Inter Arma – Sky Burial

Ik ben behoorlijk onder indruk van Sky Burial, het nieuwe album van Inter Arma uit Richmond, Virginia. Het album verschijnt 15 maart (Relapse). Doom, sludge, prog, blackmetal en psychedelica zodanig gesmolten dat het overal aan blijft plakken. Er is op dit moment alleen nog maar een promotieclipje van Sky Burial beschikbaar. The Long Road Home van de vorig jaar verschenen Destroyer EP spreekt boekdelen, maar Sky Burial is nóg beter.

Life
Is a fleeting shadow
That dances across forgotten fields
Only to be lost at twilight

33 gedachtes over “Inter Arma – Sky Burial

  1. Zo, daar zit wel een hele flinke scheut Pink Floyd doorheen!
    Dit gaan we eens in de gaten houden… Maar blijkbaar bezit jij al een opname, Wim… Of wil je daar niet over praten?😉

  2. Pink Floyd hoor ik ook tot pak hem beet 5 minuten…daarna neemt de muziek een heel interessante wendin., Alleen trek ik een album vol met die zang niet. Die muziek wel overigens. Maar hopelijk zingt hij niet overal met zo’n “ik ben een monster en ik ga je pakken”-stemmetje…

  3. Ja, ik heb de ‘promo’ van Sky Burial.
    Ik vind Today Is The Day best aardig, maar ik mis een zekere diepgang (verkeerd woord natuurlijk, maar hoe omschrijf je het roeren des gemoeds somtijds, in vredesnaam?). De mengeling van trash en noise (en een vleugje metal core) is me ‘te licht’. En jawel JW, de stem blijft van het ‘grijpstuivers zijn van mij, óók en vóóral die van jou’ kaliber…

  4. Nu ik ‘diepgang’ zo lees (in JW’s zin), voel ik me een beetje beschaamd. Ook al dekte ik me op voorhand in…
    Ja, dit is veel beter. Maar ik geloof toch dat ik – vanwege de noise-lijkheid – niet zo snel voor deze band zal vallen. Heb je hun laatste album ook? Dat is geproduceerd door Kurt Ballou (Converge). Dat zal wel anders klinken dan hun oudere werk?

    Dit is op dit moment één van de meest interessante bands op Relapse vind ik:

    • Zo dit klinkt goed! Beetje richting Tool en toch lekker veel progrock. Ga ik eens verder uitdiepen!
      Amber Asylum vind ik ook erg mooi…maar dat is vooral duistere strijkmuziek.

      De eerste 3 van Today Is The Day zijn nog goed doorwaadbaar. Daarna staat de noisekraan wagenwijd open. Maar als je zo’n noisedouche krijgt ontdek je vanzelf weer nuances. Ik kan vooral bepaalde stemmen (dat satanisch gekrijs continu of zoals de zang van Metallica) of bepaalde gitaargeluiden (alles van Metallica en sowieso van die fluitende/gierende hardrockgitaren) niet zo goed hebben.

      Op Relapse heb ik ook nog Neurosis, Bodychoke, Nostalgia, Unsane, Ministry en Red Harvest…

      • Ja, laten we eens een lekkere fittie op gaan zetten over Metallica.🙂 Moeten eigenlijk de Gebroeders Drost ook even uit hun holen tevoorschijnkomen. Want dat zijn liefhebbers. En ‘Master of Puppets’ en het titelloze ‘zwarte album’ vind ik zelf ook gewoon heel fijn…

