finest vinyl album covers

Dat ik (Peter) een vinyl-liefhebber ben is inmiddels gevoeglijk bekend. Niet alleen klinkt vinyl beter (in elk geval in de oren van mij en andere verstokte romantici) maar een ander voordeel is de soms prachtige vormgeving. De goedkope manier waarop vandaag de dag de meeste cd’s worden vormgegeven (goede maar dure uitzonderingen hier en daar uitgezonderd) staat in geen verhouding met het ronduit prachtige artwork van sommige oude LP’s; om over de fantasieloze onpersoonlijkheid van digitale muziek maar te zwijgen.

Daarom ben ik begonnen met een nieuw blog, ter meerdere eer en glorie van het fantastische artwork van weleer (en zo nu en dan ook wel hedendaagse albums): finestvinylalbumcovers. De aftrap is met All Things Must Pass van George Harrison, zeker niet mijn mooiste album, maar wel een belangrijke en daarom een goede keus voor een eersteling. Binnenkort meer prachtig artwork van o.a. een aantal oude soul en funk albums!

11 gedachtes over “finest vinyl album covers

  1. Laat me raden: The Ohio Players met hun hoes, waar de honing van afdruipt…

  2. Zeg wat is toch dat vinyl waar je het over hebt? Klinkt heel ouderwets…Zo’n cd, waar je tegenwoordig steeds vaker over hoort brengt naar het schijnt de muziek in één lange sessie en heeft een prima geluid. Maar dit gaat voorbij aan het innerlijk begrijp ik? 🙂

    • He Jan Willem, ik dacht al: waar blijf je?
      maar je moet toch toegeven dat over het algemeen de cd-verpakkingen qua artwork niet opkunnen tegen de ouderwetse (of nieuwerwetse) LP? de focus van het nieuwe blog ligt ook vooral op het artwork, ik ga er geen discussie starten over het verschil in geluid tussen cd-lp-mp3 e.d. Dat artwork is in veel gevallen prachtig, en dat moet gevierd worden. Punt.

      • maar ik weet dat jij ook regelmatig bijzondere uitgaven op cd in je bezit krijgt die ook niet misselijk zijn qua vormgeving. gelukkig zijn er nog genoeg artiesten die er werk van maken om met iets echt moois op de proppen te komen. al wordt de prijs er soms wel erg hoog door.

      • Klopt dat die cd’s duurder zijn, maar bij Lost Tribe Sound en Fluid Audio maken ze er echt kunstwerkjes van. Die lp’s zijn natuurlijk fraaier door de grootte, maar nooit fraai genoeg om die grootte te compenseren.

Reacties zijn gesloten.