recensie: Bat For Lashes – the haunted man

bat for lashes the haunted manDe cover van Natasha Khan aka Bat For Lashes’ derde album is een serieuze poging tot het creëren van een nieuw icoon ala Patti Smith of Kate Bush. De coverfoto (van Ryan McGinley) toont Khan als de godin Diana die net terugkomt van de jacht; de overwonnen man draagt ze op haar rug, zodanig dat zijn ledematen haar edele delen bedekken, want ze is naakt. Die naaktheid maakt de machtige jachtgodin kwetsbaar en dat is tegenstrijdig: de vrouw die net een man heeft overwonnen wordt geportretteerd zoals de door mannen gedomineerde media het graag zien. Het beeld heeft ook niets triomfantelijks, het is eerder een vrouw die gebukt gaat onder het gewicht dat ze moet torsen.
Een mysterieus beeld is het in ieder geval, en een krachtig beeld, dat in elk geval een ding duidelijk maakt: dit album heeft pretentie; het moet kunstzinnig, eerlijk, kaal en direct zijn, alles tegelijk.

En dat klopt ook wel. Het is een overtuigende comeback van de getroubleerde Khan, die na haar debuut in 2006 en tweede plaat in 2009 (waarop de bescheiden hit Daniel) de muziekwereld een tijd de rug toekeerde. Nu is ze terug met een album vol strak geproduceerde, arty, lekker in het gehoor liggende, knappe liedjes. Licht experimenteel nog steeds, maar tegelijk helder, direct, toegankelijk, alles in balans. Het rockt, er zit electronica in, 80’s achtige synths, warme strings, een heldere stem met iets meer galm dan voorheen en het is rijk aan emoties; dat alles maakt dat het album groots klinkt zonder dat het stadionrock wordt. Daarbij heeft Khan een aantal goede namen om zich heen verzameld, waaronder Beck, Rob Ellis (PJ Harvey) en Adrian Utley (Portishead). Referenties die voor de hand liggen: Kate Bush, Siouxsie, PJ Harvey, Björk, Florence and the Machine.

Naar mijn gevoel is The Haunted Man geen album dat je meteen zal inpakken (hoewel de liedjes sterk genoeg zijn om direct indruk te maken), het is wel een album (dat geldt in elk geval voor mij) dat je na iedere luisterbeurt steeds dierbaarder wordt. Luisteradvies: volume hoog op een goede geluidsinstallatie, of op de koptelefoon. Ik ben blij dat mevrouw Khan haar instrumenten uit de wilgen heeft gehaald, want hoofdstuk 3 in het boek Bat For Lashes is gewoon weer beter.

released: 12-10-2012 (Parlophone/EMI)

10 gedachtes over “recensie: Bat For Lashes – the haunted man

1. Ik heb die andere twee albums van haar wel, maar op één of andere manier is dit langs me heengegaan. Zal het nog eens gaan checken. Zeker ook getriggerd door jouw mooie recensie beter. Ik bleef ook behoorlijk haken aan die cover. Net als ooit bij deze:

• De Theo Maassen onder de fotografen dus.

Maar fijne recensie! De cd zal bij lange na mijn jaarlijst niet halen, maar ik heb van veel nummers kunnen genieten.

uit een eerder schaduwkabinet:
        Dit project van de Britse zangeres, multi-instrumentaliste en singer-songwriter Natasha Khan had gemakkelijk uit kunnen groeien tot een bombastisch popproject. Maar ze heeft de lijn van het vorige album niet verder doorgetrokken en gaat meer op rustiger voet verder en brengt diepgang aan. Hierdoor behoudt ze haar eigenzinnigheid en stijgende lijn als het gaat om kwalitatief hoogwaardige muziek. Ze maakt een kruising tussen art-rock, synthpop, wave en singer-songwritermuziek, waarbij ze zich ontpopt als een soort hedendaagse Kate Bush. Maar ook Björk, The Cure en Bel Canto passeren de revue in haar bijzondere sound. Bijzondere ritmes, instrumenten (harp, strijkers) en heel sterke elektronische inkleuringen. Nu doet klasbak David Kosten (Faultline) ook mee, wat een deel van de sterke sound verklaart. Maar het merendeel komt allemaal uit het brein van Natasha. Knappe en bovenal bijzondere plaat met zowel veel mooie als intrigerende momenten.

dit vind ik ook een hele fijne track:

• Aha, David Kosten! Toevallig heb ik die eerste cd van Faultline – een klassieker uit de jaren ’90 – deze name dropping maakt me nog nieuwsgieriger. Dank, JW!

2. Goeie recensie, mooie cover en het liedje in de Mousique FM-uitzending van woensdag was ook erg goed. Ik ga het beluisteren.