la liste week 3

Peter

Kyla La Grange: ashes (Sony/DGR)

Op het eerste gehoor een lekker popalbum, waar niets mis mee is: krachtige vrouwenstem, goed geproduceerde muziek, afwisselend. Doet denken aan Anna Calvi, Florence And The Machine, Tori Amos, Kate Bush. Kyla is niet de enige die in de slipstream van Florence’s succes probeert mee te liften, maar ze springt er wel uit: de 26-jarige Britse heeft talent! De liedjes zijn goed, het album zit bomvol sterke melodiën, en ze heeft een perfecte stem. Een breuk met (over)producer Brett Shaw (die ook schreeuwlelijk Ed Sheeran onder zijn hoede heeft) zou deze toch wel getalenteerde singer/songwriter echter goed doen.

Villagers: {Awayland} (Domino)

Het nieuwe Villagers album heet {Awayland} (met haakjes) en komt vandaag uit op Domino. Het is de opvolger van het indrukwekkende debuut Becoming A Jackal uit 2005 en Conor O’Brien en de zijnen hebben het Villagers geluid (waarvan het belangrijkste handelsmerk toch de stem van Conor is) aangevuld met nieuwe elementen, waaronder (verrassend) electronica. Dit is bijvoorbeeld te horen op The Waves, dat daardoor Radiohead- of Loney Dear-achtig klinkt. Het is een spannende move, waarvan we nog even moeten afwachten of dit een op de langere duur memorabel album heeft opgeleverd. Een afwisselende spannende muzikale reis is het in elk geval. Natuurlijk kent het album nog wat rustieke Nick Drake achtige momenten (zoals op het titelbummer), maar naast de al genoemde electronica valt verder te genieten van akoestische soul en en koperblazers, om maar eens iets te noemen.


Daan

Julianna Barwick – The Magic Place

En toen kwam ik ineens een artiest van het label Asthmattic Kitty tegen die ik nog niet kende. Het betrof Julianna Barwick. Zweefkezen opgelet!

Deze   vrouw maakt van haar eigen zanglijnen die ze over elkaar opneemt dromerige drones. Het geheel heeft ook wel een new age-geluid, maar wel spannend. Doet ook wel denken aan Julia Holter. De ene luisterbeurt die het album The Magic Place van mij heeft gekregen, vraagt om meerderen.

11 gedachtes over “la liste week 3

  1. mooie plaat, Daan, doet me door de gelaagde `stemdrones’ ook een beetje denken aan Birds Of Passage, hoewel ik dat nog wat mysterieuzer en intrigerender vind dan dit.

    • Ik vind deze van Villagers ook een beetje tegenvallen. Dat debuutalbum daarentegen vind ik wel fraai en live was hij ooit loepzuiver en indrukwekkend bij De Beschaving.

  2. JW & CB: jullie halen me de woorden uit de mond (dat gebeurt niet zo vaak, ik hoor immers zelfs Radiohead niet in Radiohead :-))

  3. haha, ik weet het ook nog niet hoor met Villagers.
    Die La Grange klinkt inderdaad wel veelbelovend, maar ik vind het wel iets te veel geproduceerd, zoals gezegd (wat je overigens ook zou kunnen zeggen over die plaat van Villagers). Ik zou Kyla wel eens met alleen een gitaartje willen horen ofzo…

Reacties zijn gesloten.