      • Nou, nu je er om vraagt:
        Ongeveer het ergste dat de “metal” heeft voortgebracht. Metallica, want soms valt over smaak gewoon wel te twisten. Ze hebben precies 1 nummer dat me echt weet te boeien, dat toepasselijk ook nog eens “One” heet. Het is jeugdsentiment. Misschien is dit voor een Metallica-fan zelfs te banaal. De cd Kill’Em All bevat nog wel nummers die ik ooit een paar mee heb willen brullen (“Motorbreath”), maar iets irriteert me keer op keer mateloos aan de gemakzucht en de pretentie heftige muziek te maken. Wat ik de Deense gnoom Lars en de zijnen wel mee moet geven is dat sommige nummers wel blijven plakken, hoezeer je jezelf ook verzet. Maar toch, die zang of beter dat kermend boeren, die doet me toch denken aan een hardrock-versie van de reclame voor “pasta choco beregoed”, waarbij er op kunstmatige wijze zwaar gesproken wordt. James Hetfield is voor mij ook een kunstmatige zanger en de Deense drummer is net als de Muppet Animal op drums. Master Of Muppets. En dan die jeukende, fluitende riffs. Zoals ik het bezie is het gewoon een gimmick in plaats van iets dat ik het serieus kan nemen. Een uit de Freggle-grot ontsnapte bende. Het is niet stoer, alleen misschien als je hormonaal nog in de war bent en je toch iets moet luisteren terwijl je de vla uit je puberpuisten aan het knijpen bent. Het is de Hitkrant onder de muzikanten. Ook de woede die ze schijnen te willen uitdragen, blijkt zelfs voor degenen die er wel in hebben geloofd na de documentaire over de band in te storten als een kaartenhuis. Het is allemaal het Hollywood effect: sterke façades maar er zit niets achter. En geloof me, ik heb het vaak geprobeerd; mijn beste vrienden zijn ho….ehm houden van Metallica.
        Metallica blijkt wel te werken in het cello-geweld van Apocalyptica, dus qua compositie zit het blijkbaar wel snor. Maar in de uitvoering van de band zelf merk ik niet genoeg zelfreflectie, waardoor ze zichzelf veel te serieus nemen dat het lachwekkend wordt. Het ontbreekt misschien ook wel aan echt talent om te kunnen blijven boeien. Ja die dode gitarist, die had talent maar ja die kan het niet navertellen. Metallica mist vooral humor, want daarmee hadden ze een boel kunnen redden. Later maken ze er helemaal een potje van, want dan kan je bij een nummer als “Enter Sandman” de tekst eenvoudig vervangen door hakke-hakke-puf-puf. En andere nummers kan je meezingen met plof-plof-chocotof.
        Stel je toch eens voor dat je het bed deelt met je lief die ook van Stars Of The Lid houdt en ineens fluisterend bekent ook van Metallica te hebben gehouden; het voelt erger dan vreemdgaan.

      • het zijn zeker allemaal brave huisvaders, die `beesten’ van Metallica? dat geldt in elk geval voor een groot deel van hun fanschare: Metallica is de muziek waarmee je op een verantwoorde manier aan je kinderen kunt laten horen `hoe stoer papa vroeger was’. hilarisch stuk, JW, bedankt voor deze deconstructie!

  5. Zo, nu ik enigszins ben bijgekomen na een zware lachstuip – werkelijk komisch opgeschreven JW – moet ik eerlijk bekennen niet eens zoveel te weten van Metallica. Ik vind het op z’n tijd gewoon lekkere metal: op Master of Puppets fijne tempowisselingen en lekkere lompe riffs en op The Black Album gewoon lekkere rockmuziek. Niet meer en niet minder. Wat die muzikanten verder allemaal acteren, boeit me niet zoveel. Maar misschien is Megadeth wel gewoon beter…🙂

  6. Wat mij betreft, doet onze echte metalhead, Wim B., nog even een flinke duit – of moet ik zeggen: grijpstuiver? – in het zakje…😉

  7. Dat gebeurt niet vaak: JW die een band de oren wast. Dit zit diep (qua diepgang) volgens mij?! Ik herken overigens de ergerniswekkende kant van Metallica wel, maar hier doe je de band toch tekort. Met name het verwijt van ‘het missen van humor’ is naast niet geheel terecht (het uitbrengen van een film over je eigen therapeutische sessies als band getuigt van zelfspot) ook niet passend. Metal en humor, dat gaat nu eenmaal niet samen. Over demonen, duivels en goden zingen en er dan bij lachen? Ook het hakke-hakke-puf-puf-argument snijdt geen hout. Nou ja, hooguit splijt het een klein takje. Ook ambient of elektronica kent zo nu en dan veel plof-plof-chocotofffffffff. Ook bands/acts die hier op Mousique op veel waardering kunnen rekenen. Daar wordt deze karakteristiek zelden op deze wijze (aan)geduid. Waarom dan wel bij Metallica?
    Het woord ‘gnoom’ mag je hier niet gebruiken, vind ik.
    Geloof me, ik zou een soortgelijk getoonzet stuk over Swans of Nick Cave (No More Pussy Blues, nu vraag ik u?) kunnen schrijven. Ik ben echt geen fan van Metallica, ik het geen plaat van de band in huis.

