recensie: Pantha Du Prince & The Bell Laboratory – elements of light

Pantha-Du-Prince-Bell-LaboratoryDe toonaangevende Duitse DJ/producer Hendrik Weber heeft onder het pseudoniem Pantha Du Prince al een aantal indrukwekkende techno-release op zijn naam staan, w.o. This Bliss (2007) en het meesterlijke Black Noise (2010). Zijn muziek komt voort uit de minimal techno, maar door gebruik van akoestische instrumenten, fieldrecordings en zelfs shoegaze-achtige elementen heeft zijn muziek zich al snel in bredere richtingen ontwikkeld. Met zijn nieuwe plaat Elements Of Light (waarop hij samenwerkt met een gelegenheidscollectief klok- en percussiespecialisten onder de naam The Bell Laboratory) beweegt hij nog verder bij de technobasis vandaan en komt dicht in de buurt van klassiek en avant-garde. Op deze plaat (Mathijs schreef er al over in onze meest recente weeklijst) heeft hij zich laten inspireren door het carillon. Naast dat (voor de popmuziek) unieke instrument maken Weber en co gebruik van een keur aan klokken, bellen, klankschalen, marimba, xylofoon, cimbalen, wooden cups, etc., waarbij een zwaar repetitief (bijna tranceverwekkend) en toch weer afwisselend patroon van melodieën en ritmes wordt gecreëerd. De elektronische geluiden, beats en subbassen zijn er nog steeds, maar spelen een meer ondergeschikte rol.

The Bell Laboratory pantha du prince

Het album is het best in zijn geheel te beluisteren als ware het een symfonie. De plaat kent een zorgvuldige opbouw en de vijf onderdelen van de `symfonie’ gaan naadloos in elkaar over. Ik moet bij deze plaat geregeld denken aan Philip Glass (vanwege het sterk repetatieve karakter), Steve Reich en ook een beetje aan 0 (zero), een ensemble waar o.a. Sylvain Chauveau in zit, maar die zitten nog dichter bij Steve Reich en missen de techno-insteek.

The Bell Laboratory bestaat uit een aantal bekende `beiaardiers’ uit de Noorse muziekscene: Erland Dahlen (Madrugada), Martin Hornveth (Jaga Jazzist) en Vegar Sandholt.
Hendrik Weber bewees eerder al een van de meest inventieve en originele techno-producers van het moment te zijn, met deze plaat wordt daar nog eens een dikke streep onder gezet.

release: 14-01-2013 (Rough Trade/Konkurrent)