Blood Oaths Of The New Blues by Wooden Wand

wooden wand blood oathsWat kun je met een houten toverstok? Vast wat vrolijke Folk tevoorschijn flitsen. Knetterende banjo’s en ophitsende violen het dak er af laten blazen.
Niks hoor. Geen grote trucs, geen typische folksound, maar … wel magic…
James Jackson Toth aka Wooden Wand duikt de diepte in en neemt de tijd om die diepte te exploreren. Met een muziek die raakt aan indie, country en folk.
Op zijn dooie akkertje sleept de cd zijn bijna 12 minuten durende beginnummer de kamer in. Het tempo tergend laag, de rust oneindig en geeft daarmee de boodschap af dat antwoorden niet komen in 3 minuten durende niemendalletjes.

Nummer 2 is ‘Outsider Blues‘ waarin hij in bijna 7 minuten het verhaal van een stel vertelt dat naar een blues festival reist. De mijmeringen van de jongeman, beneveld door drank en pillen, worden bezongen. En als het derde nummer dan heftig lijkt te beginnen, schuiven we heel even naar het puntje van onze stoel, maar laten ons na anderhalve minuut weer terugzakken … het was slechts een tussenspel.

Een soort intense gelatenheid maakt zich van mij meester. ‘Dungeon of Irons‘ stelt de vraag of de schuldigen anders doodgaan dan de onschuldigen. In de diepe kerker wachten we in de hoop op rechtvaardigheid. Intens en mooi!
En ja, dan bij het vijfde nummer begint bij het tikken op de bekkens mijn voet te kriebelen. Maar ik hoef niet uit mijn stoel omhoog te komen. Het volstaat de bal van mijn linkervoet omhoog en omlaag te bewegen. Het voelt als dansen bij Wooden Wand. Maar om echt te gaan dansen is het veel te ernstig:

By the mark twain at two fathoms,
By the deep six at six fathoms
My heart and I decide to drown
My heart and I decide to drown

By the mark twain at two fathoms
By the deep six at six fathoms
I am slowly sinking down
I am slowly sinking down

De cd graaft zich dieper en dieper. Ik zak langzaam naar de bodem met de mooie klanken van de tweede stem en de scherpe gitaar.
Bij ‘Southern Colorado Song‘, dat met gewone distortion gitaar begint, wordt het zelfs, zoals ze dat in het Engels zo mooi zeggen, ‘haunting‘ door de ijle vrouwenstem op de achtergrond. Ik laat me meedrijven en als Zuid Colorado zo klinkt, wil ik er wonen.
Met ‘Jhonn Balance‘ (oprichter van de experimentele muziekgroep Coil) ontstaat er zelfs iets experimenteels en onwezenlijks door de elektronische geluiden tegen de achtergrond van een lieflijke melodie. Steeds dieper slaat de Wooden Wand zich een weg door de duisternis:

Immortality beckons but this house it ain’t nobody’s home
Nobody’s home
Nobody’s home
Nobody’s home

Met ‘No Debts‘ komen we na het onderzoeken weer herboren en schoon boven. Klaar voor een nieuw begin. Dat begint volgens mij weer met de ‘play’ knop. Een echte luister-cd die even tijd nodig heeft om aan te slaan en steeds mooier wordt naar het einde toe.

I’m wiped clean
I’m born anew
Accountable to only you
Smooth sailing now
Smooth sailing now
Smooth sailing now

No debts
No liens
No postponement of dreams

12 gedachtes over “Blood Oaths Of The New Blues by Wooden Wand

    • JW had hem al besproken en was ook al enthousiast.
      Die David is wel eventjes aan een inhaalslag bezig. Goedemorgen!

  1. Dank heren, soms kan een weekje ziek zijn zorgen voor wat ideeën. En ik heb er nog een paar ontdekt geloof ik.

    • Ik draai de plaat intussen op Spotify. Mooi hoor!
      Tja, nu kan ik niet achterblijven. Vandaag of morgen een recensie van mijn hand…

  2. Mooi hoor David! Als je nog een tip wilt uit zijn toch wel omvangrijke discografie moet je Death Seat eens proberen….ongeëvenaard wat mij betreft. Dat, terwijl ik deze ook heel fraai vind…

Reacties zijn gesloten.