la liste week 7

Peter

Eliott Brood: days into years (Paper Back Records/DGR)

Het Canadese trio Elliott Brood is sinds 2002 een begrip in hun thuisland, en terecht. Met hun donkere en vuige alternatieve countryfolk scharen ze zich in het gezelschap van bands als Wilco, Blue Rodeo, Cord Lund and the Sadies, collega’s waarmee ze ook getourd hebben en die enthousiast over hen zijn. Days Into Years is hun derde studioalbum (in Canada overigens al in 2011 gereleased) en maakt indruk met een stevig, volwassen en electrisch americana-geluid, ze bewegen hiermee weg van hun typische `death country’ imago naar een meer toegankelijke rock ’n roll sound, meer southern- en indie-rock. Conceptueel is het album geïnspireerd op de Canadese oorlogsgraven die ze in Europa tegenkwamen tijdens hun tour in 2008. Geen vrolijke thematiek dus, wellicht dat daarom gekozen is voor een muzikaal wat luchtiger insteek. Wie weet, het klinkt in elk geval heerlijk en een ding is duidelijk: Elliott Brood is een absolute topper binnen het genre!

Jacco Gardner: cabinet of curiosities (Excelsior)

Jacco was afgelopen donderdag te gast in DWDD (meestal een opmaat naar een flinke boost betreffende bekendheid en cd-verkoop). Ik heb dat gemist, maar het zal ongetwijfeld indruk hebben gemaakt. De jonge Nederlandse singer/songwriter en studiotovenaar maakt internationaal furore met een bijzondere barokke mix van allerhande 60’s psychedelica, en alles ook nog eens opgenomen met alleen maar analoge instrumenten en opname-apparatuur. Het is alsof je via zijn muziek zo 50 jaar terug in de tijd vliegt. Klinkt dat als hippe modieuze pastiche-muzak? Welnee, dit is echt zeer goed gedaan en overstijgt met gemak alle modieuze copycats van het moment. Niet voor niets is er met Gardner sinds lang weer eens een Nederlandse artiest die zoveel internationale aandacht naar zich toe weet te trekken (een Caro Emerald voor het gemak even buiten beschouwing gelaten). Luisteren op de luisterpaal!


Kees

solangeSolange & Blood Orange – True (Terrible/Konkurrent)

Zangeres Solange Knowles was mij volstrekt onbekend, tot ik las dat zij de zus is van Beyoncé. Nu zegt dat ook weer niet al te veel, want de zus van Jan Smit staat ook niet bekend als een uitmuntend zangeres… Maar goed, deze zus beschikt wel over een heerlijk soepele stem, die zich gelukkig ook wat minder in stembuiginkjes verliest dan haar grote zus. Op de ep True staan zeven fijne liedjes, die zich bewegen binnen de genres van funk, soul, r&b en hiphop, waarbij de productie net wat scherpe randjes kent. Daarvoor verantwoordelijk is Blood Orange alias Dev Hynes, beter bekend als Light Speed Champion, een Britse componist, producer en zanger. Ook niet onvermeld mag blijven dat Chip Taylor van Grizzly Bear dit plaatje op zijn label uitbracht. Kortom: voer voor hipsters! Dat neemt niet weg dat het gewoon een lekker plaatje is. Niets meer en niets minder.

De Kift – Proost Trouwe Vrienden (eigen beheer)

ProostTrouweVrienden-696x956Dit jaar bestaat het Zaanse collectief De Kift 25 jaar. Deze geweldige band hoef ik hier niet meer voor te stellen. Meermalen gaf ik hier op Mousique aandacht aan hen. Maar als één van mijn favoriete Nederlandse bands iets te vieren heb, vier ik wel graag met ze mee. Daarom bestelde ik als de wiedeweerga hun jubileumcd, die geheel in Kiftiaanse stijl weer prachtig is uitgegeven. Het betreft een fotoboek, dat ze nog hadden liggen – ja, je bent van de Do It Yourself-mentaliteit of niet; recyclen past daar natuurlijk prima bij – waar met spuitbussen overheen is gegaan en waar dus een prachtige cd ingedaan is. Het gaat natuurlijk wel om de inhoud, nietwaar?! Dat album bevat live-uitvoeringen van nummers door de jaren heen, radio-optredens en b-kantjes. In ieder geval biedt het een staalkaart van de unieke muzikale en literaire wereld van De Kift.
Houd hun website in de gaten, want ze zijn deze maanden op toer, waarbij ze per concert grasduinen in twee klassieke Kift-albums.

