Burial – Truant/Rough Sleeper

truant-roughsleeperBurial – Trant/Rough Sleeper (hyperdub)

Er is al het een en ander gezegd over de nieuwe Burial in de comments op de jaar lijstjes. Officieel is dit nog een ep uit 2012, die bij mij na een aantal beluisteringen toch in de hogere regionen van mijn jaarlijstje thuis hoort. Laten we zeggen op nummer 5…

Als je wikipedia er op na leest zie je dat William Bevan (de mens achter Burial) iemand is die niet graag in de spotlights staat. Tot 2008 is hij anoniem gebleven (eerste Burial release in 2006 !). Er is een boel gespeculeerd over wie er nu toch achter de platen zou zitten. Dat ongrijpbare hoor je terug in zijn muziek. Burial klinkt als niks anders, en ik heb ook nog niks gehoord dat in de buurt komt. Het lijk alsof flarden van nummers op een onnavolgbare wijze verweven worden tot prachtige geluidscollages. Op de nieuwe ep is dit niet anders, twee tracks van monumentale lengte Truant 11:45 en Rough Sleeper 13:47 waarbij je van de ene onverwachte wending naar de andere hobbelt op de typisch gebroken Burial beats.burial(2)

Truant begint met een antonale string gecombineerd met een melancholische stem sample en een combinatie van typische afgemeten Burial beats en een vette Drum&Bass Roll bass subtiel op de achtergrond gemixt. Hier en daar een industriële sample en veel galm zorgt voor een verlaten desolaat sausje. Na bijna 4 minuten eindigt de eerste “deel” van de track. Er komen er onheilspellende bassen opzetten voortgestuwd door nerveuze beats vergezeld van verknipte stemmen. Plotseling na een glitchy break komt er een warme diepe lead onze oren verwennen. Deze “track” vloeit op ruim 6 minuten over in onvervalst rave sentiment, ik hoor echo’s van oude Prodigy en Orbital platen… maar dan wel op zijn Burials gebracht. Bombastisch en subtiel tegelijk…

Zonder dat je het merkt met al die vreemde breaks en drops in de muziek (op mp3 of CD althans, bij vinyl zul je de plaat moeten omdraaien) loopt de track over in Roughsleeper. De eerste 2 minuten komen traag op gang door de vreemde onnavolgbare breaks, maar ook charmeert het intro door de heerlijk warme hammond like sound. Op ongeveer 4 minuten komt de tweede episode van de track. Een beat die iets lijkt te ontsporen. Daar over heen een die bass-lead en de signature vervormde stem samples van de heer Bevan. De track gaat een tijdje op de zelfde voet door. Het klinkt vrij vol voor een Burial plaat. Bijna ‘niet Burial-esk” maar wel weer zo gedoseerd met breaks en subtiele wendingen dat het niet te veel op een “niet burial plaat” gaat lijken. Prachtige warme string lijnen, die mijn bekend voorkomt maar ik niet direct kan plaatsen, introduceren rond 9:20 de Finale van de track. Qua melodie lijnen/ sounds voor mij het mooiste stuk van de 2 nummers. Die warme sound die zicht tussen de sounds doorwrocht weg valt het omhoog gefilterd terug komt… wow ! En dan is de koek nog niet op, De laatste 1,5 minuten van Roughsleeper raken mij tot op het bot. Dit is electronica zoals het bedoeld is…

en dan… opeens is het over en zet ik de plaat nog eens op…

13 gedachtes over “Burial – Truant/Rough Sleeper

  1. Woh, fijne plaat dit hoor. Ik had er al over gelezen bij JW. Jij beschrijft de muziek ook nog eens heel muzikaal. Dat is jouw klasse, Theiz! Ik ga deze maar eens bestellen denk ik…

  2. Heel fijn plaatje inderdaad, al zou ik een mini nooit op een jaarlijst laten verschijnen…enfin, details!
    Je beschrijft het heel mooi -doorwrochten- hierboven en dat valt te prijzen Theiz! Ik denk dat we van Burial nog mooie dingen tegemoet gaan zien. Ik was vooral gegrepen door die eerste track waar hij een soort This Mortal Coil-achtig sfeertje weet te creëren. Hij heeft op mij eigenlijk hetzelfde effect als DJ Shadow ten tijde van zijn onovertroffen debuut…elektronisch, maar zo vol gevoel en van een andere klasse…..

Reacties zijn gesloten.