekst als het over het Koningslied van Ewbank c.s. gaat natuurlijk😉
    Cold War Kids (wie anders?!) zingen hier aangrijpend een aangrijpend liedje bij. Ik denk daarbij niet alleen aan het historische perspectief van de eerste Oranje, maar ook dhr. Teeven mag het best op de lippen nemen… Ach, wie niet?!

    • Onnavolgbaar hoe je hier via Willem van Oranje, Fred Teeven en John Ewbank uiteindelijk uitkomt bij wat je bij voorbaat toch al wilde zeggen. Dat kan alleen een dominee🙂

      • En heb je ook door hoe ik hier subtiel de bijna stilte rond Cold War Kids probeer te verbreken?
        Hé, wacht, hebben die niet een liedje voor de Prins van het Watermanegement? Inderdaad:

  2. Mag natuurlijk ook best een beetje stevig, toch? Leuk clipje trouwens…

    En een beetje Joodse reggae is ook altijd leuk:

    Als tegenwicht tegen al te veel joligheid:

    En als voorlopige uitsmijter, een kort instrumentaaltje van Mogwai:

  3. als we dan op zoek zijn naar een licht-theatraal stuk met een grote rol voor piano en strijkers, neem dan deze: requiem for a static king part 2 van A Winged Victory For A Sullen. Ik zie het koninklijk paar al de kerk binnen schrijden op deze klanken. dit is pas koninklijk!

      • nou nou Kees, alles beter dan die Ewbank-rommel, en dit nummer komt trouwens wel van het laatste goede album van Coldplay…

      • Nou moe, de grootste Koudspeel-criticaster begint ook terug te krabbelen…😉
        Vooruit, in het kader van de W van Werdraagzaamheid, slik ik mijn fittie hierover in, al is het maar omdat Coldplay dit lied eigenlijk geschreven had voor Johnny Cash, maar die ging toch eerder ‘hemelen’…

  4. Goed, nog eentje en dan ga ik maar eens door met mijn preek…
    Kijk, uiteindelijk is er maar één echt de koning in Huize Oranje: MAXIMA!!
    Daarom:

  5. Er is natuurlijk maar één echt koningslied en dat is en blijft Het Wilhelmus. Daar gaat het trouwens ook al over een koning, die van Hispanje. Laat Galaxie 500 daar nu ook al over zingen:

  6. At the end of the day
    Ain’t nobody else
    Gonna walk in your shoes
    Quite the way that you do
    So be at Peace with yourself
    And keep a spring in your heel
    And keep climbing that hill
    And be at Peace with yourself

  7. Ik zie onze als koning zeker niet als een clown. Maar het gevoel van eenzaamheid dat in dit mooie liedje van Emeli Sandé wordt uitgedrukt, zal af en toe wel herkenbaar zijn voor hem, vrees ik:

    • Goed, JW, dat je ook aandacht voor de koningin hebt. Daar sluit ik me graag bij aan:

      • als ze minder geld gaan verdienen en wat van hun miljarden in Nederland willen steken om zo ook echt deel uit te maken van crisis mogen ze blijven hoor….

      • Tja, als we dat principe gaan hanteren, mogen er samen met hen nog heel wat miljonairs het land uit… Een beetje koningshuis of adel moet natuurlijk wel wat te verteren hebben. En ik heb liever zulk ‘oud geld’ dan die nieuwe rijken…
        Dit vraagt om een liedje:

      • Misschien hebben we een andere mensvisie, maar wat mij betreft heeft ieder mens een voorbeeldfunctie😉

      • Natuurlijk heeft iedereen in zekere zin een voorbeeldfunctie, maar als staatshoofd vertegenwoordig je een heel land en mag het voorbeeld er best dikker bovenop liggen (ik snap niet dat ik deze aan het uitleggen ben eigenlijk). Noem dan eens één goede reden waarom zij het niet met 2 ton zouden kunnen stellen. En dat los wat ze sowieso al van de staat naar binnen mogen harken (personeel, woning, reizen, etc).

