recensie: Little Beast by Christine Owman

christine owman little beastHoe een cover kan verleiden: vrouwenhand, verpakt in nethandschoen, die wulps een zingende zaag bespeeld. Intrigerend beeld dat nieuwsgierig maakt naar de muzikale inhoud.
En die is dik in orde, kan ik u melden. De excentrieke Zweedse zangeres brengt met behulp van een reeks aan instrumenten die ze alle zelf bespeelt (naast de zingende zaag o.a. piano, gitaar, percussie, viool, cello, ukelele, melodica en klokkenspel) een betoverend geheel, daarbij vocaal bijgestaan door Mark Lanegan (op Familiar Act en One Of The Folks). Van huis uit is Christine Owman celliste en heeft ze een klassieke scholing genoten, maar al jong begon ze interesse te ontwikkelen voor rock, psychedelische en experimentele muziek.

christine owmanHaar muziek is een eigenzinnige mengeling van droompop, folk, klassiek, noise en avantgarde. Owman maakt af en toe gebruik van vervorming, galm en effectpedalen (ook op de stem) om een bevreemdende sfeer op te wekken (tijdens haar intense liveshows gebruikt ze daarbij ook nog eens filmbeelden uit obscure jaren `20 films), maar nergens slaat het door naar hermetische experimenteerzucht. Little Beast is een groeialbum, het heeft tijd nodig om te rijpen, maar het zit boordevol wonderlijke pracht en ook nog eens intrigerende, haast sinistere teksten.

release:
18-01-2013 (Glitterhouse)

5 gedachtes over “recensie: Little Beast by Christine Owman

  1. Mmm, ik weet het niet helemaal hoor n.a.v. dat clipje. Zeker intrigerend, maar ook wat eentonig… Over het cinematografische aspect hebben we het maar niet 😉

  2. Tja, het is een beetje `arty’, dat filmpje. op youtube kun je ook wat live-clipjes vinden, maar de kwaliteit ervan is niet geweldig, vandaar dat ik maar voor deze heb gekozen. Los daarvan is het wel een mooi album hoor Kees.

  3. Mooi verhaal, maar in mijn geval schrikt de hoes juist af, ik zou dit album afgaande op de hoes juist links laten liggen. Clipje is in de lijn van de hoes, als ik puur naar de muziek luister kan ik het wel waarderen.

      • Überhaupt is de voorpagina van onze site een juweeltje qua kleurschakeringen, met al die blauw-, bruin-, grijs- en zwart/wit-accenten! 😉

Reacties zijn gesloten.