    • Metal kent geen humor? En System Of A Down dan? Verder pak je de handschoen prima op, Wim!

    • Het uitbrengen van die film getuigt helemaal niet van humor….het toont aan hoe serieus de band zichzelf neemt en hoe zielig ze eigenlijk zijn. Het is wel humor om er naar te kijken, maar dat is wat anders. Maar stel dat ze humor hebben, dan vervalt er hoogstens een regel uit mijn betoog.
      Maar het feit dat je mijn hakke-hakke-puf-puf zo serieus opvat, terwijl dat natuurlijk een humoristisch bedoelde metafoor van de onnozele teksten is en zeker niet letterlijk te nemen, verbaast me wel…Idem met de chocotofffffff…dat je het argument terugkaatst is al te gemakkelijk en mist wederom een humorfactor. Waarom wel Metallica? Omdat mijn maag er van omkeert, meer reden is er niet. Alles wat ik vreselijk vind in muziek bundelen zij. Daarom! En omdat muziek subjectivistisch is behoeft dat verder geen uitleg, toch?
      Ik vind dat ik gnoom best mag gebruiken….maar vooruit, maak er “een ietwat ridicule Deense trol” van, ik ben in een goede bui vandaag.
      En ga gerust je gang over Swans of Nick Cave…ik weet dat ik die mening nu al niet deel en dat maakt ook niets uit🙂

      System Of A Down is inderdaad een band met humor en zo zijn er wel meer…alleen kom je dan weer in de discussie terecht of dat wel echte metalbands zijn. Muziek, begin er niet aan!

      • jazeker…maar de diehard metalfan zal soad vermoedelijk onder de pop scharen…niet dat ik me stoor aan die grenzen hoor! ik mag ze graag horen, of het nu Armeense hardcore of Hollywood metal is😉

      • Ik mag ze ook heel graag horen. Ik word er ook altijd heel fit van en het is prima automuziek! (als ik alleen ben)

  8. bow out
    get lost
    i’d like to pull the fader down
    on “the band that won’t go away”
    give up
    repent
    good riddance
    and all God’s blessings on
    “the band that won’t go away”
    don’t cry, you big babies
    don’t feel sorry for yourselves
    you’re no more misunderstood
    than anybody else
    but you keep on makin’ waves
    it’s your lousy attitude
    why would you be thinkin’ you’re doin’
    anybody any good?
    so bow out
    get lost
    i’d like to pull the fader down
    on “the band that won’t go away”
    go away!
    beat it!
    give up
    repent
    good riddance
    and all God’s blessings on
    “the band that won’t go away”
    repent
    break up
    grow up
    i’d like to pull the fader down
    (“they’re the band that won’t go away”)
    who cares
    shut up
    shut down
    retire
    (“they’re the band that won’t go away”)
    move to Nashville
    go to h-e- double hockey sticks
    grow up
    get a job
    (“they’re the band that won’t go away”)
    fade out, fade out

  9. Leuk liedje hoor – sterker nog: The Swirling Eddies zijn me lief – maar welke band bedoel je nou?

  10. The Swirling Eddies putten in dit liedje uit de hatelijke brieven die Daniel Amos – na de koerswijziging die met Horrendous Disc werd ingezet en met The Alarma! Chronicles haar definitieve vorm kreeg – uit de hand van de postbode kreeg aangereikt. (“they’re the band that won’t go away”) betreft dus Daniel Amos. Maar kan evengoed Metallica gelden.

