recensie: Young Dreams – between places

young-dreams---between-placesYoung Dreams zijn een indieband uit Bergen, Noorwegen. En zoals zo vaak komen de goede dingen op muzikaal gebied uit het Noorden. De band ontstond doordat de leden (Matias Tellez, Rune Vanderskog, Pablo Tellez, Marius Erster Bergesen, Njål Strøm Paulsberg en Chris Holm) dezelfde bar bezochten. Het resulteert in een energieke en enthousiaste plaat, met stuiterende ritmes, hoge zang en een symfonische twist. Het geluid doet mij meermalen denken aan het Deense Mew. Ook Vampire Weekend is een aardige referentie, door de veelheid aan invloeden (variërend van 60’s, 70’s, 80’s en 90’s) die op eigenzinnige wijze in de muziek worden verwerkt. Hoe dan ook: dit is muziek waar je vrolijk van wordt.

Neem de vrolijke opener Footprints of het epische Wouded Hearts Forever bijvoorbeeld, dat wel heel erg aan Mew doet denken. Of het aanstekelijke Fog Of War, waar een strakke ritmesectie, afwisselende arrangementen en perfecte koortjes je lijken toe te schreeuwen: dit wordt dé zomerhit van 2013! In When Kisses Are Salty herleven de Beach Boys waar het de vocalen aangaat. Maar Young Dreams doet niet slechts aan retro-geneuzel, ze geven er toch een eigen draai aan.
young-dreamsYoung Dreams ontbeert het niet aan ambitie. Het zelfvertrouwen straalt er vanaf. Het is duidelijk: deze jongens gaan niet voor geneuzel in de marge, hun doel is de top. Zoals Tellez het omschrijft in afsluiter Young Dreams:

“We get it, like everyone does
Like sailors, we set for the sea
We’re restless, that’s why we keep on moving
Not empty, because of our young dreams
We’ll live forever”

release: 04-03-2013 (Modular/DGR)

Young Dreams staan vrijdag 5 april op Motel Mozaïque, waar o.a. ook John Grant, The Veils, Daughter, Night Beds, Broeder Dieleman en Jaga Jazzist (met het Sinfonia Rotterdam) optreden.

2 gedachtes over “recensie: Young Dreams – between places

1. Of dit bandje helemaal het niveau van Mew haalt, weet ik niet hoor. Maar dat ‘Young Dreams’ is wel een aanstekelijk liedje. Ik heb ook genoten van het clipje, met veel herkenbaars uit de jaren ’80 en ’90 daarin… Heerlijk hoe die kinderen zich uitleven met van alles.

2. leuk verhaal en vrolijk nummer. Ik hoor er niet direct mew in maar snap de link wel.