29 gedachtes over “la liste week 7

  1. Die Solange is inderdaad een stuk beter te pruimen dan haar beroemde zus (hoewel ik die, ondanks dat ik het genre in het algemeen niet zo trek, toch wel goed vind).
    Overigens ben ik erg benieuwd wat anderen van Jacco Gardner vinden…

    • Beyoncé vind ik eigenlijk ook best goed… En het zou kunnen dat de anderen op mijn naderende recensie van Jacco Gardner wachten… 😉

    • Als men zo lang kan wachten, want het album is besteld, maar wordt morgen gereleased. En dan is het maar afwachten wanneer ik het in de pocket heb. Dus het wordt niet eerder dan volgende week. Eerst maar eens een Zuid-Afrikaans albumpje bespreken… 🙂

  2. Dat Eliott Brood is trouwens best een fijn bandje. Ze klinken hier als de rauwe jongere broertjes van The Jayhawks (die country-rock en vooral die koortjes!), met dien verstande dat hier de gitaren zwaarder zijn en alles net wat rafeliger is.

  3. Ik kan m’n ogen niet geloven… Vinden jullie Beyoncé goed? Ik meen wel eens tegenovergestelde geluiden van met name jullie twee gelezen heb op Mousique, maar zal dat niet gaan napluizen.
    Het wachten is nu op een buiging voor Leona Lewis.

    • Ja, Beyoncé vind ik goed. Dochterlief hier heeft wat van haar werk en ik hoor de kwaliteit wel, naast natuurlijk de goede productie… Bij mevr. Lewis hoor ik alleen maar namaak…
      (tja, je vroeg erom! ;-))

    • ha, je hebt me niet horen zeggen/schrijven dat het mijn smaak is! maar als iemand kan zingen, dat hoor ik wel hoor…
      die hysterische stembuiginkjes die binnen de tegenwoordige R&B schijnbaar een must zijn vallen bij haar nog wel mee ook, er zijn er veel ergere. dat werkt mij nog het meest op de zenuwen bij dat genre en ik snap dat ook niet: zelfs de mooiste zangstemmen worden erdoor verpest en als je niet kunt zingen kun je het daar ook niet mee verbloemen. gadver!

  4. Ik vind Beyoné gewoon middelmaat. Echt die steeds herhalende refreinen of gewoon woorden maken het gewoonweg irritant. Dat was hetzelfde bij Destiny’s Child….gewoon 100x I’m A Survivor achter elkaar roepen, Nee, luister dan maar eens naar de wijze lessen van de Residents op hun Commercial Album, waar ze prediken dat elke goede hit binnen anderhalve minuut bezongen kan worden…En Jacco Gardner, mooie stem, fijn geluid, maar zitten we hier anno 2013 nog op te wachten? Ik niet…die hebben we al wel gehad toch? En dan meneer Brood nog…ook geen hoogvlieger wat mij betreft. Mijn weeklijst zal ook geen verrassingen opleveren hoor, behalve die gouden tip van Daan 3 december 😉

    • Toch jammer dat je De Kift hier links laat liggen, JW 😉
      Enne… Het betrof hier niet Beyoncé, maar haar zus, die wel wat avontuurlijker geproduceerd is naar mijn mening…

    • dat ben ik dan ook wel weer met je eens, JW, al die top40 liedjes kunnen ook in max. de helft van de tijd, daar zouden ze eigenlijk alleen maar sterker van worden. deze les leren we ook bij Nancy Brick, die nergens een woord of noot teveel spelen (vandaar dat het ook zo’n kort album is geworden). maar dat staat los van de kwaliteiten van een zangeres an sich, en als ik het zo bekijk vind ik Beyoncé absoluut geen middenmaat. Lady Gaga of Avril Lavigne ofzo, dat is middenmaat. Beyoncé kan echter wel zingen, en zus Solange zeker ook.
      de discussie over Jacco Gardner stellen we nog even uit, maar ik kan wel zeggen dat ik het verleidelijk lekker vind, als een zoet snoepje; daar moet je ook niet teveel van eten, maar zo af en toe heb je er gewoon zin in. En ik had al gezegd dat ik Unknown Mortal Orchestra veel spannender vind.

