recensie: Hem – Departure and Farewell

hem - departure and farewellDeparture and Farewell van Hem is zoet. Mierzoet.

Departure and Farewell staat vol met brave folkliedjes over afscheid, het missen van je familie, beschermengelen en vogeltjes. ‘Pseudopoëzie’, ‘poëzie van een zestienjarige scholier  die voor het eerst een gedichtje schrijft’. Deze kritiek werd hier op Mousique eerder eens geuit op The Innocence Mission. En jawel, niet toevallig kwam ik Hem via onze eigen huisband op het spoor. En een vergelijking valt ook best te maken.

Net als The Innocence Mission, kan Hem mij met alle zoetheid en braafheid erg boeien. Hem gebruikt wat meer instrumenten. Zo is er af en toe zelfs een klarinet, viool of harp te horen. De band gaat al wat jaren mee (vanaf 1999), maar heeft in Nederland nog weinig bekendheid verkregen. De sfeer die de band neerzet is – behalve met The Innocence Mission – vergelijkbaar met die van Rosie Thomas. De stem van de zangeres van Sally Ellyson roept associaties op met Natalie Merchant.

Hem heeft de gave van troost. Waar in sommige muziek de ellende diep doorklinkt en andere muziek er omheen loopt, staat Hem er op een afstand en zegt ‘stil maar, wacht maar’ ‘kijk eens naar de vogels’. Inderdaad erg zoet. Maar ook heel mooi.  

Met 37 minuten heeft Departure and Farewell  precies juiste de lengte om te blijven boeien en biedt het een prachtige soundtrack in deze lentetijd waarin alles weer gaat groeien en bloeien (dat hoop ik ook voor hun bekendheid).

Summer in the garden, 
Flowers are all gone.
Robin begs a pardon,
Laying on the lawn.

Everything is growing
Under you and me.

Things are not perfect in our yard
But our love is growing
Under you and me.

(Uit: Things are Not Perfect in Our Yard)

18 gedachtes over “recensie: Hem – Departure and Farewell

  1. lekkere deuntjes hoor.
    Jan Willem Broek: dit is nu belegen!😉

    jammer dat je niet een van die mooie clipjes van youtube erbij hebt gezet, Daan:

    • Die is niet van hun debuut! Is van deze plaat. Maar uh, hoe moet dat, zo’n YouTube-linkje plaatsen? Of gaat dat precies hetzelfde als bij het reageren op een bericht.

      • Sjongejonge, mijnheer Savert zit ruim een jaar bij Mousique en weet nog niet hoe hij een Jijbuisfilmpje plaatst… Ik zou bijna denken dat je 1.0 bent😉

  2. Moet ik daar wat van vinden dan?
    Geintje! Nog geen tijd gehad. Komt nog wel, misschien net als jouw 86 keer luisteren naar BSP…😉

    • Ik denk dat dit wel wat voor je is, Kees. Naar BSP heb ik wel geluisterd. Vind het prima klinken, maar ben bang dat het voor mij geen jaarlijstjesmateriaal is. Maar idd: nog maar 86 keer geluisterd. Heb het magische getal van 88 nog niet bereikt.😉

  3. Ai, ai, ai, wat doen mijn tanden pijn na al dat gesprongen glazuur…
    Zonder gekheid: mooi plaatje, maar toch wel erg zoet. Stem van zangeres doet me wat denken aan Aimee Mann, maar die haalt nog wel eens uit. Hier blijft het allemaal wel erg binnen de lijntjes. Het mag van mij allemaal wel wat spannender.

    • Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb!😉 Maar dacht ergens wel dat jij deze zoetheid zou trekken. Mijn excuses voor je tandpijn!
      Dit plaatje zou best in mijn jaarlijstje kunnen belanden. Ik vind deze zoetheid gedurende 37 minuten magisch.

      • Net vond je het nog een ‘mooi plaatje’, nu ga je alweer met voetbaltermen gooien. Ik denk dat ik nu al ga stoppen met deze discussie.

      • In de Jupiler-league wordt ook best aardig en mooi voetbal gespeeld hoor… Maar TIM is gewoon een klasse beter en ook eigenzinniger.

      • Tsja…. daar noem je ook een band (toegegeven: ben zelf begonnen met het noemen van die band). TIM blijft inderdaad een klasse apart.

      • Maar heb zelf absoluut nog geen tandpijn. Heb wellicht ook minder vullingen dan jij. :p

      • Ja, maar dat komt door de vermaledijde schooltandarts… Daar kan ik je nog hele verhalen over vertellen. Maar dat past beter bij andere muziek; Aphex Twin o.i.d.

  4. mooi verhaal Daan maar niet mijn ding, ben meer een fan van chips en snacks dan van zoetigheid😉 Die clipjes zijn wel mooi.

Reacties zijn gesloten.