recensie: Mice Parade – candela

candela mice paradeAls er een ding is waar Mice Parade (een anagram van de naam van drummer en bandleider Adam Pierce) niet van beschuldigd kan worden is het de hang naar commercie. De eigenzinnige band doet gewoon waar ze zin in heeft: (post)-rock, jazz, (freak)folk, flamenco, tango, afrobeat, ambient, shoegaze en zelfs rap komen langs. En toch, Candela (als ik het goed heb alweer het 9e studioalbum van de band) klinkt opvallend coherent en toegankelijk. Bindend element is steeds de complexe drum en percussie van Pierce, die continu op de voorgrond is gemixt.

Het album vervult mij met gemengde gevoelens. Enerzijds respect voor de inventiviteit van Pierce: de complexe structuren, vreemde wendingen, allerhande invloeden die in de muziek verwerkt worden. Hierdoor is de muziek ook niet echt in een hokje te plaatsen en dat maakt het interessant. Anderzijds irriteert het soms ook: had het niet sterker geweest als het hier en daar een onsje minder was geweest? Doordat het album is volgepropt met ideeën lijkt het nergens heen te gaan, wordt het een beetje vlees noch vis. Maar dat zal Pierce w.s worst zijn. De liefhebber van echt alternatieve muziek kan zich hier naar hartelust laven. Saai wordt het nergens.

miceparade

Currents is m.i. het meest aanstekelijke nummer op het album, met afrikaanse ritmes, een lekker gitaartje, en de piepstem van Caroline Lufkin. Ook opener Listen Hear Glide Dear (een shoegaze achtig nummer, gedragen door tremolo-gitaar), Pretending (catchy, bombastisch, maar wordt iets teveel ontregeld), The Chill House (een orientaals ambient/folk liedje, rustpunt op het album), titelnummer Candela (een mooi geschreven verhaaltje met een Spaans akoustisch gitaar als basis), Contessa (vooral het begin met zijn simpele zwoele ritme is heerlijk) en afsluiter Warm Hand In Narnia (een liedje dat ook van David Bazan/Pedro The Lion had kunnen zijn).

Al met al een zeer afwisselend en intrigerend album, met een aantal songs die me meteen grijpen en een aantal die wellicht wat meer tijd nodig hebben.

release: 29-01 11-03-2013 (Fat Cat/Konkurrent)

5 gedachtes over “recensie: Mice Parade – candela

1. haha, JW, altijd even scherp. ik zie nu ook dat de releasedatum is opgeschoven (oorspronkelijk zou het album op 29-01 uitkomen). Maar ik heb deze al heel vroeg ontvangen en ik maak altijd een lijstje met wanneer ik welke recensie klaar wil hebben. Als ze dan de release-datum aan gaan passen kan ik er ook niets aan doen… heel vreemd trouwens, de release in US & Canada is nog veel later, pas in dec. 2013 gepland.

Ach, Pitchfork heeft hem ook al besproken, dus what the *