reikhalzen naar 2013 (verwachte releases)

Wordt 2013 net zo’n goed muziekjaar als 2012? Wie zal het zeggen. Er staan in elk geval een aantal mooie releases op stapel begin dit jaar. Ik maak hier een kleine inventarisatie van wat we kunnen verwachten van de min of meer bekende namen. Dat beloofd alvast veel moois. En dan zijn er natuurlijk nog de grote verrassingen om naar uit te kijken (maar daar kunnen we natuurlijk nog niets over zeggen).

Januari

merz no compass will find home• Yo La Tengo – fade
• I Am Kloot – let it all in
• Villagers – awayland
• Will And The People – friends
• Mister And Mississippi – selftitled
• David Sylvian & Stephan Mathieu – wandermude
• Janne Schra – selftitled
• Friska Viljor – remember our name
• Local Natives – humming bird
• Pantha Du Prince – elements of light
• Merz – no compass will find home

Februari

Nick Cave The Bad Seeds push the sky away• Nick Cave & The Bad Seeds – push the sky away
• Jim James – regions of light and sound of god
• Eels – wonderful, glorious
• Foals – holy fire
• Beach Fossils – clash the truth
• Hayden – us alone
• Unknown Mortal Orchestra – II
• Night Beds – country sleep
• Mark Kozelek – like rats (cover album)
• Ulrich Schnauss – a long way to fall

Maart

Phosphorescent muchacho• Low – the invisible way
• Phosphorescent – muchacho
• Josh Ritter – the beast in its tracks
• John Grant – pale green ghosts
• Josh Rouse – the happiness waltz
• David Bowie – the next day
• Devendra Banhart – mala
• Brandt Brauer Frick – Miami

Verder kijk ik met reikhalzend verlangen uit naar het nieuwe album van At The Close Of Every Day (monsters), en de samenwerking tussen Mark Kozelek & Jimmy Lavalle van The Album Leaf (perils from the sea, verwacht in mei). Tot slot kunnen we nieuwe albums verwachten van The Innocence Mission (natuurlijk!), The Black Keys, The National, U2 en (tegen het einde van het jaar) Arcade Fire.

10 gedachtes over “reikhalzen naar 2013 (verwachte releases)

  1. In januari zie ik ook uit naar Tape Loop Orchestra en Tomahawk (met Mike Patton). En in april eindelijk een nieuwe The Knife!

    Merz heb ik stukjes van gehoord en die zijn afgrijselijk als je het afzet tegen zijn meesterlijke Moi et mon camion uit 2008

  2. ja, jij hebt ons nog eens een mooi liedje van die cd laten horen, wat voor mij reden was om hem aan te schaffen. ik ben dus wel benieuwd naar nieuw werk van hem, maar heb nog niets gehoord. dit andere namen die je noemt ken ik (nog) niet.

  3. Tape Loop Orchestra:

    Tomahawk:

    The Knife kan van alles zijn, dance tot weirdfolk…is met die dame van Fever Ray. Hier een oude:

    Fever Ray (mocht die naam hier geen bel doen rinkelen…heel mooi ook):

    Oh en voor ik het vergeet…deze ploft als het goed is vandaag op de mat (restmateriaal van hun Waiting for the sirens’ call cd):

    En uit dezelfde stal is deze onderweg:

    Nou dat was het wel 🙂

  4. JW bombardeert ons weer onder een lading muziek 🙂 Ik ga nooit en te nimmer aan het muziek consumptie niveau komen van de heer Broek. Ik denk zelfs dat ik het bij de meeste van jullie nooit zal halen. We gaan eens luisteren. Tapeloop Orchestra klinkt al heel mooi. Wanneer komt die ?

    • Haha, nou een deel had ik al (Fever Ray, The Knife) of hoefde ik niet (nieuwe Merz). Maar idd er komt heel veel langs. Tape Loop Orchestra is nu uit en gaat ook uitverkopen; mooie uitgave met lp+cd. Mijn cd was helaas beschadigd dus ik moet even op een nieuwe wachten.

  5. Ik kan eigenlijk nooit zeggen dat een jaar muzikaal gezien goed of slecht was. Ieder jaar heeft voor mij weer heel mooie releases gebracht. En het mooiste zie je vaak niet aankomen.
    Dit ziet er al weer heel veelbelovend uit. Ben erg benieuwd naar die samenwerking tussen David Sylvian en Stephan Mathieu. Van die samenwerking tussen Mark Kozelek en die gast van Efterklang verwacht ik ook wel wat. Hoewel je het van tevoren nooit echt kunt weten met zo’n samenwerking tussen twee goede muzikanten. Een ‘supergroep’ heeft ook niet altijd per definitie een ‘super’ resultaat. Maar wat betreft 2012: de singer-songwriter Mark Kozelek is wel (samen met de wat vergelijkbaren Jason Molina) een ontdekking geweest.
    Bedankt voor deze tips, Peter!

  6. Fijne dingen aan de horizon. Nieuwe Tengo, the Knife, Low, en het (toch niet)-grafschrift van Bowie.

    Had al eerder over ze geraaskald, maar door JW’s referentie naar New Order moest ik er weer aan denken: Dutch Uncles (hun nieuwe album komt deze week uit)

    En toch ook wel benieuwd wat Yorke en de zijnen gaan doen met Atoms for Peace (album uit in februari). De single Default vond ik erg prettig, maar “Judge Jury and Executioner” waar ze deze week mee naar buiten kwamen doet me toch stiekem vrezen dat Plugs met hun Selftitled album in 2012 de plaat heeft afgeleverd die Atoms for Peace zou willen maken..


    Atoms for Peace


    Plugs

Reacties zijn gesloten.