recensie: The Desoto Caucus – offramp rodeo

Desoto Caucus - Offramp RodeoIk zet dit album op en denk even dat Mark Linkous van Sparklehorse uit zijn graf is opgestaan. Opener Live In The Stream klinkt op het eerste gehoor als een van die lome Sparklehorse liedjes en vooral het stemgeluid doet me er erg aan denken. Niet dat The Desoto Caucus een kopie van Sparklehorse is, geenszins: The Desoto Caucus maakt desolate country/americana die dicht aanschuurt tegen Giant Sand/Howe Gelb. Dat is ook niet gek, de Denen tourden jarenlang als bandleden van Gelb. Offramp Rodeo is het tweede album van dit gezelschap, bestaande uit Anders Pedersen, Thoger T. Lund, Peter Dombernowsky en Nikolai Heyman. De leerschool van Howe Gelb heeft hen geen windeieren gelegd en ik moet zelfs zeggen (let wel, ik heb Gelb zeer hoog zitten), dat The Desoto Caucus frisser klinkt dan Gelb zelf in jaren heeft geklonken. Nu is het natuurlijk de vraag of je Gelb fris wilt horen klinken, maar u begrijpt hopelijk wat ik bedoel. In elk geval vind ik The Desoto Caucus vele malen sterker dan Giant Giant Sand (ook een project van Gelb-afficionados waar de meester zelf aan meewerkte).

the desoto caucusOfframp Rodeo is singer/songwriter georiënteerde indie-rock met een flinke americana-twist. De songs zijn vaak groove-georiënteerd, en die grooves zijn heerlijk, complex en bij vlagen briljant. De gitaarhooks zijn daarbij fantastisch gedaan, en verder wordt er gebruik gemaakt van een reeks authentieke instrumenten zoals orgel, maracas en vibraphone. De stemmen zijn donker en warm, de lyrics intrigerend, de sfeer melancholiek.

Stel je de perfecte mix voor tussen Howe Gelb/Giant Sand, Spain, Lambchop, Mark Lanegan, Conor Oberst en Calexico. The Desoto Caucus voegt daar dan nog een eigen karakter aan toe. Geen hippe vogels, wel degelijke en sfeervolle muziek van grote klasse.

release: 23-02-2013 (Glitterhouse)

7 gedachtes over “recensie: The Desoto Caucus – offramp rodeo

1. Ik kan niet zeggen dat de namen in je verhaal bij mijn parate kennis horen, maar ze doen wel een belletje rinkelen, dan drop je calexico en lanegan er ook nog even bij, dan moet ik wel luisteren. Luisteren deed ik en genieten ook.

2. Pingback: Giant Giant Sand 06-11-2013 CCHA | mousique.nl