la liste 48

Deze week was de week dat Broeder Dieleman zijn albumpresentatie hield in Middelburg, de week dat bekend werd dat David Bazan naar Nederland komt en dat Sun Kil Moon en The Album Leaf gaan samenwerken. Het was ook de week waarop de eerste recensie van Andrea Schroeder buiten het Duitse taalgebied op het net verscheen, uiteraard bij mousique! Tot slot was het de week waarin wij de onderstaande muziek beluisterden.

Peter

Ana Never – small years (Fluttery Records)

Godspeed You! Black Emperor noemt een van de nummers op hun laatste album Mladic, maar deze Servische postrock band blaast de godfathers van het genre finaal van de sokken. De band klinkt episch, als Mogwai of Godspee in hun hoogtijdagen. Small Years telt slechts 4 tracks (de langste duurt welgeteld 28 minuten). Indrukwekkend!

Labradford – e luxo so (Kranky)

Als ik dit album van Labradford (uit 1999) opzet kom ik helemaal tot rust.
Sferische, ingehouden postrock die bijna ambient te noemen is. Minimaal en stemmig, maar zoals altijd zeer gelaagd.

Glissando – the world without us (Gizeh Records)

Ambient, postrock, neo-klassiek met een grootse buitenaardse schoonheid. Eigenlijk zijn hier geen woorden voor. Deze poging van Jan Willem Broek komt in de buurt: “slaat in als een bom door de grote hoeveelheid schoonheid per vierkante seconde”.

Wim

Chris Robinson Brotherhood – The Magic Door (Silver Arrow)

Na Big Moon Ritual alweer een album van CBR. The Black Crowes – vakmanschap, voorzeker – hebben me nooit in hun greep gekregen. Maar CRB, dat is andere koek.

Daan

How to throw a Christmas Party – III: Christmas Island  
De kerstsfeer zit er al weer lekker vroeg in dit jaar. Wauw, wat een geslaagde EP van dit vrolijke collectief. Het thema vreemdelingenschap dat erg sterk als een rode draad door deze plaat loopt, maakt het allemaal weer erg actueel. Ik kijk nu al uit naar hun optreden in Rotterdam. Te beluisteren op de Luisterpaal.

SILMUS – Ostara
En zo verscheen er spontaan een sfeervolle ambientplaat uit het noorden van het land. Een mooi, subtiel,  warm geluid in deze koude dagen. Ook te beluisteren op de Luisterpaal.

8 gedachtes over “la liste 48

  1. Het zal ook weer eens niet een week worden waarin ik allemaal op Mousique ontdekte ambient en postrock luister. Straks heb ik volgende week weer niets te melden. 😉

    • Volgende week komen wij toch gewoon met onze dubbelrecensie van Sufjans kerstbox, Daan?! Dan hebben wij wis en waarachtig wat te melden!!

      • Ik hoop dat ie thuis op me ligt te wachten of anders heel rap binnen gaat komen. Nu wil ik verdorie ook weleens stickers en tatoes plakken!

  2. Lekkere lijst!

    Glissando en Labradford passen ook goed bij elkaar. Het gelijknamige album van Labradford (ik mis ze nog altijd) is ook heel fraai.

    Ana Never is fijn ja…check ook eens hun andere Tindersticks+post-rockband Wooden Ambulance, geheel digitaal en voor noppes (en toch heel mooi): http://woodenambulance.bandcamp.com/

    Die How To Throw A Christmas Party moest ik ook maar weer eens bestellen en Silmus komt eraan ter recensie is me verteld….

  3. Silmus vind ik ook bijzondere en verrassend vanuit de Volkoren stal. Ik ben van plan daar een recensie aan te wijden (of had jij ook plannen in die richting Daan?)

    HTTACP gaat dit jaar weer aan mij voorbij; ik moet de muziek verzorgen op een bruiloft die avond, dus ik kan onmogelijk. Ik heb begrepen dat het de allerlaatste keer is, dus dan ben ik straks een van de weinigen die kan zeggen nooit bij HTTACP te zijn geweest 😉 maar ik heb toch al nooit veel met kerst gehad…

    • SILMUS: dat hebben we al afgestemd op Facebook inmiddels. 😉
      Verder komt HTTACP op meerdere plekken optreden. zelf bij detentiecentrum Zeist (als protest, hoe mooi is dat). Het is echt een aanrader, Peter. Zelfs als je niet veel met Kerst hebt.

  4. Beste mannen, het is weer een fraai lijstje deze week. Dat Labradford was me al eens geopenbaard door JW. Hele fijne muziek.En Glissando heb ik hier ook in gebrande versie (rara…). Prachtig gewoon.
    Volgende week kom ik ook weer met een lijstje, waaronder twee boxjes… Het was vandaag te kort dag om daar iets – zelfs in kort bestek 😉 – van te vinden!

Reacties zijn gesloten.