    • De Kift, tja ik heb het eerder gezegd maar het is mijn band niet. Alleen zijn ze wel eigenzinnig en brengen kwaliteit, maar daar hoef ik toch niets over te roepen?
      Of moet ik elke band benoemen uit de lijstjes?

      Beyoncé vergelijken met nog mindere Goden, ja dan schuift de liniaal wel op. Ze heeft een prima stem maar ze maakt er gewoon Kilo Utrecht Tango muziek mee. De gemiddelde zanger(es) van The VOH, alhoewel ik liever kattenplaatjes kijk, kan ook prima zingen maar het gaat erom wat ze ermee doen. En dan zo’n walgelijk pakje aantrekken bij de superbowl…dat geeft echt te denken. Het gaat om benen, tieten en billen en helemaal niet om de stem…Nee leg ik mijn eigen muziek ernaast dan zit Beyoncé ergens onder de zeespiegel. En ja het ging OOK over de zus, die een aardige stem heeft PUNT.

      Jacco Gardner klinkt echt prima, maar als ik Tim Hardin, Bill Fay, Don McLean, Fairport Convention, Al Stewart, T-Rex, Nick Drake, Jackson C Frank en dergelijke er eens bijpak zie ik de toegevoegde waarde er niet van. Neemt niet weg dat hij wel ver boven de middelmaat uitstijgt 😉

      • Haha, zo kennen we je weer. Kijk, jij was aan het opsommen – ik niet – dus dacht ik: je bent er één vergeten. Hoe kon ik je zo onderschatten?! Mijn nederige excuses maar weer. Ook dank voor een nieuwe uitleg van de afkorting K.U.T. Daar kan ik ook wat mee. Weer wat minder met je opmerkingen over het uiterlijk van Beyoncé. Volgens mij hadden wij het over haar stem… Jij ook, maar dan snap ik die opmerkingen over haar uiterlijk weer niet…
        En goed, over Gardner hoor je mij nog…

        Warempel, ik lijk wel aan het opsommen 🙂

      • Met het uiterlijk van Beyoncé bedoel ik alleen maar dat het de zangeres niet te doen is om haar zangkunsten. Haar muziek heeft ook niets te doen met haar stem. Ze kan zingen, maar laat dat in feite achterwege door zich achter commerciële, dubieuze zaken te verschuilen. R&B, soul en dergelijke draait ook om een bepaalde spirit…en dame Knowles is deze volgens mij kwijt. Knowles Unieke Typetje zeg maar 😉

        De Kift is een Kees-band en die kan er ook het beste over vertellen, je weet wel Kees de jongen 🙂

      • De Kift is inderdaad wel een beetje mijn band ja. Misschien dat ik er daarom zo gevoelig op ben, net zo gevoelig als Kees de Jongen…

  5. trouwens Kees, die cover van Jacco is ook nog eens een leuk zoekplaatje. geen roodkapje en de wolf, maar ik heb toch zeker al 2 andere diersoorten ontdekt; en het zou me toch ook niet heel erg verbazen als die bomen ook bezield zouden zijn… 😉

  6. wow, dat maakt de hoes wel intrigerend….ik zie een uil , een koalabeer, een aap, een giraffe, een haas, een gorilla, een luipaard, een slang, volgens mij ook een inktvis, een doodskop maar ook een kabouterachtig iets (niet dat jochie)..ik krijg last van staar, maar wat een geweldige hoes

    hier zie je alles goed:

    • de giraffe had ik al snel gezien, en een of andere tropische vogel. de gorilla is iets moeilijker en de rest heb ik nog niet echt kunnen ontdekken. maar ja, ik heb ook nog andere dingen te doen…

      • wat bedoel je nu weer met je laatste flauwe dan wel overbodige opmerking? ik zag ze snel en ben ondertussen van alles en nog wat aan het doen…meldt het dan niet! laamaaweer…ik ben alweer weg

Reacties zijn gesloten.