      • Beetje jammer dat de waarde van het koningshuis in pegels uitgedrukt moet worden. Als ik zie wat kortademige politici en corrupte bankdirecteuren aan pegels opstrijken, dan zijn ze bij de Oranjes een stuk beter besteed: een recent onderzoek wijst uit dat meer Nederlanders vertrouwen in hen hebben dan in de politiek. Een stuk stabiliteit, verbinding met het verleden én een spiegelfunctie (ook naar de politiek) is gewoon onbetaalbaar!

      • Zoals Theo Maassen terecht zei: het is een hoop geld voor een beetje maizena. Ik begrijp dat gedweep met het koningshuis niet zo. Ik zeg niet dat we beter af zijn in een republiek, maar voor hetgeen zij doen vind ik het meer dan terecht dat geld ter sprake komt, zeker nu een groot deel van de bevolking geen werk heeft en niet of nauwelijks meer rond kan komen. Zou een mooi gebaar zijn. Een stuk stabiliteit? (stuk nog wel) Ze zijn er altijd, meer niet. Verbinding met het verleden? Heb jij hen daar voor nodig??? Koop een geschiedenisboek. Een spiegelfunctie (ook naar de politiek) is gewoon onbetaalbaar! Sorry, maar hier kan ik alleen hard om lachen. Die functie hebben ze allang niet meer. En wat voor spiegel houden ze de mensen in de crisis voor? Knip wat lintjes en je wordt vanzelf miljonair?
        Natuurlijk kan je er bankdirecteuren bij gaan halen -een zwaktebod overigens- maar die hebben zoals jij zegt nooit die spiegelfunctie naar een heel land. Dat zijn gewoon schurken die op andere manieren aangepakt moeten worden. Appels en peren.
        Ik vind het best dat je zo’n Oranje fan bent, maar er is genoeg reden voor kritiek of in ieder geval een andere mening/geluid.

      • Hè jongens, probeer je een beetje saamhorigheid te creëren hier, gaat het weer mis.

      • Natuurlijk mag jij je mening hebben – heb ik dat ontkend?
        Nog één argument dan: de rol van de koningin in het formatieproces. Nee, dat moest anders afgelopen jaar. Daar had de Tweede Kamer Hare Majesteit niet meer voor nodig. Je hebt gezien waar dat toe leidt: in een elkaar geflanst regeerakkoord, waar helemaal niets van terechtkomt.
        En een constante lijn met onze historie vergelijken met een geschiedenisboekje lezen, is dan geen appels met peren vergelijken?!
        Maar goed, hiervoor had Daan zijn draadje niet opgezet. Ik gooi er maar gauw een liedje tegenaan, hetgeen aardig in jouw straatje past😉

      • Ik vind het prima als jullie discussiëren hoor. Alsof ik alle muzikale bijdragen nog kan volgen.😉 Ik deed enkel en alleen een observatie over hoe ironisch het is dat er ook hier weer verdeeldheid ontstaat.😉

  8. Nu een oranje banner met ‘Sorry’ ons blog siert, kan ik niet anders dan daar een muzikale voetnoot bij te plaatsen. Sorry, mensen!

  9. Bij de tekst van het refrein van ons koningslied, moest ik toch even denken aan de tekst van dit liedje:

  10. Zo en ik vind het nog een lekker nummer ook. Snoop Dog reincarnated in Snoop Lion.

    • Ik ook. Niet alleen hier trouwens. Ik ben ook best benieuwd naar zijn mening over Cold War Kids, om maar eens wat te noemen. De man heeft het gewoon beredruk, geloof ik…

  11. dit is wel een mooi lied en een waardig afscheid voor onze Koningin. ik stel voor dat dit gezongen wordt en dat Willem zichzelf eerst maar eens moet bewijzen voor ie ook zo’n mooi eerbetoon verdient…

Reacties zijn gesloten.