Lenteliedjes

lenteliedjesDeze week was het, naar ik heb begrepen, zelfs ‘trending topic’ op Twitter: het heerlijke lenteweer. De lucht was stralend blauw, de temperatuur heerlijk, de terrassen zaten vol en de gazonnen en borders zien intussen wit van de sneeuwklokjes. Helaas slaat Koning Winter nog één keer keihard terug: komend weekend zakt de temperatuur naar het vriespunt en wordt het wederom een witte wereld. En dan hebben we het nog niet over de ‘gevoelstemperatuur’… Zoals velen ben ik intussen helemaal klaar met die winter en mag het van mij echt lente worden. Niet in de laatste plaats ook om die gruwelijke griepgolf te verdrijven. Gelukkig is er altijd nog de muziek. Ik schotel u graag een tiental lenteliedjes voor. Het is nog geen 21 maart, maar ik hoop dat u door deze liedjes het lentegevoel al helemaal te pakken krijgt. Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar uw favoriete lenteliedjes. In de comments hieronder kunt u ze allemaal kwijt. Laten we een fijn ‘lentedraadje’ opzetten…

1. The Innocence Mission – Spring
Met wie kunnen we beter aftrappen dan met onze ‘huisband’?! Wat een heerlijk lenteliedje is dit met een (jawel, Peter!) prachtige tekst: Look out for Spring, the life underground, the life underground. The thawing and the overflow. Oh early, early in the morning we’ll go… Oh world of rooftops, hearing one field song. The walk in raincoats, the wait for Easter, Tom. We are awake or waking, awake or waking from. Here that day comes.


2. Scott Walker – Come Next Spring
Ach, de titel van dit liedje drukt toch al helemaal het verlangen naar de lente uit?! Meester Crooner, Scott Walker, zingt het op een boxspring (!) van strijkers: Come Next Spring When all the world is new And fresh And green And fair Then I’ll come home. Het is alsof de krokussen en narcissen langzaam uit de aarde omhoog komen…


3. Max Richter – Recomposed Vivaldi’s Four Seasons Spring 0 and 1
De ultieme jaargetijden-muziek blijft natuurlijk die van Antonio Vivaldi. Max Richter nam dit klassieke meesterwerk onder handen. Het resultaat is prachtig. Naast de springerige strijkers is er een melancholische ondertoon die me zeer bekoort.


4. Mark Hollis – The Colour of Spring
De titel kennen we natuurlijk al van het gelijknamige album van Talk Talk. Zanger Mark Hollis doekte de band op en maakte nog één soloplaat vol verstilde liedjes – het verhaal is bekend. Over melancholie gesproken… Die druipt van dit prachtige liedje af, als een malse regenbui op een lentedag.


5. Machinefabriek – Hoera! Het is weer lente!
In 2006 bracht Rutger Zuydervelt alias Machinefabriek een ep uit getiteld Lenteliedjes. We komen hier mooie schetsmatige en korte nummers tegen die verschillende kanten laten zien van het ultieme lentegevoel. Luister en word vrolijk!


6. The Beach Boys – Their Hearts Were Full Of Spring
Natuurlijk moest er een liedje van mijn all time favourite band bij, want als één band het lentegevoel weet te vangen, dan zijn het The Beach Boys. Loepzuiver als een stel zanglijsters zingen ze dit prachtige liedje a capella. Luister en huiver!


7. Animal Collective – In The Flowers
Van The Beach Boys naar Animal Collective is niet zo’n grote stap, althans muziekhistorisch gezien. Animal Collective is n.l. zwaar beïnvloed door Brian Wilson c.s. Vooral de meerstemmige zangpartijen hoor je er in terug. Aangezien het lentegevoel ook voor een belangrijk deel bepaald wordt door de bloemen die opschieten uit dorre wintergrond, leek me dit liedje meer dan toepasselijk.


8. Genesis – The Lamb Lies Down On Broadway
Over ultiem lentegevoel gesproken… Daar horen toch zeker ook de lammetjes bij. Als tegenwicht voor een al te groot schattigheids-gehalte plaats ik hier graag The Lamb Lies Down On Broadway van Genesis. Dit fraaie progrock-nummer heeft een zeer intrigerende tekst.


9. Eels – I Like Birds
Lente betekent ook dat de zangvogels zich weer laten horen. Het blijft mijn favoriete natuurlijke wekker: het getwinkeleer door het open raam. Somberaar Mark E. wordt er ook helemaal vrolijk van in het aanstekelijke I Like Birds!


10. The Waterboys – Spring Comes To Spiddal
Over aanstekelijk gesproken. Blijf maar eens stilzitten bij dit heerlijk vrolijke folkliedje van The Waterboys. De tekst is beeldrijk genoeg: The village girls go walking
by without their coats The Irish gaelic college is alive again with folk Farmers gather talking freed from Winter’s yoke As Spring comes to Spiddal.
Een soort Ierse ‘rokjesdag’ zullen we maar zeggen!

17 gedachtes over “Lenteliedjes

    • Nou, die Franstalige nummers (mooie aanvulling naast mijn Engelstalig lijstje!) huppelen zeker 🙂
      Preisner hoor ik meer als slenteren…

  1. Mooie draad Kees, hoewel een beetje aan de serieuze kant.
    Daarom wat tegenwicht met een vrolijk en apart liedje:

    • En dan te bedenken dat mijn lijstje eerst nog serieuzer was met Tom Waits en Midlake… Ik heb bewust nog bijv. Eels en The Waterboys er in gezet!
      Maar dit is een leuk liedje en helemaal in de lijn van ‘rokjesdag’ 😉

    • Mooie aanvulling! Ik had er nog aan gedacht, maar wilde me beperken tot een tiental…
      De prachtige hoes van ‘Lentemuziek’ is trouwens door Rutger ontworpen…
      Hier een liedje:

  2. Liedjes die ik associeer met de lente….

    (komt ook wel door de titel en door de tijd dat ik dit veel draai)

    • Zeker ook mooie liedjes Daan! Waar ook behoorlijk wat melancholie in meedruppelt…
      Als het over Beach House gaat, moet ik ook aan dit mooie liedje denken over een appelboomgaard. In de lente is daar natuurlijk prachtige bloesem te zien (en o ja, hoe luidt ook alweer de titel van het laatste album van Beach House? 😉 )

  3. Pingback: De Vingerhoed: Lente met Vampire Weekend | mousique.nl

Reacties zijn gesloten.