    Ik vind de wijze waarop JW hierboven over Metallica schrijft onbetamelijk. Op dit blog zou geen enkele muzikant een gnoom genoemd mogen worden. Omdat de opvatting van JW dat ‘muziek subjectivistisch is’ in filosofisch-argumentatieve zin behoorlijk rammelt (het subjectieve verheven tot het objectieve, zelfs Paul Feyerabend zou zover niet gaan), bedacht ik me dat dit onderwerp en de daaraan verbonden discussie hier eigenlijk niet (meer) passen maar op een Mousique-avond dient te worden gevoerd. Daarom koos ik voor het perspectief van een band die hoon en haat over zich krijgt uitgestort en hoopte ik dat het liedje voor zich zou spreken. Kennelijk doet het dat niet. Overigens wil ik JW niet betichten van haat.

    Misschien dat Roy Harper wél de vinger op de zere plek legt? In elk geval is het goed om hem ook hier wat aandacht te geven. Zeker nu zijn nieuwe, door Jonathan Wilson geproduceerde album binnenkort verschijnt. Hors d’oeuvres is het eerste stuk van het werkelijk prachtige Stormcock (1971), een album waarop ook Jimmy Page te horen is.

    The critic rubs his tired arse
    Scrapes his poor brains, strains and farts
    And wields a pen that stops and starts
    And thinks in terms of booze and tarts
    And sits there playing with his parts
    He says I’m much too crude and far too course
    And he says this singer’s just a farce
    He’s got no healing formulas
    He’s got no cure-all for our scars
    He’s got no bra-strap for our bras
    And our sagging tits no longer hold a full house of hearts
    And you know what? I don’t think this little song’s gonna make the charts
    Well you can lead a horse to water
    But you’re never gonna make him drink
    And you can lead a man to slaughter
    But you’re never gonna make him think

    • daar JW zich op zijn eigen blog slechts in positieve termen vermag uit te spreken over de aldaar onderhavige muzikaliteiten gebruikt hij het onze om zich eens lekker af te reageren. ik heb daar geen enkel bezwaar tegen, zeker niet in het geval van Metaalika, al vind ik dan het bezigen van de term `gnoom’ in principe onnodig, hetgeen namelijk bijkans hetzelfde is als beweren dat Frans Bauer een Nederlander is.🙂

  11. Nou Wim, je gaat er wel heel serieus op in… Ik vind eigenlijk die vergelijking van wat DA overkwam en wat JW met Metallica deed niet terecht. Je voelde toch aan alle kanten aan dat hij de stijlfiguur van de overdrijving gebruikte? Een beetje een Theo Maassen-reflectie over Metallica zeg maar. En een ‘gnoom’ is toch een kabouter of dwerg? Ik vind dat juist wel passen in het mythische taalveld, waarin menig metalband zich begeeft. Als bezitter van twee kostelijke Metallica-albums kan ik het wel hebben hoor.

  12. Wim, het is inderdaad zoals Kees zegt in alles een overdrijving. Het is puur grappig bedoeld en uiteraard kan je het niet grappig vinden, maar neem het niet al te serieus alsjeblieft. Mijn antipathie voor Metallica het enige dat echt overeind blijft. Het is zeker niet bedoeld om te kwetsen, om onbetamelijk te zijn of wat dan ook. Gnoom is geen erge term toch? Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed wat precies tegen jouw zere been heeft getrapt, maar het lijkt allemaal om de gnoom te draaien (de drummer van Metallica is klein).
    Ik schrijf (@peTer) overigens niet louter positief over muziek en gebruik Mousique, juist Mousique niet, niet als stortkoker. Het merendeel van mijn tijd besteed ik echter aan Caleidoscoop en daar geef ik enkel een “mooi beeld”. Mijn beste vriend is een Metallica fan pur sang en die schoot in de lach van dit stuk en noemde me een enorme eikel…wat ik dan wel weer kan hebben🙂

  13. Ok. Uit de wereld. Ik overdreef natuurlijk ook.🙂. Overigens, vergeet niet naar Roy Harper te luisteren?!

  14. Ik drijf hier intussen achter mijn pc vandaan…
    Bij de weg: volgens mij was ik degene die de lont in het kruitvat stak. Ik zal het niet meer doen😉 O wacht, het is Blue Monday. Dan komt er al helemaal niets van goede voornemens terecht!

Reacties zijn gesloten.